گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارش مراسم رونمایی کتاب «بررسی ساختار تصنیف‌های عارف قزوینی» (۴)

در مرحلۀ هشتم، جمع‌بندی کلی از تصنیف کرده‌ام و نظر شخصی داده‌ام که آیا این تصنیف به لحاظ پیوند شعر و موسیقی موفق بوده است؟ آیا تنوع در شعر و ملودی در آن وجود دارد؟ آیا تحریرها در هجاهای مناسبی قرار گرفته‌اند؟ و به‌طور کلی، به اینکه از نظر نگارنده تصنیف موفق بوده یا خیر صحبت کرده‌ام و در مرحلۀ آخر، تمام اجراهایی که تاکنون از تصنیف اجرا شده با مشخصات کامل درج شده است.

در بخش بعدی که مهم‌ترین بخش کتاب است، ۲۲ شاخص تعریف کرده‌ام که می‌توان از آنها برای ساخت تصنیف استفاده کرد به‌صورت جزئی با جدول‌هایی در کتاب ترسیم شده است. در ضمیمۀ کتاب نیز تعریف‌هایی از تصنیف، و همچنین نگاه تاریخی به سیر تحول تصنیف در دوره‌های مختلف ارائه شده است. راغب در پایان افزود، امیدوارم کتاب‌هایی از این قبیل، به آهنگسازان دید بهتری برای ساخت آهنگ و موسیقی بدهد تا بتوانیم در جهت ارتقای موسیقی حرکت کنیم.

در ادامه،‌ دکتر هومان اسعدی به سخنرانی پرداخت. او گفت: پیش از هر چیز، به دوست عزیزم، آقای مِنا و همین‌طور، خانم راغب تبریک عرض می‌کنم. نکاتی که آقای مِنا فرمودند نکات بسیار مهمی در مسئلۀ نشر موسیقی است و باعث خوشحالی است که یک نفر از اهالی موسیقی که خودش موسیقیدان و موسیقی‌شناس و پژوهشگر نکته‌سنجی است اقدام به تأسیس یک انتشارات کرده و مسلّماً کارکردن جامعۀ موسیقی با چنین ناشرانی برای جامعۀ موسیقی سودمندتر خواهد بود. برای تأسیس این انتشارات خدمتشان تبریک می‌گویم و امیدوارم در آینده نیز پربارتر شود.

خانم راغب هم همیشه از دانشجویان خیلی خوب و پیگیر در دانشگاه بودند و همان‌طور که گفتند پایان‌نامه‌شان هم تحلیل تصنیف‌های شور و افشاری عارف قزوینی بود که پس از یک‌ سری تجدید‌نظرها در چند سال اخیر به‌صورت یک کتاب منتشر شده است و خوشحالم که پایان‌نامه‌ها به کتاب تبدیل می‌شود اگرچه خود من پس از بیش از یک دهه هنوز تمایلی نداشته‌ام که پایان‌نامۀ دکترای خودم را بنا به دلایلی منتشر کنم.

چون امروز مراسم رونمایی است، چندان قصد نقد و بررسی ندارم. دو سه نکتۀ کلی را به‌اختصار خدمتتان عرض می‌کنم: اول اینکه ضرورت کار تحلیلی و آنالیتیک در حوزۀ موسیقی کلاسیک ایرانی بسیار مهم است، برای اینکه آثاری که دربارۀ مباحث نظری موسیقی ایران، خارج از بیوگرافی و مسایل فرهنگی و اجتماعی و…، نوشته می‌شود، آثاری که دربارۀ خود ساختار و سیستم موسیقی نوشته می‌شود، عمدتاً تئوری هستند تا آنالیز. معمولاً تئوری و آنالیز یک بستۀ به‌هم‌پیوسته است و به تئوری در امور کلی‌تر منتزع از عمل می‌رسند و بعداً باید در تجزیه‌وتحلیل آثاری مصداقش آزموده شود و تئوری مرتباً تصحیح شود و این روند و روش علمی است که مرتباً ادامه دارد تا تئوری روشن‌‌تر و روشن‌تر شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است