گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش گیتار به کودکان (۸)

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که عنوان قطعه عروسک و یا توپ می‌تواند تاثیر مهمی در یادگیری هنرجوی دختر یا پسر شما داشته باشد؟ حتی نوع استفاده از رنگ و ترکیب‌بندی در نقاشی کتاب آموزشی تاثیر گذار است.

یکی از مهمترین نکات در آموزش، انتخاب اسامی متنوع قطعات است. اهمیتی ندارد که هنرجو شخصاً عنوان قطعه‌ای خارجی را به عنوانی ایرانی تغییر دهد و حتی برای ان شعری بگوید. شاید یکی از اشتباهات رایج در کتاب‌های آموزشی کودکان، ‌همین بی‌توجهی به ترجمه صحیح لغات و واژه‌های انگلیسی است.

به بچه‌ها گوشزد کنید که تمرین روزانه را به یک عادت تبدیل کنند و در بخش جداناپذیر برنامه‌ی زندگی قرار دهند. حتی اگر برای چند ثانیه در روز گیتار را به دست بگیرند!

در تعریف و تمجید سخاومتند باشید. اغراق کنید! و تمامی این تعریف را به تمرینی که اخیراً انجام داده نسبت دهید.

مسئولیت برخی از کارهای ساده را به خود بچه‌ها بسپارید. تاکید کنید که خودشان ساز را حمل کنند. بدون گوشزد و تذکر طبق برنامه‌ای که تعیین کردند اقدام به تمرین کنند. هزینه‌ی سیم گیتار را خودشان پرداخت کنند. با این مسئولیت‌های ساده احساس تعلق خاطر بیشتری به گیتار و پیشرفت‌شان در نوازندگی پیدا می‌کنند.

۱۵- نیازهای بچه‌ها را شناسایی کنید. نیاز هاشون رو بدانید. شما فرزندتان را بیشتر از یه فرد تو اینترنت میشناشید. شاید چیزى که بیشتر از همه به اون احتیاج دارند اینکه گیتار علاقه خودشون باشه بدون تحت تأثیر بد قرار گرفتن فلان آدم وسواسى و ایرادگیر سنتى.


یادگیرى

۱۶- بدانید که چه می‌آموزند. مرتب از آهنگ‌ها و تمرین‌های اخیرش پرس و جو کنید. اگر روی موزیکی کار می‌کند با آن آشنایی ندارید آن را بشنوید.

۱۷- خودتان را در قالب یک هنرجو تصور کنید و با دنیای گیتار آشنا شوید. مقالات و کتاب‌های مرتبط را مطالعه کنید، ویدئو تماشا کنید، در دایره المعارف‌های اینترنتی به جستجو بپردازید و سعی کنید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. مسلماً‌ این دانش و آگاهی چرخه‌ و رابطه‌ای موفقی را میان شما، فرزندتان و مُدرس ایجاد می‌کند.

١٨- سعى کنید درباره گیتاردر کنار فرزندتان بیاموزید. اگر زمان و تدبیر این کار را داشته باشید، تجربه بسیار لذت بخشى براى هر فرزند و پدر یا مادرى که دو تایى به آنها آموزش داده ام، بوده است.

۱۸- اگر برای شما مقدور بود گیتار را در کنار فرزندتان بیاموزید. اگر زمان و تدبیر این کار را داشته باشید، تجربه‌ای لذت بخش برای فرزند و پدر و مادر است که در کنار یکدیگر بیاموزند.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است