گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پروفسور کلوس نویمن در شیراز کارگاه اتنوموزیکولوژی برگزار می کند

آموزشگاه موسیقی نگین فارس با همکاری انجمن موسیقی ایران در روز شنبه ۱۶دی ماه سال جاری در شیراز از ساعت ۱۶ در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس کارگاه اتنوموزیکولوژی. ورود به این نشست برای علاقمندان آزاد است. میهمان این نشست پروفسور کلوس نویمن رئیس دپارتمان موسیقی شناسی قومی هاله آلمان است.

وی قرار است در مورد مطالعات موسیقی فولکلور در دنیای امروز به سخنرانی بپردازد. محور های سخنرانی به شرح ذیل خواهد بود:

رقابت موسیقی به عنوان یک پدیده تاریخی

رقابت های رسمی در موسیقی

تغییر فرهنگ های موسیقایی به واسطه شکل گیری رقابت های رسمی در موسیقی

شرایط سیاسی و رقابت های رسمی در موسیقی

رسانه و رقابت های موسیقایی

ابوالفضل زنده بودیمسئول برگزاری این برنامه می گوید: این اولین بار است که در شیراز کارگاه اتنوموزیکولوژی با حضور یک پژوهشگر خارجی و به صورت رایگان برگرار می گردد و امید است که آخرین بار هم نباشد و این برنامه سرآغاز فصل نوینی در بستر فرهنگی شیراز شود؛ هرچند در اکثر موارد برنامه های پژوهشی از سوی نهاد و ارگانهای دولتی حمایت نمی شود و باید موسسات و آموزشگاهها هزینه ها را متقبل شوند. در اولین قدم آموزشگاه موسیقی نگین فارس با حمایت شرکت تعاونی نگین فارس با رویکردی فرهنگی در این زمینه پیش قدم شده است. در شیراز هم مانند سایر شهرهای کشور علیرغم داغ بودن بازار ژانرهای مختلف کنسرت مباحث نظری و پژوهشی به دلیل عدم فرهنگ سازی و عدم حمایت مورد تضعیف و فقر قرار گرفته است. انتظار می رود فرهیختگان و هنردوستان شیرازی با استقبال از چنین برنامه هایی در راستای ادامه برگزاری چنین نشست هایی گام هایی استوار بردارند تا مباحث پژوهشی موسیقی به خصوص موسیقی نواحی ار گوشه عزلت رهایی یابد، هرچند موسیقی فاخر نواحی در بخش عملی نیز مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است و این مهم علاوه بر نیاز به توجه بخش دولتی و خصوصی نیازمند مهرورزی عموم مردم نیز می باشد.

کلوس نویمن در سال ۱۹۶۹ در اشتونگارت آلمان متولد شد. از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به تحصیل در رشته تعلیم و تربیت و موسیقی در گرایش جز، راک و پاپ با ساز گیتار پرداخت. سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ عمر وی صرف تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته اتنوموزیکولوژی در دانشگاه برلین شد. در سال ۲۰۰۴ موفق به اخذ مدرک دکترای اتنوموزیکولوژی در دانشگاه برلین با رساله ای در مورد موسیقی ترینیداد و توباگو گردید. وی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ استاد دانشگاه کلن آلمان بود و در سال ۲۰۱۵ به اخذ فوق دکترا در دانشگاه کلن با رساله ای درباره موسیقی اقلیت آلمانی لهستان نائل گردید. وی هم اکنون رییس دپارتمان اتنوموزیکولوژی دانشگاه هاله آلمان است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است