گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صادقی: محمد نوری تکرار ناشدنی و خاص است

فقط به مسیری که از گذشته استاد نوری طی کرده اند نگاهی بیندازیم، خودش یک درس بزرگ می تواند باشد. امیدوارم شاگردان ایشان هم بتوانند در این مسیر قدم بردارند و راه درست را تشخیص بدهند. شیوه تدریس استاد هم پرداختن به تکنیک های خاص آواز کلاسیک بوده است، در حقیقت کار کردن در ابعاد تنفسی، بیانی و رزونانسی که مهمترین ویژگی های یک خواننده خوب به حساب می آید؛ روی این مباحث کار جدی می کردند و کمتر به مقوله خواندن ترانه در کلاس می پرداختند و باورشان بر این بود که اگر کسی می خواهد خواننده قابلی بشود چه کلاسیک و چه پاپ، می بایست از پروسه تکنیک آواز کلاسیک وارد بشود تا بتواند آواز کلاسیک یا یک پاپ فاخر و درخشان را ارائه کند. شاگردانی هم که کار تدریس آواز کرده اند مثل خود بنده همه تحت تاثیر همین شیوه آموزشی بوده ایم و الحق خودمان را مدیون محبت های بی دریغ ایشان می دانیم تا همیشه.

شما در شیوه تدریس و آواز چقدر خودتان را تحت تاثیر ایشان می دانید؟

محمد نوری آموزش های آوازیشان یک سو و آموزش های انسانی شان در سوی دیگری بوده است؛ گاهی حتی برجسته تر از صدایشان آن آموزش ها در کلاس هایشان شاگردان را علاقه مند می کرد و باعث حضور مداوم دوست دارانشان در کلاس ها می شد. همچنین بخش بزرگی از درآمد حاصله از اجراهای کنسرت و تولیدات آلبومی شان همیشه صرف امور خیریه می شد و برای کودکان هموفیلی و کودکان سرطانی کمک های مالی جمع می شد.

این کمک ها البته نه فقط در داخل کشور بلکه خارج کشور هم برای دانشجویان که نیازمند بوده اند هزینه می شد و گاه صرف هزینه های تحصیلی جوانان علاقمند می شود.

در شخصیت استاد نوری غرور جای نداشت، مگر غرور کاری و آن غرور، غرور زیبایی بود که به شاگردان شان هم آموزش داده می شد؛ آنها می آموختند که صدای شان را هر جایی خرج نکنند، مبادا هنرشان را بفروشند به ریالی و همیشه تولید یک اثر را در جهت هنر برای هنر می ستودند نه غیر از این. در رفتارهای اجتماعی شان بسیار متواضع بوده اند حتی با شاگردی که اولین بار وارد کلاس می شد. بسیار با خضوع و تواضع و خیلی مهربانانه با هنرجویان برخورد می کردند و همینطور با افراد جامعه…

بنده همیشه می دیده ام که به مدیریت اموزشگاه هایی که در آنجا درس می دادند سفارش می کردند که شما وضعیت مالی فلان شاگرد را ببینید اگر فشار مالی دارد، ایشان نیم بها پرداخت کنند.

ما هنرجویانی داشته ایم که در آمورزشگاهی که در خیابان بهار شمالی بود، به صورت رایگان می آمدند و از کلاس استفاده می کردند؛ چون امکان پرداخت هزینه ها را نداشتند و در حین حال جوانان بسیار مستعدی بودند. به هر صورت آموزش های استاد نوری ادامه دارد، همانطور که این آموزش ها بر ما تاثیرگذار بوده است بر شاگردان ما هم تاثیر گذار خواهد بود و قطعا نسل به نسل ای فرهنگ می چرخد و من باور دارم وقتی یک هنرمند مسیر را درست طی می کند، جماعت کثیری از مردم تربیت می شوند و در نتیجه یک هنرمند به نوعی پیامبر زمانه خودش هم می تواند باشد و جز این نیست؛ پیامبر ها همه تلاش در هدایت انسان ها داشته اند و من فکر می کنم محمد نوری یک انسان برجسته و خاص بوده است و البته تکرار ناشدنی.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است