گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش گیتار به کودکان (۶)

زمان

۴- یک زمان و فضاى اختصاصى براى تمرین ایجاد کنید. بهترین نتایج براى یادگیرى گیتار از تمرین منظم روزانه بدست مى‌آید. در حین تمرین با دم دست گذاشتن هر آنچه که به نیاز است مانند پایه‌ نت، کتاب‌ها و … نشستن و نواختن را ساده کنید. بی نظمی در ساعت تمرین یک از عوامل مهم در عدم پیشرفت است. اینکه فرزند شما بداند بر فرض ساعت ۷ وقت تمرین گیتار است بسیار نکته‌ی مهمی است تا اینکه در هر زمان و بدون برنامه تمرین کند. زمانبندی و برنامه‌ریزی از عوامل مهم پیشرفت محسوب می‌شوند.

البته هیچ ایرادی ندارد که هنرجو هر زمانی که مایل بود تمرین کند( که باعث خرسندی اساتید می‌شود!) اما داشتن زمانبندی و برنامه‌ریزی روزانه در زندگی که از عوامل مهم پیشرفت محسوب می‌شوند را از همین تمرین ساز می‌توانید به کودکان آموزش دهید.

اتاق شلوغ و بهم‌ریخته با وسایل بازی، نقاشی و غیره مکان مناسبی برای تمرین نیست. موسیقی هنر تمرکز تمامی حواس انسان و منبع الهام در زندگی است. پس محل تمرین باید مرتب و عاری از اسباب بازی باشد. بسیار مهم است که فرزند شما ساز را بعنوان أسباب بازی در نظر نگیرد و آنرا در میان دیگر وسایل بازی‌اش پیدا نکنیم.


کنسرت:


بچه‌ها را به کنسرت ببرید. هیچ‌چیزی در دنیا به لحاظ موسیقایی از تجریه یک کنسرت زنده الهام‌بخش‌تر نیست. تماشای سازهای مختلف برای اکثر کودکان تجربه‌ی جالبی است. حتی اگر چنین امکانی همیشه میسر نبود سالن پذیرایی را به سالن کنسرت تبدیل کنید. گرچه مدرس موظف است با برگزاری کنسرت‌های متعدد آموزشی برای هنرجویان آنها را به تدریج در زمینه‌ی اجرا و اشراف به این فضا ورزیده کند.

از فرزندتان درخواست کنید در مهمانی‌ها و در حضور دیگر اعضای فامیل با گیتار خود قطعاتی را که آموخته است بنوازد. شما صرفاً نقش مشوق را ایفا کنید. حتی اگر بارها اشتباه کرد یا قطعه‌ای را فراموش کرد آن را تشویق کنید. مطلقاً‌ در جایگاه منتقد قرار نگیرید. هنرجو از سوی مدرس بارها نقد می‌شود و اشتباهاتش گوشزد می‌شود. اما وقتی حس می‌کند که روی صحنه قرار گرفته است و شما برای شنیدن نوازندگی‌اش حضور دارید تمامی تلاشش در جهت لذت بردن شماست. هرچند شاید موزیکی که می‌نوازد برای شما گوشنواز نباشد اما فعلاً‌ تنها موزیسین خانه‌ی شماست و الزاماً‌ قراردادی ندارد که موزیک مورد علاقه‌ی شما را بنوازد!
انتخاب قطعه در حیطه‌ مدرس است. البته مدرس با تجربه همیشه تعامل خوبی با هنرجو در این زمینه‌ بر قرار می‌کند و سعی می‌کند والدین و شرایط دیگر را مد نظر قرار می‌دهد.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است