گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صادقی: از کودکی به صدای نوری علاقه پیدا کردم

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با محمدرضا صادقی خواننده آواز کلاسیک و از اعضای سابق کر ارکستر سفونیک تهران، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. لازم به ذکر است که این مصاحبه در ابتدای سال منتشر شده و امروز متن پیاده شده آن را می خوانید.

درباره خودتان بگویید، چطور شد با موسیقی آشنا شدید و به محضر زنده یاد محمد نوری راه پیدا کردید؟

که بنده در کودکی شاید ۷ الی ۸ ساله بوده ام که برادران بزرگتر بنده در منزل، آثار محمد نوری را می شنیدند و این آثار به هر حال به تدریج در من رسوب کرده و علاقه مند شده بودم به این ژانر از موسیقایی و به این شیوه بخوانم. در بزرگسالی هم توانستم با کمک جناب عبدالحسین مختاباد به کلاس استاد محمد نوری راه پیدا بکنم و در منزل ایشان درس آواز بگیرم و در حقیقت سال ها من از اراک به تهران در رفت و آمد بوده ام برای کسب این دانش.

شما یکی از خوانندگان با سابقه در کر های مختلف هستید، هم در کر ارکستر سمفونیک تهران و هم ارکستر سمفونیک صدا و سیما فعالیت کردید هم با این ارکستر ها و همینطور ارکستر ملی به عنوان سولیست همکاری داشته اید، وضعیت کار را در این ارکستر ها را چطور می دیدید آیا آنطور که باید و شاید وضعیت شان رضایت بخش بوده است؟

وضعیت کار در ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی کمی متفاوت بوده و کار در ارکستر سنفوریک یک ژانر از موسیقی کلاسیک غربی را شامل می شود و خوب این بخش از موسیقی خیلی مورد پسند جامعه امروز ما نیست؛ شاید به آن دلیل که رسانه های اجتماعی مثل صدا و سیما آن قدری که باید برنامه سازی در جهت معرفی این فرم از موسیقی به مردم نداشته اند و خب وقتی آگاهی کلی از این ژانر موسیقی کم باشد، استقبال جمعی هم کاهش پیدا می کند اما در هر صورت آهنگسازانی بوده اند که آثارشان را به ارکستر سمفونیک ارائه می کرده اند و سعی بر این بوده است که گزینش شده این کارها به اجرای صحنه ای برسد؛ به عنوان مثال از آثار استاد لوریس چکناواریان ما اجرا کرده ایم و خیلی مورد پسند واقع شده بود اما خوب آثار کلاسیک غربی وقتی اجرا می شود، کلاسیک محض بوده است از آهنگسازان بزرگ دنیای غرب، قاعدتا مخاطب خاص داشته ایم نه مخاطب عام.

در کار سازمانی هم ما در حقیقت گروهی بوده ایم که هم کارهای خاص می کرده و هم کارهایی که به نوعی سفارش بود از وزارت ارشاد و ما مسئول آن بوده ایم که این کارها را به نحو احسنت انجام بدهیم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است