گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میرهادی: مگتان تنها یک مسابقه است نه جشنواره!

به تازگی نتایج یازدهمین دوره مسابقات گیتار تهران (مگتان ۱۱- آذر ماه ۹۶) اعلام شده است و به ۳ نفر از برگزیدگان این مسابقه جوایزی اهدا شده است؛ در مگتان ۱۱ در بخش ال یک حسین درست پور، در بخش ال دو نگین رضا خانی و در بخش آ یک پرنیان سلیمی برندگان این مسابقه بودند. به همین بهانه با کیوان میرهادی هنرمند با سابقه و دبیر این جشنواره گفتگویی کرده ایم که می خوانید.



آیا این جشنواره در واقع همان آزمونی است که سالهای پیش به عنوان مسابقات گیتار و ویولن تهران برگزار می کردید؟

این نه جشنواره است و نه آزمون، یعنی فستیوان جشنواره نیست چون اگر بود باید دوره هایی مثل کنسرت و ورک شاپ و… کنار آن باشد اگر هم آزمون باشد مردم فرض می کنند باید جایی قبول بشوند که اینچنین هم نیست. ما در همان ابتدای شروع کار گفته ایم مسابقه است و روی این کلمه مسابقه تاکید داشته ایم. این همان مسابقه ای است که از سال ۸۲ برگزار کردیم و در ۴ سال پیش یک توقف پیدا کرد به واسطه گرانی دلار و ما اسپانسرهایمان را از دست دادیم و این گرانی باعث شد که مبلغ ثبت نام هم بالا برود و ما با این هزینه نمی توانستیم هم گیتار بگیریم و هم سالن تهیه کنیم؛ هنوز هم نمی شود ولی من همیشه رویایم این بود که همه چیز را در اینترنت برگزار کنیم.

می خواستم بتوانیم با تکنولوژی روز کاری کنیم که گرفتاری های سالن گرفتن و آماده سازی آن از بین برود. البته صحنه جذابیت های خاص خودش را دارد و من منکرش نیستم ولی خب دردسر هایی هم دارد که باعث شد من سال پیش عمل قلب هم داشته باشم!

به هر حال! ما این برنامه را در اینترنت با شک و شبهه برگزار کردیم و در آخر توانستیم گیتار ها را جور بکنیم و مخصوصا اگر گیتار ها بالای ۳ میلیون باشد جذابیت این رقابت بیشتر می شود. در این مسابقه ممنونیم از معلمین گیتاری که شاگردانشان را در این جشنواره شرکت دادند و شصت و دو نفر شرکت کردند و ما فقط دو بخش را اعلام کردیم…

ما هم بین ۱۵ تا ۲۰ نفر را برای هر بخش در نظر گرفته بودیم. به این خاطر که در بخش گیتار فلامنکو کمتر شرکت کرده بودند ما مجبور شدیم گیتار کلاسیک و فلامنکو را در بخش پیشرفته یک و دو برگزار کنیم و یک لول هم که آماتور بود به خوبی برگزار شد. بالاخره بین این ۶۲ نفر ۳ نفر انتخاب می شوند و بخش زیادی از شرکت کنندگان ناراحت می شوند. در دوره های پیش هم اعتراض به من زیاد بود ولی در این دوره بسیار مودبانه تر از همیشه به سئوالات پاسخ داده شد.

ما متاسفانه به خاطر قوانین، نمی توانیم فایل ها را در اینترنت قرار دهیم که خود این مسئله، یکی از ضعف های این مسابقه است. یعنی شرکت کنندگان نمی توانند اجرای رقیبانشان را ببینند. مگر اینکه برای این مشکل در آینده فکری کنیم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است