گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشست بررسی «تاثیر خودرو بر ذائقه موسیقی ایرانیان» برگزار می شود

نشست سوم از جلسات پژوهشی آکادمی موسیقی پوپیتر و دعوت به همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران موسیقی با حضور هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی ایران، پنجشنبه این هفته در «آکادمی موسیقی پوپیتر» برگزار خواهد شد. جاوید در این سخنرانی که ارائه پژوهش هایش با عنوان «خودرو و موسیقی» است، به بررسی تاثیر خودرو بر ذائقه موسیقایی ایرانیان می پردازد.

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی فولکلور ایران که حدود سه دهه است در زمینه های مختلف موسیقی به تحقیق و تالیف مشغول است، به صورت شخصی به ثبت و ضبط میراث موسیقایی ایران و جمع آوری گنجینه ای گران بها از میراث فرهنگی موسیقایی اقوام مختلف ایران گردآوری نموده و همچنین در سایر زمینه های مرتبط با موسیقی همچون رسانه، جامعه شناسی و… پژوهش ها و تالیفاتی دارد.

این برنامه از سری برنامه های پژوهشی و درس گفتارهای آکادمی موسیقی پوپیتر است که در آن هر دو هفته یکبار به طرح مبحثی پژوهشی در زمینه موسیقی پرداخته می شود.

انگیزه طرح این موضوع در شکل یک جلسه پژوهشی، نوع برخورد امروز مخاطبان با موسیقی است که به علت شکل زندگی شهری و کمبود زمان معمولاً زمانی را برای گوش دادن به موسیقی قرار نمی دهند و بیشتر موسیقی را در خودروها و در هنگام رفت و آمد می شنوند. همین مساله باعث شده تا تولید کنندگان موسیقی و آهنگسازان موسیقی هایی را مخصوص اتومبیل تولید و به شکل خاصی میکس و مستر نمایند.

تاثیر خودرو بر موسیقی تنها اختصاص به زندگی امروزین نداشته و از ابتدای ورود خودرو به ایران در زمان مظفرالدین شاه قاجار واکنش ها و فعل و انفعالاتی در ارتباط خودرو و فرهنگ موسیقی ایرانیان همچون سایر ممالک و فرهنگ ها رخ داده است.

جلسات پژوهشی قبلی «آکادمی موسیقی پوپیتر» به شرح ذیل بوده است:
۱- حکمت باستان و موسیقی مذهبی ایران: دکتر بهمن کاظمی
۲- واکاوی آموزش موسیقی در ایران: نادر مشایخی
۳- کارکرد موسیقی در رسانه: یونس محمودی گلستانه

«محمودی گلستانه» مدیر هنری آکادمی موسیقی پوپیتر هدف از تشکیل این جلسات را ایجاد زمینه ای برای طرح مباحث نطری در موسیقی عنوان نمود و از پژوهش گران فرهنگ، هنر و موسیقی دعوت نمود تا با ارائه پروپوزال های پژوهشی خود در زمینه های یاد شده با این موسسه همکاری نمایند.

گلستانه اضافه کرد: بنا داریم هر شش ماه یکبار نتایج و خروجی پژوهشی این جلسات را در شکل مجموعه مقالاتی علمی پژوهشی منتشر نماییم.

علاقمندان به ثبت نام و شرکت در این برنامه می توانند با شماره های ۸۸۹۵۱۸۱۵ و ۸۸۹۵۱۸۱۴ تماس حاصل نمایند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است