گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کریمی: به نفع ارکستر فیلارمونیک کردستان کنسرت خیریه برگزار می کنیم

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با پرفسور فروغ کریمی استاد دانشگاه موسیقی وین و نوازنده‌ فلوت، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. لازم به ذکر است که این مصاحبه در ابتدای سال منتشر شده و امروز متن پیاده شده آن را می خوانید.

خانم کریمی ظاهراً شما قرار هست که یک کنسرت خیریه اجرا کنید در روزهای آینده، لطفاً در مورد این برنامه صحبت کنید.

من این کنسرت خیریه را که در دانشگاه برگزار خواهد شد، برای کمک به کودکان و موزیسین های کردستان برگزار خواهم کرد. در مرحله ی اول این برنامه برای خرید دوتا فلوت کوچک هست، به اسم «لوپ» که در وین طرح آن ریخته شده و ساخته شده و اگر درآمدی باقی بماند برای خرید سازهای دیگر برای ارکستر «فیلاموریک کردستان» در نظر دارم و اگر بشود نت برای کودکان و دانشجویانی که می خواهند خریداری بشود و در اختیار آنها قرار بگیرد.



وقتی که من تصمیم گرفتم این کنسرت رو برگزار کنم، مطمئن نبودم که استادان دانشگاه، همکارانم، موافق باشند که بدون درآمد برای من برنامه بگذارند ولی همین که برایشان تعریف کردم این کنسرت چه نتیجه ای خواهد داد، همه با کمال میل و بدون دستمزد آماده بودند که کارهای کنسرت را انجام بدهند.

در یک قسمت کنسرت «سوناتای هایدن» اجرا خواهد شد. بعد از آن یک پرفسور دیگر با «آلتو» و «پیانو» اثری از فرانتس شوبرت و بعد پرفسور «مامفرد واگنر» با سوناتای هایدن در می مینور شروع می کند و بعدش پرفسور گیورگ هامان، با «آلتو» و «پیانو» باز اثری از فرانتس شوبرت. در ادامه من با دواستاد دیگر، یک پیانیست «آدرین کوکس» از انگلستان و یک ویولونیست خانم «اولیکه دانهوفا» بداهه نوازی می کنیم که در این برنامه با انواع فلوت ها را می نوازم و می خوانم. بعد از آن رئیس قسمت فولکور با پیانو و ویولون و سازهای ضربی قرار است قطعه ای اجرا کند و در ادامه یکی از معروف ترین گروه های کلارینت وین، «وینا کلارینت کانکشن» چهار قطعه ی جاز خواهند زد. بعد از آنتراکت گروه «آرسین آنسانبل» به همراه دو استاد موسیقی کُردی به اجرا خواهند پرداخت که یکی از آنها استاد سعید فرجپوری است؛ این کنسرت با اجرای این گروه به اتمام خواهند رسید.

در این کنسرت مدیر دانشگاه موسیقی وین هم جزو میهمانان خواهد بود و در کنار او سازنده این فلوت جدید حضور خواهد داشت و همین طور از رشته های دیگر موسیقی دانشگاه مانند موزیکولوژی و پاپ میوزیک نمایندگانی در این برنامه حضور خواهند داشت و امیدواریم که مهمانان دیگری نیز بیایند.

چطور شد اصلاً با ارکستر فیلار مونیک کردستان آشنا شدید و کار این ارکستر رو چطور می بینید؟

من یک «مستر کلاس» در تهران گذاشته بودم که آقای مهدی احمدی لطف کردند و با چندتا دانشجویان فلوت از کردستان، این راه طولانی را پشت سر گذاشتند و در کلاس من حضور یافتند. هم برای کلاس فلوت و هم برای موزیک کینزولوژی و ما توانستیم در آن زمان با همدیگر آشنا شویم و این شاگردان هم خیلی راضی بودند از کلاسی که گذرانده بودند. من چهار سال پیش، در کردستان یک آنسامبل کوچک فلوت را درست کرده بودم و با فلوتیست های کردستان بداهه نوازی کردیم و این دوستی ما ادامه داشت؛ بعد من یک سال بعد رفتم کردستان و آنجا درس دادم.

چون خودم در حدود ۴، ۵ سالی هست که با چند تن از اساتید، گروه بداهه نوازی را در وین تشکیل داده ایم، در آن موقعیتی که من در سنندج بودم توانستم با تمام ارکستر فیلار مونیک این برنامه را پیاده کنم که همه با هم بتوانیم بداهه نوازی بکنیم.

در مورد ارکستر فیلارمونیک که از من پرسیدید… ارکستر جوانی است که همه با عشق بدون اینکه انتظاری داشته باشند می آیند، می نشینند، موسیقی اجرا می کنند… حس خوبی می دهد، رابطه ی خوبی می سازد، موزیک این مردم را به همدیگر ارتباط می دهد. همان طور که عرض کردم، یک مقدار جوان هستند مدت ها باید کار کنند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است