گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هشتادمین سال تولد لوریس چکناوریان جشن گرفته می شود

موسسه فرهنگی هنری نوای چنگ فرزانه با همکاری گروه تهران مدرن و حمایت شرکت هاکوپیان برگزار می‌کند:

ادای دین به بزرگان و فرهیختگان هر جامعه دینی است که بر گردن تک تک ما نهاده شده. کسانی که زندگی خود را صرف ساختن فرهنگ و هنر این مرز و بوم کرده اند و همه ما وامدار آنان هستیم و چه قدردانی و بزرگداشتی برتر از اجرای آثار آنان با کیفیت و استانداردی قابل قبول.

در هشتادمین سال تولد استاد لوریس چکناوریان بر آن شده ایم با اجرای آثار ایشان و برنامه های آموزشی در کنار آن، سهمی کوچک در ادای دین خود را ایفا نماییم.
در این بزرگداشت گروه تهران مدرن در شب چهاردهم با دعوت از نوازندگانی از ایتالیا سوییس و ژاپن قطعاتی را در تالار وحدت به روی صحنه خواهد برد که در زمان تحصیل ایشان در وین ساخته شده است. ترکیب بزرگ و پیچیده سازهای پرکاشن و هماهنگی این سازها قطعا از اتفاقات نادر موسیقی است.

در روز پانزدهم فیلم “زیارت گیومری” نمایش داده خواهد شد و پس از آن در مورد آثار استاد در سینما با حضور استاد خسرو سینایی جلسه بحث و بررسی برگزار خواهد شد.

در شب جمعه ۱۵ دی ماه اپرای پردیس و پریسا توسط گروه آیو در تالار وحدت به صورت کنسرتانت به روی صحنه خواهد رفت.

ورک شاپ پرکاشن در روز شنبه ۱۶ دی ماه توسط نوازندگان گروه تهران مدرن از ایتالیا و ژاپن در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و روز سه شنبه ۱۹ دی ماه آخرین رویداد این هفته که رسیتال پیانو می‌باشد در تالار آوینی دانشگاه تهران اجرا می گردد.

لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمد. او تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین عزیمت نموده و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد.

چکناوریان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. دو سال بعد به آمریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت. وی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران و… (به عنوان رهبر میهمان)، آثار متعددی آفرید که اکثر آنها در تالار رودکی اجرا گشت.

چکناوریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب گردید. چکناوریان پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزید و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه‌داد. چکناوریان از سال ۱۹۸۹ (میلادی) تا ۲۰۰۰ رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را برعهده داشت و بیشتر در ارمنستان به سر می‌برد. به مدت ۳ سال (۹۳-۱۹۹۱) نیز برای اجراهای خیریه با این ارکستر در وین بود. اواسط دهه هفتاد او به ایران آمد و به عنوان رهبر مهمان اجراهای فراوانی را با ارکستر سمفونیک تهران داشت.

لوریس چکنواریان از نظر تنوع انتشارات بزرگ موسیقی کلاسیک که آثار او را منتشر کرده اند در میان موسیقیدانان ایرانی جایگاه یکتایی دارد؛ انتشارات های معظمی چون: آر سی اِی (RCA)، فلیپس (Philips)، ای ام آی (EMI)، ناکسوس (NAXOS)، ارف (ORF).

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است