گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سخنرانی روح الله خالقی درباره وضعیت رادیو تهران (۲)

من صـدای سـاز سولو کسانی را از این میکروفون شنیدم که حتی یک دوره هم ردیف موسیقی‌ ایرانی‌ را نزد استاد مشق نکرده‌اند. کـسانی خـود را هـنرمند شهیر و خواننده بی‌نظیر دانسته‌اند که حتی یـک دسـتگاه را هـم نـمی‌توانند بـی‌عیب و نـقص بخوانند‌ و متأسفانه‌ از بس تحسین نابجا‌ شنیده‌اند‌، امر برخود آنها مشتبه شده است! شورای موسیقی می‌خواهد از این پس کسانی را که به غلط خود را به هنر بسته‌اند به وظـیفه‌ خودشان‌ آشنا سازد تا مقام‌ هنر‌ و هنرمندی معلوم شود.

پرواضح است که از فردا تمام این نواقص مرتفع نمی‌شود، زیرا از این رادیو روزی پنج ساعت موسیقی ایرانی پخش می‌شود. در صورتی که مـا ایـن‌قدر وسیله‌ نداریم‌. باید شما اجازه دهید موسیقی رادیو را کم کنیم، ولی خوب و صحیح اجرا نماییم.

البته هنوز وسایل اصلی کار که مهم‌ترین آنها بودجه کافی‌ست در اختیار نداریم و این اداره کل‌ انـتشارات‌ اسـت که‌ اگر ما را یاری کند خواهیم توانست به این کار سرسامانی دهیم و حق هنرمندان واقعی را آن‌طور که‌ شایسته مقام آنهاست ادا کنیم.

موضوع دیگر ایـن اسـت که هم‌اکنون‌ غیر از‌ مرکز‌ پخـش رادیـو تهران دو استودیوی دیگر روی موجهای ۲۴۰ متر و ۲۲۰ متر موسیقی پخش می‌کند و ما پیشنهاد ‌‌کردیم‌ اگر ابقای آنها ضرورت دارد، باید نظریات شورا را اجرا نمایند.

بنابراین فعلا‌ هـیچ‌گونه‌ مـسئولیتی‌ بابت آن دو استودیو نداریم در صـورتی کـه طبق تصویب‌نامه، موسیقی رادیو به‌طور اعم زیر‌ نظر شوراست. امیدوارم این کار هم با مساعدت متصدیان آن فرستنده‌ها که البته‌ طالب اصلاح وضع فنی‌ خود‌ هستند، عملی شود.

رادیوی یک کـشور مـحل عرض وجود بزرگ‌ترین هنرمندان و ماهرترین نوازندگان است. ما پی‌درپی به بعضیها خواهیم گفت که هنوز به این مقام نرسیده‌اند. این اشخاص نباید از ما‌ برنجند.

اگر طالب شهرت‌اند باید بروند و زحـمت بـکشند و خود را آمـاده سازند و تا وقتی مهیا نگشته‌اند بی‌جهت گوش شما را نخراشند. ما قدر استادان و نوازندگان و خوانندگان با مایه را خـوب می‌دانیم‌ و اگر‌ از وضع گذشته ناراضی شده‌اند، امیدواریم بتوانیم آنها را به کـار خـود بـیش‌ از پیش دلگرم کنیم تا با شوقی بیشتر ذوق شما را با نغمات دل انگیز خود سیراب کنند‌.

شورا‌ حاضر اسـت بـا کمال میل نظریات منطقی شنوندگان را در قسمت موسیقی رادیو، در نهایت دقت مطالعه کند بـرای ایـنکه بـیشتر با شما آشنا شویم و همدیگر را بهتر بشناسیم‌، اجازه‌ خواهیم فرمود گاه‌گاهی از این مقاله با شـنوندگان عزیز گفت‌وگو کنیم.
ما را یاری کنید، زیرا پشتیبانی شما موجب توفیق ماست.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است