گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارش مراسم رونمایی کتاب «بررسی ساختار تصنیف‌های عارف قزوینی» (۱)

ساعت ۱۷ عصر جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶، مراسم رونمایی کتاب «بررسی ساختار تصنیف‌های عارف قزوینی»، نگارش مرجان راغب، که اخیراً توسط نشر خنیاگر به بازار نشر عرضه شده است در شهر کتاب دانشگاه برگزار شد. در این مراسم دکتر هومان اسعدی، دکتر بابک خضرایی، شهاب مِنا (ناشر) و مرجان راغب (مؤلف) دربارۀ این اثر سخنرانی کردند.

شهاب مِنا در ابتدا اظهار نمود این اولین جلسۀ رونمایی کتاب‌های نشر خنیاگر است و در ابتدا به دلایل تأسیس نشر خنیاگر پرداخت. او اظهار داشت پیش از آنکه در نشر کتاب به‌عنوان ناشر فعالیت کند خود مؤلف بوده است و تعداد نُه جلد کتاب از او از سال ۱۳۸۴ تاکنون توسط ناشرین مختلف منتشر شده است اما در انتشار برخی از این کتب مشکلاتی رخ داد که تصمیم به تأسیس انتشارات و نشر باقی کتب خود از آن طریق کرده است. وی اظهار داشت از نگاه او نگارش یک کتاب تا نقطۀ پایانی آن ۴۰% راه است و باقی آن هفت‌خوان نشر است که از یافتن ناشر و در نوبت نشر قرارگرفتن و اطالۀ چندسالۀ انتشار یک کتاب شروع می‌شود و با تصرفات ناصواب و بی‌اطلاع ناشر در عنوان و محتوای اثر مؤلف، چه با ویرایش علمی و چه با ویرایش ادبی غیراصولی و سلیقه‌ای، و نیز پخش منفعلانۀ کتاب ادامه می‌یابد.

او اظهار داشت براساس کاستی‌های موجود، طی سالیان فعالیت خود در نگارش کتاب مجبور به مهارت‌یافتن در امور فنی مختلف آماده‌سازی کتاب برای نشر کتاب‌هایش شده و خود سال‌ها به‌عنوان فعالیتی جنبی به امور فنی آماده‌سازی حدود نود عنوان کتاب برای مؤلفین مختلف نیز اشتغال داشته و هدایت این آثار برای نشر نیز انگیزه‌ای برای تأسیس نشر خنیاگر شده است.

مِنا افزود نشر خنیاگر از مهرماه ۱۳۹۳ جواز فعالیت گرفت و تاکنون ۱۷ عنوان کتاب با شمارگان ۱۴۰۰۰ نسخه تولید کرده است. او افزود سعی کرده است به‌جای کتاب‌سازی و تأکید بر کمیت آثار، به نشر آثاری بپردازد که نو و راهگشایند و در این راه، آثار را بر می‌گزیند و خود در هدایت علمی و فنی آنها تا مرحلۀ تولید و نشر مؤلفین را همراهی می‌کند. او اظهار داشت کتاب‌های نشر خنیاگر غالباً بر دو گونه‌اند: کتاب‌های آموزشی و کتاب‌های پژوهشی و موسیقی‌شناسانه. ازجمله کتاب‌های شاخص آموزشی نشر خنیاگر می‌توان به کتاب‌های «دُرّاب: یک‌صدوهفده تمرین برای سنتور»، نوشتۀ سورنا صفاتی و «شورانگیز: آشنایی مقدماتی با دستگاه‌های موسیقی ایرانی برای سنتور»، نگارش رامین صفایی اشاره کرد.

کتاب‌های پژوهشی نشر خنیاگر نیز غالباً به‌سوی موسیقی‌شناسی ایرانی و نگارش دربارۀ شرح حال، گردآوری و تشریح آثار مفاخر موسیقی ایران سوق یافته است. ازجملۀ این کتاب‌ها می‌توان به «ضربی‌های حبیب سماعی براساس اجرای مجید کیانی» به نگارش شهاب مِنا اشاره کرد که در مسابقۀ دوسالانۀ کتاب برتر در خانۀ موسیقی در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان کتاب کمک‌آموزشی شایستۀ تقدیر شناخته شد.

همچنین «برگزیدۀ آثار رضا ورزنده» از رامین صفایی، و نیز مجموعۀ دوجلدیِ «رضا محجوبی: افسونگر نغمه‌پرداز» (شرح حال و بررسی شیوۀ نوازندگی، آوانگاری و و شرح آثار او) به نگارش محمدرضا شرایلی و شهاب مِنا که اخیراً منتشر شده‌اند از این قسم آثارند که هریک در نوع خود اولین اثر محسوب می‌شوند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است