گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صادقی: شاید در سالهای آینده ارکستر سمفونیک به توانایی قبلی خود برسد

مدیران آنقدری که باید، رسیدگی کامل و کافی به وضعیت معیشتی اعضای ارکستر سمفونیک و گروه کر نداشتند و گاه گداری نامه نگاری هایی انجام می شود، هیأتی از ارکستر یا گروه کر مسئول می شدند برای پیگیری نامه ها و مسائل مختلف حاشیه ای و خوب بعضی وقتها به ثمر می رسید و بعضی وقتا به ثمر نمی رسید! متاسفانه در سال های گذشته به دلایل مختلف (حالا می توانیم به نوعی بگوییم بعضی وقت ها)، استفاده از رهبرانی که رفتارشان با اعضای ارکستر خیلی مناسب نبوده است و همینطور وضعیت ارائه حقوق ها به کارمند ها یا پایین بودن سطح حقوق که باعث می شد خیلی از نوازندگان پیشکسوت در ارکستر یا گروه کر از این گروه ها فاصله بگیرند و متاسفانه ارکستر افراد پر سابقه را از دست بدهد؛ ارکستر سمفونیک و کر وضعیت بدی را تجربه کرد.

از طرفی همین خروج پیش کسوتان هم موجب شد، جوانتر هایی که در هنرستان موسیقی یا دانشگاه ها آموزش دیده بوده اند، این مجال را یافتند که به یک فضای جدیدتر مثل ارکستر سنفونیک راه پیدا بکنند؛ شاید در سال های بعد آن ارکستر باز توانایی اجرای سال های قدیم خودش را پیدا بکند اما خب الان ما شاهد خواهیم بود که کیفیت اجرایی این ارکستر چندان بالا نیست، شنیده ام آقای شهداد روحانی به رهبری ثابت ارکستر سنفوریک تهران در آمدند، انتخاب بسیار درست و شایسته ای بوده است و اعضای ارکستر ایشان را خیلی دوست دارند و گروه کر هم همچنین.

ایشان خودشان کار بلد هستند، امیدواریم که با یک رپرتوار خوب این برنامه ادامه پیدا بکند؛ با توجه مدیران به وضعیت معیشتی اعضای ارکستر وکر، می توان به اجرای درخشان این مجموعه نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج کشور هم امیدوار بود.

در مورد ارکستر ملی ایران که بنده افتخار خوانندگی سولو با این ارکستر را هم داشته ام باید عرض کنم، ستون اصلی این ارکستر آقای فرهاد فخرالدینی هستند؛ استاد فخرالدینی یک انسان به تمام معنا متمدن هستند، یک انسان ناب و فرهیخته هم از نظر دانش در موسیقی و هم از نظر خصایل انسانی؛ ایشان بسیار جوان گرا هستند و تمام تلاششان در سال های گذشته بر این بوده است که استعدادهای جوان را به جامعه معرفی کنند. چه در حوزه خوانندگی، چه در حوزه رهبری یا در حوزه نوازندگی و… افرادی را معرفی کرده اند. این ویژگی این استاد برجسته است و واقعا این اخلاق ستودنی است. برایشان آرزوی طول عمر دارم.

معمولا ارکستر ملی به جهت اجرای آثار ایرانی، روح ملی دارد و به نظر بنده حضورشان در کشور می تواند خیلی پر ثمرتر و مفیدتر باشد و به نوعی این ارکستر، نمایشگر فرهنگ و آیین ما به جهانیان در حوزه فرهنگ موسیقی این کشور است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است