گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هاشمی: در خصوص آموزشِ تکنیک های کُمپوزیسیون، فاقدِ مکتب و مِتد آموزشی هستیم

اگر ممکن است، در این رابطه (اَرجَحیت داشتن آموزش هارمونی در ایران مطابق با متد های مکتب موسیقی روسیه) کمی بیشتر توضیح دهید.


یکی از مشکلاتِ آموزش، در خصوصِ یادگیری دانشِ کُمپوزیسیون (شامل: تئوری موسیقی، ریتم، سُلفِژ، شیوه ساختن ملودی، هارمونی، فرم موسیقی و اِسته تیک، تجزیه و تحلیل و آنالیز، کُنترپواَن، فوگ، ساز شناسی، اُرکستراسیون و آرانژمان) در کشور ما، عدمِ وجودِ یک مکتب و نظامِ آموزشی مشخص و تدوین شده مدون و سیستماتیک، بر خواسته از فرهنگِ ایرانی و متعلق به سرزمین و زادگاه خودمان است.

این در حالی است که اغلبِ کشورهای اروپایی و آمریکایی برای آموزشِ کُمپوزیسیون و همچنین جهت آموزشِ نوازندگی سازهای اُرکستر سمفونیک، دارای مکاتب آموزشی و مِتُد های منحصر به خود هستند. هر مکتبِ آموزشی در این رابطه مِتُد های خاص خود را دارد. مِتُد های آموزشی هم با توجه به سابقه موسیقی آن کشور و نوعِ فرهنگ و روحیاتِ مردمِ آن سرزمین بوده و طوری طراحی و تدوین گردیده اند که مُتناسب با نحوه درک و دریافتِ اکثریتِ افراد آن جامعه می باشند. ضمن آنکه مِتُدهای آموزشی برای سنین مختلف: خردسال، کودک، نوجوان، جوان و بزرگسالان گروه بندی شده و متفاوت می باشند. چون طبیعی است که نحوه و شیوه های آموزشِ موسیقی در سنین مختلف باید متفاوت باشند.

از طرفی دیگر متُد های آموزشی تدوین شده لزوما جوابگوی تمام دوران ها و همه نسل ها در یک منطقه جغرافیایی خاص نمی باشند و تا مدتی جواب می دهند و به مرورِ زمان ممکن است کهنه شده و شیوه های جدید تری جایگزین گردند.

نیاز به (به روز شدن) در تمام پدیده ها از جمله آموزشِ موسیقی اَمری لازم و اجتناب ناپذیر است. زیرا همانگونه که شرایط و نحوه زندگی و حتی نوع گفتار و ادبیاتِ محاوره ای در کلام و سخن گفتن و رفتار و تفکر یک جامعه در تغییر نسل ها بتدریج عوض شده و تغییر می یابند، بدیهی است که یک مِتُدِ آموزش موسیقی که متعلق به چندین نسلِ قبل بوده است و در آن زمان هم خوب جواب داده و کار آیی داشته است، ممکن است در دوران بعد، مطابق با استانداردهای متناسب برای جامعه فعلی نباشد و فقط به عنوان مرجع و منبع استفاده شود.
البته مِتُد ها و کتاب ها و اتودهایی هم هستند که در طول چندین نسل متوالی کهنه نمی شوند و همچنان کار آیی خود را حفظ می کنند.

برای مثال: کتاب های اِتود ها و تمریناتِ کارل چرنی (شاگرد بتهوون) که برای ساز پیانو نوشته شده اند. و یا اِتود های معروف رودلُف کرویتزر فرانسوی که برای ساز ویولون نوشته شده است. همچنین کتاب اُرکستراسیون نوشته: نیکُلای ریمسکی کُرساکُف و غیره.

ولی با وجود آنکه کشور ما ایران در موسیقی پیشینه ای بسیار طولانی دارد و با وجودِ کتاب های بسیار ارزشمندی که در خصوصِ موسیقی از حدود هزار سال پیش نگاشته شده و بدستمان رسیده است، برای مثال کتاب‌های نوشته شده توسط: صفی الدین اُرموی، عبدالقادر مراغه ای، قطب الدین شیرازی، ابو نصر فارابی، ابوعلی سینا و غیره… که این دانشمندان نگاهی علمی به موسیقی داشته اند، واقعیت این است که در خصوص دروس تخصصیِ موسیقی همچون تئوری موسیقی عمومی، هارمونی، فرم موسیقی، کُنترپواَن، اُرکستراسیون و آرانژمان و آهنگسازی در موسیقی دارای مکتب نبوده و در نتیجه مِتُدِ آموزشی در خور توجه ای هم در این رابطه در ایران تالیف نشده و نداریم. مِتُد هایی که در خصوصِ آموزشِ این دروس گاهاً توسط موزیسین های ایرانی نوشته شده اند، اغلب کپی برداری ای ناقص و دست چندم از کتاب های آمریکایی و اروپایی است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۷۳

  • ممنون از مطالبی که قرار دادید . امیدوارم مکتب مناسبی برای آموزش برای همرجویان انتخاب و در تمام کشور به صورت یکسان آموزش داده شود و از آمورشهای سلیقه ای و کتب های آمورشی فاقد استاندارد لازم جلوگیری شود .

  • با تشکر از سایت هارمونی تاک و جناب استاد امیر آهنگ برای این مصاحبه های عالی که پر از نکات علمی موسیقی و روایتی صحیح از تاریخ و موسیقی استاد بزرگ حنانه هست.

  • با عرض سلام خدمت استاد امیر آهنگ عزیز
    تشکر ویژه از استاد آهنگ بابت این مصاحبه عالی شون
    برای ایشان آرزوی موفقیت میکنم

  • حرفی قابل تامل از جناب امیر آهنگ: (متدهایی که در خصوص آموزش دروس موسیقی توسط موسیقی دانهای ایرانی نوشته شده اند اغلب کپی برداری ناقص و دست چندم از کتاب های خارجی است) حقیقتا هم همینطوره واقعا. همین اخیرا کتابی بنام ارکستراسیون به زبان ساده در مورد سازهای زهی به نویسندگی آقای علی اکبر قربانی توسط نشر هم آواز چاپ شده که نویسنده مو به مو از کتاب های ارکستراسیون نوشته کنت کنان و سامول آدلر و کورساکف و کوکلن کپی پیست کرده است و هیچ چیز دیگری هم ندارد و نام کتاب را هم ارکستراسیون به زبان ساده گذاشته. خب چرا ؟ مطالب کتاب نوشته شده ایشان همون هایی است که در کتاب های قبل عینا وجود دارد و مخاطب می تواند به اصل این کتاب ها مراجعه کن نه به بدلشان. و یا کتاب هایی که آقای حمید مرادیان در خصوص موسیقی نوشته و چاپ کرده است همه شان کپی پیست از کتاب های دیگر هستند که قبلا چاپ شده و هیچ چیز جدیدی هم ندارند. این دو هر دوشان استاد دانشگاه هستند و شاگردان را مجبور می کنند که کتاب های نوشته شده خودشان را بخرند. همچنین کتاب هارمونی که کامبیز روشن روان نوشته است نیز کپی برداری از والتر پیستو و اشتور و چند کتاب دیگر است و حرف تازه و جدیدی ندارد. خب منظور این دوستان از این کار چیست؟ احتمالا می خواهند از این طریقه برای خود اعتباری بعنوان استاد کسب کنند! و رزومه سازی کنند.

  • به نظرم در هارمونی کتاب دوبوفسکی خوبه و عالی.البته من در خارج از کشورم و موقت ایران هستم ولی امروزه در اکثر کشورها هیندمیت و پدرن را درس میدن

  • با تشکر از استاد عالی قدر جناب امیر اهنگ هاشمی بخاطر توضیحات جامع و بی نقص ایشان.جناب هاشمی یکی از افتخارات موسیقی ایران و از اساتید بی نظیر در ایران هستن

  • امیدوارم در موسیقی رویه ای مشخص ومناسب برای دانشجویان ارائه شود، باتشکر از همه عزیزانی که در این راه قدم برمیدارند و همچنین جناب آهنگ.

  • کتاب جناب روشن روان بسیار خوب است و ایشان انقدر اعتبار دارند که دنبال اعتبار از راه نوشتن کتاب هارمونی نیستند.

  • درود به همه ی دوستان

    راجع به کتابهای آقای قربانی و مرادیان ، دقیقا وضع همینطوریست که « دانشجوی موسیقی » گفتند . اینها منابعی است برای امرار معاش نویسندگانش … نه برای دادن خوراک درسی و جدید به جامعه هنری . نمیدانم جرات اینان برای چنین نشرهایی را به پای اطلاع کم مخاطبین بگذارم یا خود بزرگ بینی مولفان ! باید نقدهای رسوا کننده به این قبیل آثار بشود که بیهوده کاغذ مملکت را هدر ندهند

  • جناب محمد ایمن کسی در این مملکت از راه نویسندگی کتاب موسیقی امرار معاش نکرده.ندانسته قضاوت نکنید.مگر در کتابهای نام برده اشتباهی دیدید که میخواهید رسوا کنید.واقعا در آیینه معلومات خود را از هنر سنجیده اید.؟

  • خانم بیتا میشه بگید آقای روشن روان چه اعتباری دارند؟ مسلما اعتبارشان هنری نیست. ایشان نه اثر قابل توجه ای ساخته اند که بهشون اعتبار بدهد و نه موسیقی دان صاحب سبک هستند. موسیقی دان های بزرگ ایران هنرمندانی همچون مرتضی حنانه و ثمین باغچه بان و احمد پژمان و حشمت سنجری اند و در نسل بعدی همچنین بهزاد رنجبران و رضا والی و افراد معدودی که برخی هم آثارشان منتشر نشده و نا شناخته اند. آقای روشن روان یک آهنگساز خیلی معمولی موسیقی فیلم هستند و آثار دیگرش هم که خواننده ضعیفی مانند بیژن بیژنی خوانده آثاری کاملأ تجاری و بازاری اند. ایشان اعتباری در موسیقی ایران ندارند و فقط اسم دارند.

  • دانشگاه های علمی کاربردی در موسیقی همه شون دکان هستند و مدرسانش هم چیزی یاد نمی دهند و وقتی می پرسی اساتیدش می گویند در اینجا به ما حقوق کمی می دهند و بیایید خصوصی. متاسفانه در کلاس های خصوصی شونم هزینه هایی خیلی بالایی می خواهند که در توان ما د انشجویان نیست. وقتی هم می پرسی چرا هزینه کلاس خصوصی اینقدر بالاست میگن ما استاد هستیم و رزومه داریم و به کتاب های نوشته شده خود که در بازار هست اشاره می کنند اینجور کتابها فقط برای این نوشته شده که مدرسان دانشگاهی خود را و کارشون را مهم جلوه دهند و بتوانند شهریه بالایی از دانشجویان خصوصی شون طلب کنند و به زندگی شان سر و سامان دهند و بعدش هم برن خارج از کشور. سالها قبل آقای {…}که استاد چند دانشگاه بود همین کار را می کرد و ایشان نزدیک به ۱۴۰ تا شاگرد خصوصی از دانشگاه ها برای خود جذب کرده بود و با هر شاگرد هم فقط ۱۵ دقیقه کار می کرد او در هیات علمی هم بود و بعد از چند سال بار خودش را بست و به کانادا مهاجرت کرد و رفت. اینها دلسوز و معلم نیستند و فقط به فکر منافع خودشون هستن اکنو چنین معلمانی بسیار زیاد شدن در موسیقی با تاسف

  • سرکار خانم دارا

    مطمئنید که کسی از راه کتاب موسیقی امرار معاش نکرده ؟ این کتاب ارکستراسیون ایشان چه چیزی برتر از کتابهای موجود دارد ؟ همان کتابهای سازشناسی هنرستان موسیقیست … ترجمه ی کتابهای ساموئل آدلر و … باقی است … به فرمایش جناب آهنگ ، کتابی که نوشته میشود باید خوراکی جدید برای مخاطب داشته باشد ، الان ایشان بارها بهشان پیشنهاد شده که تقریرات سر کلاس و یا چیزهای دیگرشان را کتاب کنند … یا حتی ایشان کل تمرینهای هارمونی دوبوفسکی را نوشته اند … خوب به راحتی میتوانند حل المسائل را چاپ کنند ، چه میدانم هارمونی به زبان ساده بنویسند و و وو . اما همیشه گفتند که چیز جدید چه ؟ کتاب گامهای گمشده استاد حنانه ، این یک حرف جدید است ، یک بیان علمی جدید ، یک خوراک تحقیقاتی …. یا اینکه پدید آورنده ی کتاب ، روشی جدید ، متدی جدید در آموزش چیزی داشته باشد … والا منابع هست دیگر ، این کپی کردن چه هست دیگر ؟ که یعنی منم آره ؟ بابا ارکستراسیون اگر کسی می نویسد یعنی باید تجربیات خود از ارکستره کردن آثار متعدد در سطح بین المللی داشته باشد و به کاعذ بیاورد ، با سازها و انواع اقسام اکسترهای جهانی عجین بوده و کار کرده باشد .. کتاب یکی دیگر را بخوانی و خلاصه نویسی اش کنی که دیگر نمیشود اثری با نام خودش !!! حالا شما استفاده کنید بالاخره این کتاب هم باید فروش برود دیگر

  • جناب دانشجوی موسیقی به شما و نسل شما متاسفانه فقط توهین و قضاوت را اموخته اند ظاهرا!!لطفا کمی در مورد موسیقی معاصر ایران بیشتر مطالعه کنید.موسیقی فیلم گلهای داوودی را بدون قضاوت گوش کنید همینطور موسیقی امیرکبیر…توصیه میکنم قطعاتی مانند سمفونی فلک الافلاک یا کنسرتو فلوت ایشان یا سوییت سمفونیک پرواز را گوش دهید.شما هنوز دانشجو هستید و صحیح نیست که با تجربه کم همه چیز را از ظرف دیدگاه خودتان بسنجید.

  • این درسته که کتاب ارکستراسیون تالیف علی اکبر قربانی گرد آوری از کتاب های دیگر است و نویسنده آن از خود چیزی نداشته که بخواهد نوشته و اضافه کند. ولی مزیت این کتاب اینه که بسیار ساده و آسون است و نکات گردآوری شده را بطور قابل فهم و مختصر شده در این کتاب می توان مشاهده کرد و این کتاب برای اشخاصی که حوصله و وقت زیادی ندارند و می خواهند از ارکستراسیون بطور کلی و در حد ابتدایی و آماتور چیزی بدانند بدک نیست. به هر حال برای اشخاصی که قصد یادگیری حرفه ای ارکستراسیون را ندارند و موسیقی دان حرفه ای نمی خواهند بشوند و می خواهند کارهای معمولی و سبک و سطحی بنویسند خوبه. مانند آهنگ ها و کارهای خود اکبر قربانی که بسیار ساده و روان و عوام پسند هستند. به هر حال موسیقی عوام پسند هم برای جامعه لازمه

  • چه توهینی کردم خانم بیتا؟ گفتن چند جمله حرف درست و حق را توهین می دانید؟ موسیقی فیلم گل های داوودی را سالها پیش گوش دادم و فیلمش را هم دیدم. موسیقی این فیلم ساخته روشن روان با سولوی پیانو و همراهی ارکستر زهی با آکوردهای بسیار ساده و هارمونی پیش پا افتاده یاد آور کارهای ریچارد کلایدرمن است! هیچ چیز خاصی ندارد کار ایشان. موسیقی امیر کبیر را هم کاستش را دارم که شرکت سروش منتشر کرده است. فیلمش را هم که دی وی دی شده دیدم. اونم هارمونی تونال ساده ماژور بر روی موسیقی ایرانی و دستگاه ماهور است و از نظر کمپوزیسیون بسیار ساده و ابتدایی است. سمفونی فلک الافلاک و را هم هم پارتیتورش را دارم که نشر سرود چاپ کرده و هم نوارش را سوییت سمفونیک پرواز را هم نوارش را و پارتیتورش را دارم و جمه خونین ایشان را هم شنیدم. پارتیتور کونسرتو فلوت و …….. مجموعه تمام کارهای روشن روان را که بصورت نت چاپ شده و یا سی دی و کاست همه را دارم. با تمام کارای روشن روان آشنا هستم. اگه شما تعصب را کنار بگذاری موسیقی روشن روان هیچ چیزقابل توجه و خاصی ندارد. هارمونی او بسیار مبتدی و پیش پا افتاده است. من به شما توصیه می کنم بروید آثار حسین دهلوی همچون بیژن و منیژه و مانا و مانی و آثار دیگرش از قبیل شوشتری و …….. را که موسسه ماهور منتشر کرده گوش دهید. بروید آثار احمد پژمان و آلبوم حماسه او را گوش دهید. بروید سه گانه پارسی اثر پروفسور بهزاد رنجبران و کارای رضا والی را گوش دهید. بروید آثار ثمین باغچه بان و حشمت سنجری و دکتر محمد تقی مسعودیه و آثار مرتضی حنانه و امین الله حسین را که همه را موسسه ماهور به رهبری منوچهر صهبایی منتشر کرده گوش بدهید. آنوقت اگر موسقی را درست بشناسید خواهید دید که کارای روشن روان در مقابل آهنگسازان ایرانی قبل و بعد از خودش کاملا پیش پا افتاده و تجاری و بازاری است. در ضمن موسیقی فیلم های او هم در مقابل موسیقی فیلم هایی که آهنگسازانی همچون حسین علیزاده و مرتضی حنانه و فرهاد فخرالدینی و مجید انتظامی و ناصر چشم آذر و علیقلی و ……… نوشته اند اصلا قابل مقایسه نیست. در موسیقی فیلم هم بجز یکی دو اثر قابل قبول ولی معمولی روشن روان چیز خاصی ندارد و ایشان بیشتر بلدند حرف بزنند تا موسیقی خوب بنویسند. سخنران خوبی هستند فقط. موزیسین و آهنگساز قوی ای نیست. متعصب نباشید شما. اگر فرم موسیقی بلد باشید متوجه خواهید شد که سمفونی اش هم اصلا سمفونی نسیت از جهت فرم و فقط یک اثر طولانی و ملال آور است. در ایران مد شده که هر کس اثری طولانی می نویسد اسمش را می گذارد سمفونی! سمفونی یک فرمی دارد که روشن روان درست رعایت نکرده است. هر کاری که چهار قسمت داشته باشد که سمفونی نیست.

  • بطور خلاصه بگم که خانم بیتا اینجور که مشخص است شما هستید که باید در مورد موسیقی معاصر ایران مطالعه کنید نه من! چون من مجموعه تمام کارهای آهنگسازان ایرانی را از استادانم از جمله جناب تفضلی و صاحب نسق و احمد پژمان و هوشنگ کامکار در سالها پیش گرفته ام خود جناب امیر آهنگ هم خیلی به من کمک کردند و اگر شما شناخت کاملی از دیگر آهنگسازان ایرانی داشتید با شنیدن چند کار ساده و آسان روشن روان اینقدر مفتون و شیفته نمی شدید و بی جهت ایشان را اینقدر گنده نمی کردید. روشن روان یک موزیسین کاملا معمولی و تا حد زیادی بازاری است ولی اطلاعات خوبی از موسیقی در حد یک معلم معمولی دارد نه بدان حد که کتاب ها رمونی نوشته شده خود را بخواهد به کسی توصیه کند. کتابش هم بسیار ابتدایی و اصلا قابل قیاس با کتاب های هارمونی سارلی و دوبوا و والتر پیستون و دوبفسکی و …………….. نیست. ایشان اگه حرفی در هارمونی داشت میامد در مورد هارمونی موسیقی ایرانی کتاب می نوشت. مانند استاد فخرالدینی عزیز.

  • جناب محمد ایمن من آقا هستم و نه خانوم.ظاهرا اینجا شده پاتوق اقای هاشمی و دوستانی متعصب که نمیدانند در مورد چی مطلب میگویند.باعث تاسف

  • برای شما دانشجوی موسیقی متاسفم.همین.من خدمت تمام موزیسینهایی که اسم بردید مانند استاد پژمان ارادت دارم و اصلا پایان نامه دانشگاهیم در مورد آهنگسازهای ایرانی بوده..اینگونه نقد سمفونی فلک الافلاک خیلی کودکانه است.با این روش حتی شاهکارهای تاریخ موسیقی (که این اثر روشن روان اصلا قابل مقایسه با آنها هم نیست ) هم میشود خراب کرد.
    مثل اینکه بگوییم سمفونی ۵ بتهوون که چیزی نیست.چند نت ساده که از دومینانت دو مینور شروع میشه به می بمل میاد..چیزی نیست…یا فانتستیک برلیوز که ارزشی نداره…همش ۵ موومان سر و صدا با آکوردهایی حل نشده و پر از خطا.اینجوری همه چیز را میشه بالابرد و یا پایین برد.از استاد آهنگ بخواهید در کلاسها و یادداشتهایشان در مورد روشهای نقد هم با شما و سایر دوستان حامی گفتگو کنند.
    سیستم نقدتان غلط است

  • بیتا خانوم. تاسف من برای شما بیشتر است. شما در اولین کالمنت خود مدعی شدید که جناب روشن روان در موسیقی دارای اعتبار هستند. ولی نتوانستید اعتبار ایشان را ثابت کنید. اعتبار ایشان در چه چیزیست؟ هارمونی اش؟ اون که هارمونی تونال و ابتدایی است! ارکستراسیونش؟ اونم که به مراتب ضعیف تر از دیگرانی چون پژمان و دهلوی و باغچه بان و هوشنگ استوار است. کتاب هارمونی که نوشته؟ اونم که در مقابل انبوه کتاب های هارمونی که در ایران بخوبی ترجمه شده و در دسترس است اصلا به حساب نمی آید؟ موسیقی فیلم هاش؟ که به مراتب ضعیف تر از آهنگسازانی همچون علیزاده و فخرالدینی و حتی مجید انتظامی و ناصر چشم آذر و ……. هستند. شما در کامنت آخر خود دارید از حساب آهنگسازانی چون برلیوز (آهنگساز صاحب سبک در ارکستراسیون و فرم) بتهوون (که نیازی به تعریف من و امثال من ندارد) برای اعتبار دادن به روشن روان خرج می کنید! چه مقایسه های مضحکی؟ در ضمن من شاگرد آقای امیر آهنگ نیستم که می گویید از او بخواهم نقد را به من یلد دهد. از شما نحوه منطق و نقد را هم در اینجا یاد گرفتیم، کافی است!

  • خانم بیتا این درسته که جناب روشن روان هم از موسیقی دانان های با سواد و آهنگساز خوبی هم هستند. ولی آثار ایشان خود بهترین گواه است. با گوش دادن به کارهایشان هر کس که موسیقی بلد باشه متوجه خواهد شد که جناب روشن روان در حد آهنگسازانی که دانشجوی موسیقی نام بردند نیستند و چندین پله پایین تر از امثال دهلوی و باغچه بان و پژمان و بقیه است. خودشان هم ادعایی ندارند. و در مورد کتاب هارمونی که ایشان نوشته این سوال پیش میاد که با وجود کتاب های خوبی که در خصوص هارمونی غربی ترجمه شده و همه هم در دسترس هستند مانند دوبفسکی یا دوبوا و والترپیستون یا سارلی یا اشتور و غیره چه لزومی و نیازی بوده که ایشان موازی کاری کنند و بیایند کتابی در سطحی بسیار پایینتر از کتاب های مشابه خارجی تالیف کنند؟ امروزه به کتاب هایی همچون هارمونی ایرانی نیاز داریم که حرف جدیدی داشته باشد. نه تکرار مکررات! با این حال زحمات جناب روشن روان هم قابل ارزش است و قابل احترام

  • جناب آقای دارا خیلی بد است که یه نفر به خودش بگه که آقا! در ضمن این حرف شما که اینجا پاتوق شده هم توهین به تمام مخاطبان این سایت و هم ناسزا به گردانندگان این سایت و هم فحش به تمام کسانی که در اینجا کامنت گذاشته اند و هم بی احترامی به جناب استاد امیر آهنگ است. آگه اینجا پاتوقه، خود شما در این جا چکار می کنید اصلا؟ لطفاً شأن و احترام موزیسین ها و اشخاص فرهیخته را نگاه دارید!

  • سرکار آقا یا خانوم دانشجوی موسیقی بنده موزیسین های بزرگ تاریخ موسیقی را مثال آوردم که شیوه های نقد شما را توضیح بدهم.دعوت میکنم شما را به خواندن کتاب در حوزه نقد.شاید اگر با کتاب مشهور مارکوزه شروع کنید یا مقالات شومان و برلیوز و ژول ماسه نه را در باب نقد بگردید و پیدا کنید و بخوانید ذهنتان کمک کند برای نقد صخیح.بشنوید و مطالعه کنید و کمی *از اهالی صلح**باشید زیرا در **هنر **تحصیل میکنید و دانشجوی موسیقی هستید نه علوم دفاعی

  • آقای محمدی فر من به خودم نگفتم آقا..با دقت بخوانید.محمد ایمن نوشته بود خانوم دارا.خواستم بگم که در طبقه بانوان نیستم
    لطفا دقت کنید.

  • ضمنا جناب دانشجو برای اینکه گوش هارمونی خودتان را پرورش دهید سمفونی فلک الافلاک را گوش دهید همراه پارتیتور و هر جای،آن هارمونی تونال ساده شنیدید فورا به کلاسهای مرتبط با دیکته موسیقی و توانایی شنیدار بروید.من وکیل مدافع کسی نیستم اما حرف اشتباه پاسخ دارد.من نه موسیقی جناب روشن جزو فیوریتم هست و نه وکیل ایشان اما هیچ وقت برای بالابردن دیگران اشخاص را خراب نکنید..یعنی جمعه خونین که یک کار آوانگارد بوده بر اساس هارمونی تونال هست ؟! واقعا چه بگوبم.

  • بیتا خانم گوش هارمونی من قویه. می خواهید امتحان کنیم؟ من دیکته چهار بخش موسیقی را می نویسم. سمفونی فلک الافلاک را که از نظر فرم اصلا سمفونی هم نیست پارتیتور و فایل صوتی اش را هم دارم. بسیاری از بخش های این سمفونی هم تونال است و البته برخی جاهاش هم هارموئنی قرن بیستم و آوانگارد. جاهایی هم از موسیقی شانسی استفاده کرده و نوازنده هر چه که خود مایله می نوازد. جمعه خونین هم در سبک موسیقی آوانگارد نوشته که سولوش را هم مرحوم حسین سرشار خوانده. ولی اکثر قریب به اتفاق کارای روشن روان بسیار آبکی و بازاری و با هارمونی تونال سطح پایین نوشته شده مانند کارایی که بیژن بیژنی خوانده و یا تنظیم کارای همایون خرم که محمد اصفهانی خواند و تنظیم کارای تجویدی و یادگار دوست که شهرام ناظری خوانده. سمفونی فلک الافلاک یه کار سفارشی است. جمعه خونین هم همینطور و …. روشن روان با همین کارای سفارشی اش و کارای هارم.نی تونال ضعیفشه که همه او را می شناسند! و او با همین کارای سفارشی اش است که مدتها در شوراهای فرمایشی و دبیری جشنواره فجر و کارای اداری دیگر خودش را معرفی کرده. نه بعنوان یک آهنگساز قَدَر و قوی. در مورد گوش من هم اگه شهامتش را داری بیا حضوری با شما مسابقه دیکته موسیقی و سلفژ میدم تا مشخص بشه همه چیز. پارتیتورهای روشن روان را هم میزان به میزان براتون آنالیز می کنم. ولی ببینم شما می تونی برای مثال یه پارتیتور و فقط چند میزان از ثمین باغچه بان و یا بیژن و منیژه د هلوی را آنالیز کنی؟؟ نگران نباش اگه نتوانستید من براتون اونرم آنالیز می کنم. اینقدر سنگ روشن روان را به سینه نزن خانوم محترم.

  • آقای دارا! در مورد اینکه نوشتید اینجا شده پاتوق چه؟! برای این حرفتان چه توجیهی دارید؟ مسلما این جمله شما غیر مودبانه و توهین بود. زشت بود این گفته غیر اخلاقی شما. لطفا دیگر تکرار نشود. ممنون

  • آقای روشن روان بعنوان آهنگساز چند کار قابل قبول و نسبتا خوب دارند. در موسیقی فیلم موسیقی های گل های داوودی، بی بی چلچله، جاده های سرد و سریال امیر کبیر . در خصوص موسیقی های کلاسیک سمفونی فلک الافلاک و جمعه خونین. در زمینه موسیقی های مردمی آینه در آینه و نهانخانه دل (که ای کاش برای خوانندگی اش آنها را به خواننده آماتور و ضعیفی چون بیژن بیژنی نمیداد) بقیه کارهایشان کم ارزش و بسیاری هم کاملا تجاری اند. کتاب هارمونی نوشته او هم هیچ چیز در خور توجهی ندارد و همانگونه که گفتند موازی کاری است و در خصوص یادگیری هارمونی کتاب او اصلا قابل مقایسه با کتاب های هارمونی والتر پیستون، دوبفسکی، دوبوا، سارلی، دیتر لاموته و آنا بارورث که بخوبی ترجمه شده و در ایران موجود است نیست. ایشان در مقام آهنگساز اصلا قابل مقایسه با موسیقی دانان بزرگ ایران همچون مرتضی حنانه، حسین دهلوی، بهزاد رنجبران، احمد پژمان، حشمت سنجری و هرمز فرهت نیست. ولی به مراتب بهتر از شاهین فرهت است. ولی از هوشنگ کامکار و سعید شریفیان و رضا والی هم ضعیف تر است.

  • جناب جلالی این حکم ها را چگونه صادر میکنی.یاد آقای آهنگ افتادم که در کانال تلگرامی قدیمی چگونه به عزیز من جناب شاهین خان فرهت مرد سمفونییت ایران و تنها سمفونی نویس حقیقی ما چقدر بد و بیراه گفتند.

  • دانشجوی موسیقی من سنگ کسی را به سینه نزدم.واقعا خوبه که قدرت آنالیز دارید.براوو..امیدوارم موفق باشید..ضمنا هرجایی در حضور هر داوری میتوانم برای تجزیه و تحلیل هر اثری با شما خودمان را محک بزنیم.به خشم خودتان غلبه کنیدن .من متاسفانه متوجه نمیشم این جبهه گیری شما علیه یک آهنگساز به چه دلیل است.یا چرا در صحبتهایتان به جای مستدل صحبت کردن تواناییهایتان را به رخ میکشید.موسیقیدانی که گوش و هوش و دریافت بالا دارد چند مطلب را میداند .اول اینکه تواناییهای آدم ها فرق میکنه و دوم اینکه هرکسی سلیقه ای جدا و در ذات محترم دارد..بنده منابع برای روش نقد به شما معرفی کردم و ضمنا گفتم که ایشان آهنگساز فیوریت و مورد علاقه من نیست.دقت کنید.یک آرتیست به جای سریع جبهه گرفتن بایستی “دقت ” بالایی داشته باشد.

  • ضمنا در ادبیات نوشتاری اینقدر سریع خودمانی نشوید ..آنالیز کنی!؟؟؟؟؟؟ یا آنالیز کنید…
    دقت کنید و دقت…

  • بیتا خانوم! کامبیز روشن روان در مقایسه با آهنگسازان و مدرسان و بطور کلی موسیقی دانان طراز اول ایرانی یک موزیسین درجه پنج است! والسلام

  • چه کسی خواست با شما خودمانی بشه بیتا خانوم؟ شما نگفتید کی می آیید مسابقه سلفژ و آنالیز بدهید با من ؟ و تست شنوایی دیکته موسیقی؟

  • آقای جاوید واردی چرا دروغ پردازی می کنید شما. جناب آقای امیر آهنگ که در خصوص شاهین فرهت چیزی نگفته اند و ننوشتند. نیازی هم ندارند به شاهین فرهت بد و بیراه بگویند. شاهین فرهت از ایشان تقدیر کرده و عکس های تقدیر هم در اینستاگرام جناب آقای آهنگ موجود است. نشر اکاذیب نکن آقا. نشانی اینستاگرام جناب آقای امیر آهنگ. Amirahang. h

  • آقای واردی شما چطور حکم صادر می کنی در مورد خودت با اون رفیقت امیر تیموری! در زیر نامه سرگشاده استاد امیر علی حنانه کامنت گذاشته و ادعا کرده و نوشته اید که اسکرتسو هایتان از برامس سطحش بالاتر است!!! و همچنین سایر کارهای نشنیده خود را از آهنگسازانی چون مندلسون و وینیافسکی و…… برتر دانسته اید. بطوریکه استادتان علی برلیانی شما را دیوانه خوانده در همون جا. برید بساط خود را جمع آوری نموده و بیش از این خودتان را مضحکه نکنید! آری ادعاهای شما را در رادیو هم نشان دادند و همه از طریق رادیو به چشم دیدند!!!

  • بدترین کتاب هارمونی که در خصوص آموزش هارمونی در ایران چاپ شده است کتاب آهنگسازی کلاسیک (هارمونی کلاسیک) نوشته شده توسط علیرضا مشایخی است. هزار رحمت باز ب کتابی که جناب آقای روشن روان نوشته اند. کتاب جناب روشن روان بهترین کتاب هارمونی تونال است که تا بحال توسط یک ایرانی نوشته شده است

  • آقای محمدی فر خود جناب آهنگ در کانالشان عکس دکتر فرهت را گذاشتند به عنوان آهنگسازی بی استعداد.از خودشان بپرسید یا خودشان پاسخ دهند.کانال قدیمیشان.دروغ و کذب نمیگویم.اگر جناب آهنگ بویی از انسانیت و مردانگی برده حداقل منکر این نشود.هر چیزی اندازه دارد.

  • جناب محمدی فر بنده هم عضو یک کانال قدیمی از آقای آهنگ بودم ایشان یکی از آثار جناب فرهت را گذاشته بودند و همینطور عکس ایشان را.بعد نوشته بودند یکی از بی استعدادترین آهنگسازان ایران!!بنده همان موقع برای چند دوست موسیقیدان فرستاده و از کانال ایشان خارج شدم.بی دلیل و ندانسته دفاع نکن آقا.!!

  • آقای واردی شما و علی برلیانی را چه به اینکه بخواهید از انسانیت و مردانگی صحبت کنید اصلا! شما دم از چه می زنید، مگر چیزی از مردانگی و انسانیت هم می دانید؟؟ شما ادعا کردی که استاد امیر آهنگ (چقدر به شاهین فرهت بد و بیراه گفتند) اول اینکه اگه بر فرض هم جناب امیر آهنگ تشخیص داده باشه که جناب شاهین فرهت در آهنگسازی بی استعداد است، این کجایش بد وبیراه است؟ ممکن است تشخیص ایشان، با توجه به معلومات و اطلاعات و تجربه بالایی که در موسیقی دارنداین بوده باشد که شاهین فرهت بی استعداد است. و این بد و بیراه نیست اصلا. و حرف بدی هم نیست. آثار خود فرهت مشخص می کند این را. دوم اینکه موضوع این صفحه اصلا جناب شاهین فرهت نیست و حرف شما و ادعاهایت چه ارتباطی به این صفحه دارد اصلا؟ شما می خواهی فکر و ذهن دیگران را از موضوعات این صفحه و نکات گفته شده استاد آهنگ منحرف کنی. سوم اینکه هر کسی می تواند در دنیازی مجازی و تلگرام به اسم هر شخصی کانالی درست کند و آنرا هم منتسب به دیگری کند و بسیاری از کانال هایی هم که به اسم اشخاص وجود دارد دروغین و روح شخصی که کانال منتسب و به اسم اوست و به او نسبت داده شده است خبر هم ندارد. چهارم اینکه شما باید مستند قابل قبول و موثق در رابطه با ادعای خود ارایه دهی. مثلا یک مقاله یا یک مصاحبه رسمی تایید شده و یا یک فیلم زنده تایید شد از جناب آهنگ و در رابطه با حرفی که ادعا داری جناب امیر آهنگ گفته. نه صرفا یک ادعای غیر مستند و با استناد یه یک کانالی که اصلا شاید خودت آن را به اسم جناب امیر آهنگ ساخته باشی. و دیگر اینکه شما و رفیقان هم پیاله ای تان خیلی کوچکتر و کمتر از این هستید که بخواهید راجع به انسانیت و مردانگی استاد امیر آهنگ نظر داده و این چیزها را به میان بکشید. سراسر زندگی ایشان بر پایه مردانگی و انسانیت بوده و در این رابطه هم دلایل و شواهد و گواهان بسیاری وجود دارند. آقایی که خودت را از یوهانس برامس بهتر و بالاتر می دانی برو خدا روزی ات را در جای دیگری بده. جای این جنگولک بازی ها در اینجا نیست. می دانم ناراحتی شما و رفیقت علی برلیانی از چیست!

  • آقای واردی نام شما جعلی است و در فضای مجازی ولو هستید و کامنت های شما هم در همه جا همه شان پوچ و دروغین هست. برای حرف های خودتون هم هیچ سند و مدرک ندارید. اینقدر عوام فریبی نکنید. بروید همون کارای شاهین فرهت را گوش کنید و ازش یاد بگیرید.

  • جاوید واردی! تو کی هستی که انتظار داری استاد شناخته شده ای مثل امیر آهنگ بیاید اینجا و بخواهد انسانیت و مردانگی اش را به امثال تو یا اون علی برلیانی ثابت کند. شمایی که از همون ابتدا فقط موش دوانده و مطالب بی ربط می نویسی. تو و اون برلیانی ناراحتی تون از چیز دیگری است. تو که خودت نامت و هویتت جعلی است. برلیانی هم که اونقدر ترسو است که وقتی باهش تماس گرفتیم اصلا وجود و حضور خودش را در این سایت گفتگوی هارمونیک تکذیب کرد. برو دکان خودت را جای دیگری بر پا کن. اینقدر هم چرند نویسی نکن!

  • جاوید واردی حد و اندازه ها را تو تعیین و مشخص نمی کنی! رفیق فابریکت برلیانی هم هیچی نیست! برو این شایعات و دروغ پردازی ها را به امثال خودت بگو.

  • خود شاهین فرهت کسی است که به موسیقی دانان بزرگ ایرانی کلی بد و بیراه گفته و مواردی را به آنها نسبت داده است. بروید یکی از شماره های نشریه گزارش موسیقی را که در آن با سروش ریاضی مصاحبه کرده بگیرید و بخوانید و ببینید که او از استاد مرتضی حنانه و ابوالحسن صبا و حسین دهلوی و….. بسیاری دیگر بد گویی کرده است. اگر آقای امیر آهنگ گفته است شاهین فرهت بی استعداد است کاملاً درست گفته است و منم اضافه می کنم که شاهین فرهت علاوه بر بی استعداد بودن نسبت به اساتید مسلم موسیقی ایران حسود هم هست و بسیار بی انصاف و قدر ناشناسی! و حتی دروغگو. او در مصاحبه اش گفته است که استاد مسلم حسین دهلوی در ساختن بیژن و منیژه از دیگران کمک گرفته! و در مورد نی نوا ساخته حسین علیزاده هم قضاوت درستی نداشته است بروید بخوانید حرف های خود خواهانه این آقا را!

  • شاهین فرهت بیش از چهل سال است که آهنگسازی می کند! همه آثارش هم توسط ارکستر سمفونیک های معتبر بخوبی اجرا و با کیفیت ضبط بالا منتشر شده اند. ولی حتی نتوانسته است در طول این مدت طولانی یک اثر هنری ماندگار و خاطره انگیز و تاثیر گذار ارائه دهد. بر خلاف اساتیدی همچون هوشنگ کامکار، فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی، حسین علیزاده، سید محمد میر زمانی، همایون رحیمیان، مرتضی حنانه، مجید انتظامی، کامبیز روشن روان، ارسلان کامکار و بسیاری دیگر.
    خب دیگه بی استعدادی از این بالاتر و مشخص تر! شاهین فرهت معلم خوبی در تاریخ موسیقی و درک و دریافت موسیقی است و در این رابطه هم مجموعه شناخت موسیقی کلاسیک را با موسسه فرهنگی ماهور در یک پک شامل پنج سی دی منتشر کرده است که کار خوب و قابل قبولی است از نظر آموزش شناخت موسیقی. ولی در آهنگسازی خیلی بی استعداد است. و این یک حقیقت است.

  • چقدر دوستان سفسطه میکنید.من میگم جناب آهنگ گفته..خودشان دوست داشتند تکذیب میکنند.چقدر وکیل مدافع!!بنده جعلی نیستم..ولی جعلی ها هرچه از دهانشان میاد نثار من میکنند.الهم مع الشفا..

  • آقای واردی شما جواب سوال من را در کامنتم ندادید. شما ادعا کردید که شاهین فرهت سمفونیست است؟؟ این واژه را از کجایتان در آوردید؟ جواب سوال من را بدهید در کامنت بالا پرسیدم که سمفونیست یعنی چه؟ نمی دانید؟ سوادش را ندارین؟ خب چرا از کلماتی استفاده می کنید که حتی معنی اش را هم نمی دانی؟

  • آقای دارا شما هم شرم کن و خجالت بکش . آخرین بارت باشه که به اینجا می گی پاتوق! این توهین به همه ما و حتی توهین به خودت و توهین از جمله به مدیریت محترم این سایت فاخر و کارمندان محترمشان است. حرف بد و زشتی زدی و توهین کردی ولی بجای عذر خواهی دو قورت و نیمت هم باقیه؟ و طلب کار هم هستی؟؟؟

  • آقای وردی شما برای اثبات اینکه امیر آهنگ چه چیزی گفته است باید یک سند محکم (اینترنتی) ارایه دهید. و گرنه حرفتان افترا و دروغ است. جناب امیر آهنگ هم وقت این را ندارند به شخص یاوه گویی که ادعا دارد آثارش از برامس و مندلسون و ………. با ارزش تر است جواب دهند؟ مگر نشنیدید {…}آقای آهنگ مصاحبه های رسمی داشته اند و حرف هاشون را هم خیلی رک در این مصاحبه و مصاحبه های دیگرش گفته است و.لی چنین حرفی که شما میگید نزده در هیچ مصاحبه ای. شما اگرم می گویی که در کانال امیر آهنگ چنین و چنان نوشته شده باید این را ثابت کنی. باید ثابت کنی که اولا در کانال منتسب به ایشان چنین مطبی اومده و بعدش هم بتوانی ثابت کنی که این کانال ادمینش خود جناب آهنگ است! که نتوانستی ثابت کنی. هر کس دیگری هم که حرف شما را بزند باید بتواند حرفش را ثابت کند در این رابطه. بی خود یارکشی نکنید که یار کشی های شما چیزی را به اثبات نمی رساند.

  • جاوید واردی آخه تو کی هستی که استاد امیر آهنگ عزیز باید بیاد برات وقت بزراره و حرف بدون سند شما را تایید یا تکذیب بکنه. ایشان مصاحبه شان را کرده اند بطور رسمی. گفته هاشونم در مصاحبه هاشون شفاف و روشنه. شما هم اگه جراتش را داری و جعلی نیستی بیا و بطور رسمی مصاحبه کن و بگو امیر آهنگ اینجور گفته و حرفاش را بطور مستند نقد کن! و یا بیا یه مقاله بنویس و گفته هاش را نقد کن. خدا شما و اون علی برلیانی را شفا دهد. آمین.

  • آقایان یک کلام بگوید آن کانال بوده یا نه..این که وقتی نمیخواد..!یک آره یا نه گفتن..چقدر شلوغ میکنید..سمفونیست هم یعنی کسی که سمفونی مینویسه.اون دارا هم بدک نمیگه
    به متن ها و دفاعیه ها دقت کنید.من به سایت توهین نمیکنم.سایت اتفاقا بسیار دمکرات است.

  • آقای محمدرضا شما ؟!
    من دکتر جاوید واردی آشتیان هستم.آهنگساز از آلمان.از دکتر کیوان یحیی میخواهم تمام اسناد کمپوزیسیون من را در سایت منتشر کنند.سپاس

  • آقای واردی کدوم کانال بوده؟ کدام نبوده؟ اصلا چی بوده و چی نبوده؟ اصلا خود شما هستی؟ یا نیستی؟ شما ادعا هایی کردی و ادعای بودن چنین کانالی و چنین مطلبی را شما نوشتی. مگه متوجه نشدی ……… و شما باید ادعای خودت را اثبات کنی. کسی که مدعی وجود چیزی است باید اون را به اثبات برسانه. دیگران هیچ وظیفه ای در قبال اثبات ادعاهای شما ندارند. شما که هنوز نتوانستی وجود داشتن خودت را ثابت کنی. وجود داشتن کانال ………. پیش کش شما.

  • حالا مگر شاهین فرهت کیه اصلا! با اون کارای بی ارزش و بی اهمیتش. توی عمرش نتوانسته است حتی یک ملودی قشنگ بسازد

  • جاوید واردی تو برو در کانالی که بنام استاد امیر آهنگ ساختی در تلگرام هر چیزی را که دوست داری به اشتراک بگذار و مهملات بباف به هم. ولی نمی تونی به ساحت ایشان لطمه ای وارد کنی. شاهین فرهت اصلا در حدی نبوده و نیست که استاد امیر آهنگ بخواد حتی یک ثانیه به او فکر بکنه.

  • موش به سوراخ نمی رفت جارو به دمبش می بست حکایت شماست. من میگم سند اینترنتی معرفی کن در مورد خودت جاوید خان! اونوقت شما میگی دکتر کیوان یحیی!!! یحیی دیگر کیه؟؟؟؟ شما اول وجود خودت را ثابت کن. ثابت کردن شخصی بنام یحیی و اونم دکتر!!!! کیوان یحیی فعلا بماند. کیوان یحیی که سند نیست. سند اینترنتی خواستیم ازت بابا جون! فارسی گفتم عربی که نگفتم. مثل اینه یکی بگه به شما کارت شناسایی نشون بده و شما بگی از تقی می خوام شناسنامه من را صادر کنه. جاوید کوچولو شما بگرد پیدا کن پرتقال فروش را! کدوم دکتر! کدوم کشک! چیزایی که توی این مدت توی سایت نوشتی در حد ششم ابتدایی هم نیست به خدا .

  • منم پروفسور محمدرضا کار بلد لارستان هستم جاوید خان. رهبر ارکستر سمفونیک از ایتالیا. از پروفسور زحل عیسی میخواهم تمام اسناد کنسرت های من را با ارکسترهای مطرح جهان در سایت منتشر کنند. تشکر

  • جاوید واردی تو چی ساختی که خودت را آهنگساز می دونی؟ فایل صوتی و تصویری آثارت توی کدوم سایت است اصلا؟ لینکش رو ارسال کن در همین جا. اصلاً یک لینک بفرست که در یه جای موثق از شما بعنوان آهنگساز نام برده باشند و یک سند اینترنتی معتبر از خودت در اینجا ارائه بده اگه راست می گی

  • در اینکه ادعاهای واردی نشان ناواردی این شخص را دارد و به وضوح در پای نامه آقای امیرعلی حنانه دیدیم و واقعا خنده دار بود اما این بار استثنا حقیقت میگوید.آقای امیرآهنگ هاشمی بعد از گروه های وایبری(قبل از اینکه وایبر از کار بیفتد و از رونق) در تلگرام کانالی داشتند کخ من به واسطه دوستی عزیز در آن عضو شدم.ایشان عکس جناب فرهت را نشر دادند به همراه هثری از ایشان و ذیل آن نوشتند :از بی استعدادترین آهنگسازان ایرانی…یادمه همان موقع از این رسانه بیرون آمدم.این کانال تا جایی که شنیدم بعدها نامش عوض شد و مطالب آن جدید و ایشان به نام “گروه همسرایان…”کانالی دارند.دوستان ایشان (جناب آهنگ) بارها جوابیه های طولانی و به زعم من در لحظاتی بسیار آموزنده به منتقدین از جمله همین واردی نوشتند.اینکه ایشان در چند جمله بخواهند مطلبی در موزد آن نوشته در باب جناب فرهت بنویسند میتواند کارساز باشد.لابد دوستان دوباره می آیند و مینویسند فرهت کیه؟چرا من وکیل ایشانم و…
    همین جا اعلام میکنم بنده اصلا موسیقی ایشان را دوست ندارم ولی نقد یک موسیقیدان توسط یک موسیقیدان ( مانند آقای آهنگ و..) صورت میگیرد آن هم مدلل و با نظرات تحصصی و فنی..
    ضمنا دوستان اینجا سایتی است که فرهیختگان موسیقی هم به آن و مقالات آن علاقه دارند پس همه جور ادبیات در شان آن نیست.مثلا آن آقای محمدرضا چه جوابی دادند!!!واقعا شرم آور است.مثلا این واردی ( که قطعا دچار مشکلات روحی است) از دوست ما جناب کیوان یحیی اسم میاره و این محمدرضا مینویسه زحل عیسی!!اندکی برای قلمتان حرمت قایل باشید برای نامهای بزرگی که نامشان در همین سایت میاد حرمت قایل بشوید.

  • آقای علیرضا! اینجور که مشخص است اینکه شما هم در ناوارد بودن دست کمی از جاوید خان ندارید. زیرا: ۱. این صفحه که ششمین قسمت از سلسله مصاحبه های جناب استاد امیر آهنگ است و اینگونه که من شنیدم این سلسله مصاحبه های ایشان متجاوز از چهل قسمت است. موضوع مشخصی دارد و موضوع اونم مربوط به استاد و موسیقی دان بزرگ ایران مرتضی حنانه است نه چیز دیگر پس باید کامنت های شما و دیگر دوستان در ارتباط با موضوع مورد مصاحبه و موارد گفته شده جناب آهنگ در این صفحه باشد.. ۲. موارد دیگری که در کامنت و توسط اشخاصی ناشناس همچون خود شما و یا اون جاوید واردی درج می شود چه ارتباطی با موضوع مصاحبه ایشان دارد؟ آیا در این مصاحبه استاد امیر آهنگ در مورد شاهین فرهت نظر داده که می گید باید مدلل باشه؟! ۳. ادعا دارید امیر آهنگ در مورد شاهین فرهت در جایی دیگر نظری داده است. خب داده باشد. شاید ایشان در جاهایی در مورد بادمجان، قرمه سبزی، کلاغ و نحوه نوازندگی ویلن و رهبری ارکستر و………. نظرهایی داده باشند. ولی چه ارتباطی به موضوع مصاحبه ایشان در این صفحه دارد؟. ۴. جناب علیرضا شما می گویید که اگه جناب امیر آهنگ در مورد شاهین فرهت نظری دارد باید مدلل و تخصصی و فنی باشد. ولی توجه ندارید که اولا ایشان در اینجا چنین نظری نداده است. و به گفته خودتون در کانال تلگرام بوده ثانیا نه شما و نه جاوید واردی اشخاص حقیقی و واقعی نیستید بلکه در اینجا همه تون مجازی هستید و اصلا معلوم هم نیست که اسم حقیقی تون هم اینی باشه که در کامنت نوشته اید. دردنیای مجازی از جمله تلگرام هر کس می تواند به نام دیگر اشخاص نظر بگذارد و این نظرها ارزش قانونی هم ندارند.بهتره بدانید که گواهی امثال شما که هویتشان اصلا مشخص نیست (در مورد نظریه جناب آهنگ در مورد فرهت) هیچگونه ارزش قانونی و حقوقی نداشته و چیزی را به اثبات نمی رساند. ثالثا در تلگرام به اسامی اشخاص مطرح و معروف کانال های زیادی تاسیس شده است. از جمله کانال هایی که به اسم شجریان و دکتر سمیعی و شهرام ناظری و غیره در تلگرام وجود دارند ولی موسس این کانال ها اشخاص مجهول الهویه ای هستند که بنام افراد مشهور تاسیس می کنند و آن اشاخاص مطرح اصلا روحشان هم از وجود چنین کانال هایی خبر ندارد. شما و جاوید واردی چگونه می توانید ثابت کنید که اون کانالی که می گویید حتما مال استاد امیر آهنگ باشد؟ شمایی که از اثبات وجود خودتونم عاجز هستین! ۵. اگر در مورد هر کسی می خواهید به گفته هایش استناد کنید باید به گفته های او که از طریق منابع رسمی مانند همین سایت و یا رسانه های رسمی دیگر که مورد وثوق هستند استناد کرد و در این رابطه شما و جاوید واردی هیچ منبع رسمی را نمی توانید نام ببرید که در آن استاد امیر آهنگ در مورد فرهت نظری داده باشد. ۶. شما و جاوید واردی تنها به قصد تشویش و گمراه نمودن اذهان عمومی از موضوع اصلی این صفحه مواردی را در اینجا درج می کنید که کاملا مشخص است قصدتان به حاشیه بردن موضوع اصلی مصاحبه جناب آهنگ است وگرنه اگر که حرفی برای گفتن داشتید بجای دامن زدن به شایعات و پرداختن به حاشیه های نامربوط در مورد حرف های جناب امیر آهنگ در مصاحبه این صفحه که مستند هم هستند می گفتید و نظر می دادید. ۷. استاد امیر آهنگ با وجود وقت کمی که دارند حاضر شده اند برای اطلاع از مخاطبان علاقمند موارد بسیاری را که مربوط به استاد مرتضی حنانه است بعنوان آخرین شاگرد ایشان در سه سال آخر عمر استاد حنانه گفته و بسیاری از ابهام ها را در این رابطه روشن کنند. خموضوع مصاحبه ایشان شاهین فرهت نیست. کیوان یحیی هم نیست. بهتره قدر دانسته و اگر هم سوالی دارید در ارتباط با موضوع این صفحه باشد وگرنه عدم حسن نیت شماها آشکار خواهد شد. ۸. جناب علیرضا اینکه در همین سایت در مورد کیوان یحیی مقاله هست یا نیست هم اصلا مربوط به این صفحه نیست. ضمن اینکه کیوان یحیی هم در کامنتی که قبلا در زیر مقاله نامه سرگشاده امیر علی حنانه گذاشته است شناختن جاوید واردی و ادعاهای او را رد کرده است بروید و بخوانید و در این صفحه حاشیه پراکنی نکنید. ۹. جناب امیر آهنگ شخصی رُک و در گفتارشان صراحت لهجه دارند و هیچ ترسی هم ندارند که نظرشان را در مورد اشخاصی چون شاهین فرهت و غیره بیان کنند. ولی این موارد اصلا هیچ ارتباطی با سلسله مصاحبه های ایشان در این صفحه و صفحات قبلی و بعدی ندارد. اگر لازم بدانند در مورد شاهین فرهت هم نظرشان را بطور تخصصی و اونم بطور رسمی خواهند گفت. ۱۰. اما خود من اعتقاد راسخ دارم که شاهین فرهت واقعا در آهنگسازی بی استعداد است ولی چون مربوط به موضوع این صفحه نیست دلیلی نمی بینم که بخوام در این رابطه توضیح بیشتری بدهم. هر کسی می تواند نظر خودش را داشته باشد و این جرم نیست!

  • کاملاً محرز و مشخص است که اشخاصی همچون جاوید واردی و علی برلیانی و همین آقای علیرضا که اخیرا در اینجا کامنت گذاشته اند و افرادی دیگر همه اش در صدد هستند که موضوع اصلی این صفحه را به حاشیه برده و اذهان عمومی را گمراه و منحرف کنند. آقایان شاهین فرهت و موارد دیگر اصلآ چه ارتباطی به موضوع مورد مصاحبه جناب آقای امیر آهنگ در این صفحه و صفحات دیگر دارد؟ بر فرض اینکه اصلا ایشان در مورد شاهین فرهت در کانالی در تلگرام یا جای دیگری نظری داده باشد، خب بروید در همان مکان که چنین چیزی گفته شده اگر اعتراض یا حرفی برای گفتن دارید بگید. کامنت هایتان هیچ ارتباطی به این صفحه ندارد و بحث‌های منحرف کننده هستند. کمی با فرهنگ باشید آقایان! هر نکته ای که به این صفحه هم مربوط میشه بگید نه موارد نامربوط و بحث هایی که به هیچ عنوان به جایی نمی رسه!

  • آقایان واردی، علیرضا و ……… دیگران. مگر سواد ندارین شماها؟؟؟ عنوان و موضوع این صفحه را بروید و یکبار با دقت بخوانید! موضوعش در مورد اینه که در ایران مکتب آوزشی در مورد علوم کمپوزیسیون نداریم! آیا موضوع این صفحه در مورد شاهین فرهت و بی استعداد بودنش یا نابغه بودنش است؟ هیچ کدام از شماها در رابطه با موضوع این صفحه که کاملا روشن هم هست حرف و نکته ای برای گفتن نداشتید و اومدید شاهین فرهت را علم کرده اید. موضوع شاعین فرهت اصلا ارتباطی به این صفحه ندارد. حتی اگه آقای امیر آهنگ در جای دیگری هم در مورد فرهت نظر داده باشه که من بعید می دانم. چون عضو کانال های ایشان در تلگرام بوده و هستم. باز هم موضوع شاهین فرهت و آثار بی محتوایش ربطی به این صفحه که موضوع مشخصی دارد نداره!! قبل از نوشتن فکر کردن هم خوب چیزیه ها!!!!!

  • دوستان عزیز مگه بی استعداد دانستن شاهین فرهت جرم است؟ که اینقدر روی این موضوع زوم کردید؟ جناب آقای امیر آهنگ بدون شک یکی از بهترین موسیقی دان های ایران با سابقه بیش از ۴۰ سال فعالیت هستند در این رابطه. در کشوری که هر بقال و قصاب و…. دیگران در مورد موسیقی نظر خودشون را دارند و هیچ دلیلی برای نظراتشون هم ندارند، جناب آقای امیر آهنگ حق نداره نظر خودش رو داشته باشه. مطمئن باشید که اگر نظرش بر بی استعداد بودن کسی باشد بی دلیل نیست و متکی بر تخصص بالای ایشان می باشد.

  • جناب علیرضا. یافت شدن مقاله مبنی بر اینکه شخصی بنام کیوان یحیی وجود داشته باشد. نمی تواند دلیلی بر وجود شخصی جعلی بنام جاوید واردی باشد! جاوید واردی با توسل به اسم کیوان یحیی و گفتن جمله امری به او مبنی بر اینکه مدارک آهنگسازی و….. او را تایید کند اسم برده و این هیچ چیزی را به اثبات نمی رساند! لطفا شما کمی توجه کنید!

  • دوستان عزیز

    همه ی شما سروران من هستید

    اما فکر کنم هر کسی بیاید و کامنتها را بخواند ، بی ارتباطی آن به موضوع منتشر شده را متوجه شود !!

    اینجا صحبت از آشنایی با استاد حنانه بوده و کلاسهای ایشان و مکتبی که درس میدادند

    اما سوی کامنتها جهت داده شده به مطرح شدن چند اسم و کوباندن اسامی دیگر

    فکر کنم به این سمت و سوها نرویم بهتر باشد ، کمی راجع به اسامی و بزرگوارانی که برای این موسیقی زحمت کشیدند محطاطانه تر برخورد کنیم … نقد ، متفاوت از انتقاد است . من نظرم این است که اگر مثلا بگوییم یک کتابی به لحاظ محتوایی با فلان منبع خارجی قابل قیاس نیست ، این اهانتی به نویسنده ی آن کتاب نیست ، یک روش برای تقاضای پدید آمدن آثاری با سطوح بهتر و حرفهای جدیدتر است . اما مخالف این هم هستم که نام یک موسیقیدان را لگدمال کنیم و بگوییم این در مقابل اون چیزی نیست و نمیدانم فلان اثرش به لحاظ فن و تکنیک و امثالهم چیزی برای گفتن ندارد و … موسیقی را که فقط از دید ریاضیات نباید دید … اگر اینطور باشد موسیقی سریل پس الان باید از شاخص ترین و فنی ترین و …. اینها باشد .
    طبع ، ذایقه ، ذوق هنری … اینها باید باشد و دانش موسیقی مکملی برای بازتاب بهتر این طبع است
    الان شاید در کشورمان تئوریسین های خوبی داریم که بر صفحه کاغذ ، موسیقی را چون آب خوردن آنالیز میکنند و برای شما حرفهای زیبایی می زنند

    اما در فضای سه بعدی چه ؟ در صدا که عامل اصلی موسیقیست چه ؟ همین جسارت در خلق یک اثر به نظرم خوب است چون خالقش نیت مسابقه با کسی را نداشته ، بلکه خواسته آنچه که به ذهنش خاطر شده را بروز موسیقایی دهد .. نخواسته که بگوید من اینم و شما آن

    نقد همیشه راحتتر است ، اما به نقاد بگوییم حالا خودت یک چیز بهتر بنویس با خصوصیاتی که بلد هستی … آن وقت می ماند ….

    بنابراین با احترام به همه سروران عزیز که « قلم رنجه » کردند و کامنت گذاشتند ، نظر این حقیر هم این است که از اینگونه حاشیه روی در بحثها حتی الامکان جلوگیری کنیم … اینجا یک عزیزی از تجربیاتش با استاد حنانه مطلب گذاشته است . به مانند خیلی از عزیزانی دیگر که از محضر استادانی استفاده برده اند و چه خوب است که تجربیاتشان را بنویسند .

    نامهای بزرگ در موسیقی ما زیاد هستند ، اما بعید میدانم اگر این نامها زنده بودند اینقدر درگیر حواشی می شدند … چون بیشتر وقتشان را در کمپوزیسیون و نشر موسیقی میگذراندند تا اینکه بگویند ما قطب هستیم !!

    هنر بیار و زبان آوری مکن سعدی
    چه حاجت است بگوید شکر که شیرینم

  • خانم بیتا اینقدر از کامبیز خان روشن روان حمایت نکنید. روشن روان خیلی در موسیقی مبتدی است. کتاب هارمونی اش هم اگه خوب بود من خودم منتشر می کردم که نکردم. در دوره ای که موسیقی تونال به پایان رسیده او هنوز مینور و ماژور می نویسد!! بهترین آهنگساز ایران در حال حاضر دکتر جاوید واردی هستند.

  • درود بر شما کاملا حق مطلب رو ادا کردید
    تازه تو کتب موسیقی عیناً ترجمه شده از جمله چند کتاب کنترپوآن من دیدم که مشخصا چون نویسنده قسمتی از کتاب اصلی واسش خوب جا نیافتاده ، نتونسته اون قسمت رو ترجمه خوبی هم کنه و مثل این که از گوگل ترنسلیت استفاده کرده. در واقع هنرآموزان موسیقی تو ایران اگه زبان بلد نباشند کلاهشون پس معرکه است

بیشتر بحث شده است