گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت گروه نوای مخالف در خانه هنرمندان برگزار می شود

کنسرت گروه نوای مخالف در خانه هنرمندان برگزار می شود؛ این کنسرت در تاریخ دوم آذر ماه سال جاری، ساعت هفت شب در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و تهیه بلیط این کنسرت از طریق سایت تیوالامکان پذیر است.



مسعود نجفی درباره این کنسرت می گوید: بر خلاف معمول کنسرت های گذشته این گروه که از سازبندی متداول گروههای موسیقی دستگاهی (کمانچه، سنتور، تار، نی، عود و بمتار) استفاده می کرد، در این برنامه از این ترکیب بهره نبرده ایم و در میان سازهای ملودیک به سنتور و دو عود بسنده کرده و همراه سازهای کوبه ای متنوعی (متناسب با فضای قطعات) مانند دف، تمبک، دوایر کوبه ای، کاخن، مثلت و دایره زنگی اجرای برنامه خواهد کرد.

مسعود نجفی آهنگساز، سرپرست گروه و نوازنده سنتور این گروه اضافه می کند: یکی از دلایل استفاده از این سازبندی ایجاد تنوع در ذائقه شنوندگانی است که گوشهایشان از شنیدن آنسامبل موسیقی دستگاهی رایج اشباع شده است. وی همچنین افزود: صدای بم در آنسامبل رایج ضعیف است و من در این تجربه جدیدم سعی کردم از سنتور و زلالی و درخشش صدایش، در کنار دو ساز بم خوشرنگ مانند عود استفاده کنم و این سه ساز در سه رژیستر صدایی مختلف بنوازند و صدای هیچ یک مزاحم دیگری نشود و تداخل اورتن های بالا که مثلا در نواختن همزمان تار و سنتور شاهدش هستیم که باعث می شود نه سنتور صدای سنتور بدهد و نه تار صدای تار، در این آنسامبل وجود ندارد البته راهکارهای دیگری برای دوری از تکرنگی و تکصدایی ارکستر ایرانی وجود دارد و آن استفاده پازلی از سازها جهت رنگ آمیزی صوتی بیشتر و استفاده از تکنیکهای چند صدایی موسیقی غرب برای دوری از تکصدایی محض هست. بنده تجربیاتی در زمینه این دو راهکار در گذشته داشته ام و ماحصل آن نیز در آلبوم «ناز جوانی» به خوانندگی حامد اسلامی منتشر شده است و استفاده از این سازبندی برای خودم تجربه جدیدی است که در این کنسرت به اتفاق دیگر اعضای گروه، به روی صحنه خواهیم برد.

نجفی همچنین عنوان کرد: چون برای شنونده عام درک ریتم از درک ملودی و هارمونی آسانتر است و از طرفی آستانه شنوایی شنوندگان امروز به دلیل وجود حجم وسیعی از موسیقی های پر سر و صدا، بالا رفته است، تصمیم گرفتم برای القای حس ریتم بیشتر، از سازهای کوبه ایِ بم، نسبتا حجیم و متنوع بهره ببرم.

نجفی درباره همکاری با خواننده ای جدید در این برنامه گفت: خوانندگی گروه نوای مخالف را در این کنسرت، خواننده توانا و کهنه کار، رضا رضایی پایور بر عهده دارد که از ایشان آلبوم های: «حدیث عشق»، «خرقه سوخته»، «شکوه ها» به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان و آلبومهای: «نقش ماندگار»، «زخم جدایی»، «اشکهای کویر» و «حال آشفته» به آهنگسازی حسین پرنیا و آلبوم «وصف عشق» به آهنگسازی رضایی پایور منتشر شده است.

همچنین در این کنسرت سجاد سقایی و پیام بحیرایی نوازندگان عود هستند، سیاوش عبدی تمبک و دف می نوازد و پویان توکلی نوازنده پرکاشن خواهد بود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است