گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش گیتار به کودکان (۷)

۶- بچه‌ها را به فروشگاه‌های موسیقی ببرید. یک فروشگاه ساز گیتار می‌تواند از زیباترین و هیجان‌انگیزترین مکان‌های تفریحی برای فرزندتان باشد. (البته صرفاً برای تفریح داخل مغازه نروید!)‌ می‌توانید برای خرید حتی یک برچسب جدید موسیقی، خرید سیم‌گیتار و دفترنت به فروشگاه‌ بروید.

۷- در مورد اهداف با هم بحث و گفتگو داشته باشید. ممکن است که شما، فرزندتان و معلمش هر کدام اختلاف نظر و آرای متفاوتی در مورد آینده گیتار فرزندتان داشته باشید. با یکدیگر همفکری و مشورت کنید تا به اتفاق نظر برسید.

۸- یک روز را در هفته اختصاص دهید تا به همراه فرزندتان به موسیقی گوش دهید.
با مدرس در این زمینه مشورت کنید تا ایده‌های خوبی را به شما منتقل کند. همیشه تمرین صرفاً به دست گرفتن ِساز نیست. شنیدن موسیقی خوب بخش مهمی از تمرین نوازنده است. هنرجو با شنیدن موسیقی که پیشتر نشنیده است، به قطعاتی علاقه‌مند می‌شود، و این علاقه‌مندی عطش نواختن این قطعات را برای آینده تحریک می‌کند. از سوی دیگر تربیت گوش با شنیدن یکی از مباحث مهم آموزش موسیقی است.

٩-
فرزند خود را تشویق کنید تا نواختن موزیک‌هایی که دوست دارد را یاد بگیرد. وقتی موزیکی می‌شنوید که به آن علاقه دارید بپرسید که آیا می‌تواند این قطعه را بنوازد؟ آیا حاضر می‌شود به خاطر شما نواختن آن قطعه را یاد بگیرد؟ این پرسش‌ها منجر به شعله‌ور شدن حس کنکاش و کنجکاوی می‌شود و در نهایت انگیزه‌ی بیشتری را برای کودک ایجاد می‌کند.

خرید کتاب

خرید کتاب و آلبوم‌های صوتی مرتبط با کودکان را از قلم نندازید. الزامی نیست که صرفاً کتاب یا آلبومی مختص به گیتار باشد. حتی کتاب شعری که بتوان آن را به صورت آهنگین خواند کفایت می‌کند. در اینجا مدرس باید تجربه‌ی خود را به نمایش بگذارد. مدرس مجرب می‌تواند برای تمامی اشعار کتاب ملودی بسازد و هنرجو آنها را بنوازد. اصلاً‌ اجازه دهید هنرجو برای اشعار کتاب قطعه بسازد. در آموزش به کودکان نباید همیشه یک روال خسته‌کننده و تکراری را پیش گرفت. با آزمون و خطاهای این چنینی تجربه‌های متفاوت و متنوعی را متناسب با دنیای رنگارنگ کودکان می‌توان خلق کرد. گاهی باید مدرس جای خود را با هنرجو عوض کند. در این حین درمی‌یابید که یک سیستم آموزشی روتین کارآیی لازم را ندارد و مهم‌ترین کلید در امر آموزش و شکوفا کردن استعدادهای کودک، خلاقیت است و بس!

بنابرین هیچ‌وقت به تنهایی یک کتاب را سرلوحه کار خود قرار ندهید. هر فردی استعداد، توانایی و ویژگی‌های اخلاقی خاص خود را دارد و حتی دنیای پسرها و دخترها متفاوت است.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است