گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مراسم رونمایی از کتاب «بررسی ساختار تصنیف‌های عارف قزوینی» برگزار می شود

مراسم رونمایی از کتاب «بررسی ساختار تصنیف‌های عارف قزوینی»، نگارش مرجان راغب، منتشرشده توسط نشر خنیاگر، روز جمعه، ۱۲ آبان ۱۳۹۶، ساعت ۱۷ در «شهر کتاب دانشگاه»، واقع در خیابان انقلاب، خیابان قدس، نبش بزرگمهر (تلفن ۶۶۹۸۰۸۲۸) برگزار می‌شود.



دربارۀ کتاب «بررسی ساختار تصنیف‌های عارف قزوینی»


عارف قزوینی (۱۳۱۲_ ۱۲۵۷ ش) یکی از مشهورترین افرادی است که موجد تحول در تصنیف در عصر مشروطه بوده است. او در جنبش مشروطه با مردم همراه شد و با تغییر مضامین تصنیف از عاشقانه به سیاسی_ اجتماعی باعث رواج تصنیف در میان توده های مردم شد. علی رغم اهمیت عارف، مطالعۀ گسترده ای در زمینۀ تصنیف‌سازی او صورت نگرفته است.

در کتاب حاضر، پس از بررسی زندگی نامه، خصوصیات، آثار مکتوب، فهرست تصنیف‌ها و مرور انتقادی بر ادبیات موجود دربارۀ عارف قزوینی بر تصنیف‌های شور و افشاری عارف تحلیل موسیقایی صورت گرفته و در نهایت ۲۲ ویژگی و شاخص برای تصانیف عارف تعریف شده است که از آنها می‌توان به‌عنوان الگوهایی برای ساخت تصنیف استفاده کرد.

در روش این بررسی، عواملی چون «بررسی وضعیت مُدال»،‌ «ارائۀ تاریخچۀ مختصر از تصنیف، سال ساخت و چگونگی ساخت آن»،‌ «بررسی وزن تصنیف و الگوهای ریتمیک آن»، «بررسی مضمون و قالب شعر و مغایرت های شعر با آنچه در تصنیف استفاده شده است»، «مقایسۀ وزن شعر و ملودی با یکدیگر و تعیین تطابق یا عدم تطابق آن و توضیح تفاوت ها»، «بررسی تمام جملات ازنظرِ روند ملودی، نت های شاهد و ایست، شروع جمله از ضرب خاص، نمای ملودی، نوع تحریر، پرش ها، حرکات سکانس وار و تکرارها و…»، «ارائۀ فرم و الگویی کلّی برای تصنیف جهت تسهیل مقایسه با سایر تصنیف ها»، «ارائۀ جمع‌بندی کلّی و بررسی توفیق یا عدم توفیق عارف در ساخت تصنیف مورد بررسی»، و «فهرست بازخوانی‌های تصنیف» در قرن حاضر ارائه، و منتخبی از اجراها در لوح فشردۀ همراه کتاب درج شده است.

دربارۀ مؤلف

مرجان راغب، فارغ‌التحصیل دورۀ کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه تهران است و از سال ۱۳۹۳ در نگارش، گردآوری منابع و ویرایش برخی مدخل‌های موسیقی با دایره‌المعارف بزرگ اسلامی همکاری نموده است. او همچنین اکنون به تدریس ردیف موسیقی ایرانی در گروه موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان اشتغال دارد.

ساز تخصصی او سنتور است و تاکنون موارد بسیاری از اجراهای موسیقی، چه به‌صورت تکنوازی و چه با گروه‌های مختلف، در تهران و شهرستان‌ها و همچنین آهنگسازی در حوزۀ فیلم کوتاه و تئاتر را در کارنامۀ هنری خویش به ثبت رسانیده است. وی در حال حاضر سرپرست گروه موسیقی هَناره و نوازندۀ گروه برافشان است. از آثار منتشرشدۀ او می‌توان به نوازندگی سنتور در آلبوم‌ صبح وفا و دو آلبوم‌ در دست انتشار گروه برافشان اشاره کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است