گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رسیتال پیانو کیومرث پیرگلو در فرهنگسرای ارسباران اجرا می شود

سومین کنسرت رسمی پیانو دکتر کیوموث پیرگلو جمعه ۳ آذر در فرهنگسرای ارسباران ساعت ۲۰ با اجرای قطعات متنوعی از دومنیکو اسکارلاتی‌ (سه سونات)، بابک بردیا، آهنگساز ایرانی مقیم آلمان (دو پرلود)، لودویگ وان بتهوون (دو سونات)، انریک گرانادوس (دو رقص اسپانیایی)، مانوئل دوفایا (رقص آتش)، ایساک آلبنیز (سوئیت اسپانیایی بنام آستوریاس) و کیومرث پیرگلو‌ (دو خاطره) اجرا خواهد شد.

قطعات اسکارلاتی در عین همزمان بودن آهنگساز با یوهان سباستیان باخ را می توان بسیار پیشرفته با تکنیکی پیچیده و ملودی هایی رنگین، زیبا و بشاش توصیف کرد. سه سونات انتخاب شده در این کنسرت از ملودیهایی روان و ازتکنیکی بالا برخوردار است که برای زمان خود بسیار پیشرفته بوده است. بابک بردیا آهنگساز ایرانی مقیم آلمان تحصیلات خود را در کنسرواتوار باکو با اتمام رساند و سپس راهی آلمان شد و در حال حاضر در برلین مشغول تدریس آهنگسازی می باشد.

دو پرلود اپوس های هفده شماره های یک و سه از بردیا تحت تاثیر مکتبهای روس و آذری میباشد که از زیبایی و تکنیک خوبی برخوردار است که نمایانگر مکتب رمانتیک روس وآذری است. انتخاب سه آهنگساز مشهور اسپانیایی به منظور ملموس بودن ملودیهای ناب و گوشنواز بودن آنها برای هر شنونده ایست.

شاید ملموس بودن ملودیهای آهنگسازان اسپانیایی رابطه ای نزدیک با مهاجرت یکی از آهنگسازان و نوازندگان ایرانی بنام ابوالحسن زریاب دارد که هزارو دویست سال پیش به علت حسادت ابراهیم و اسحاق موصلی (آهنگسازان دربار هارون الرشید) و با تهدید آنها از دربار شبانه با خانواده گریخت و خود را به کوردوبا در اسپانیا رساند و در آنجا مکتب موسیقی ایرانی را بنا نهاد، بیش از سیصد قطعه مشهورساخت و سیم پنجم را به عود نیز اضافه کرد. او مدرسه مهم موسیقی را بنا نهاد و ملودیهای سرزمین پدری را در آنجا رواج داد که احتمالا ملموس بودن موسیقی فلامنکو و اسپانیا برای ما ایرانیها از انتقال و رواج همان مکتبی بود که زریاب با خود به فرهنگ اسپانیا وارد کرد که این خود جای تحقیق بسیار دارد.

انتخاب دو سونات از بتهوون رابطه با ارادت خالصانه نوازنده با این آهنگساز شهیر دارد که در هر سه کنسرت قطعاتی از بتهوون را گنجانده که در اینجا احتیاجی به معرفی این آزاد مرد موسیقی نیست و معرف خاص و عام می باشد. خاطرات شماره دو و شش از سری قطعاتی است که پیرگلو برای چند نفر از دوستان نزدیک که هر کدام را نسبت به روحیات آنها ساخته که تا به حال تعداد آنها به شش رسیده و همچنان ادامه دارد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است