گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پرگینت با ارکستر نوجوانان ایران به روی صحنه می رود

فردا، ۷ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ ارکستر نوجوانان ایران به رهبری آرمان نوروزی پرگینت اثر ادوارد گریک آهنگساز بزرگ نروژی در تالار پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود. خرید بلیط این برنامه از سایت تیوال امکان پذیر است.



درباره پرگینت

پرگنت داستان افول و سپس نجات یک ضد‌قهرمانِ روستاییِ نروژی است. برخلاف دیگر آثار ایبسن، این نمایشنامه به نظم نوشته شده است و هدف از نگارش آن اجرای صحنه‌ای نبوده است. تا اینکه ایبسن در سال ۱۸۷۴ نظرش را عوض کرد و نامه‌ای به دوست و هم‌وطنش، ادوارد گریگ، نوشت و از او خواست که موسیقیِ متن این نمایشنامه را بسازد. گریگ که از این پیشنهاد بسیار مفتخر شده بود، خیلی سریع آن را پذیرفت، ولی دیری نپایید که دچار تردید شد.

موسیقیِ نمایشنامه‌ی پرگنت در پاییز ۱۸۷۵ کامل شد و اجرای نخست آن که بسیار هم تأثیرگذار بود، در ۲۴ فوریه ۱۸۷۶ در سالن مولر گدن۲۰ شهر کریستیانا (اسلوی کنونی) به‌روی صحنه رفت. رهبری ارکستر را نیز خود گریگ به‌عهده داشت.



ارکستر نوجوانان ایران

ارکستر نوجوانان ایران اولین مروج ال سیستما در ایران است. این ارکستر در سال ۱۳۹۳ با حضور ۶ عضو در قالب هیات موسس متشکل از شهرام توکلی، علی اکبر قربانی، آرمان نوروزی، آرش فلاحی، منصور حقی و پیمان میرآقاسی با هزینه شخصی تشکیل شد.

هدف از بنیان ارکستر نوجوانان ایران رشد و بالندگی موسیقی ایران و موسیقیدانان ایرانی است. همچنین بنیانگذاران این ارکستر آن را بستری برای کشف و رشد استعدادها و عرضه توانمندی های نوازندگان در قامت نوازنده ارکستر و یا سولیست می دانند. شنیده شدن موسیقی امروز ایران از زبان آهنگسازان ایران و همچنین شنیده شدن موسیقی امروز و گذشته جهان از دیگر اهدافی است که گروه تشکیل دهنده آن دنبال می کند.

نوازندگان این ارکستر زیر ۱۹ سال هستند و پس از رسیدن به این سن از ارکستر خداحافظی می کنند. ارکستر نوجوانان ایران بوسیله حامیان خودش که همان نوازندگان و خانواده هایشان هستند اداره می شود و به نوعی اولین ارکستر فیلارمونیکی است که پس از انقلاب در کشور ایران، به معنای دقیق کلمه (ارکستری که دوست داران موسیقی از آن حمایت می کنند) به فعالیت می پردازد. اولین کنسرت ارکستر نوجوانان ایران پس از یک سال تمرین مستمر و منظم تحت آموزش اساتید دانشگاه در روز یک شنبه ۱۳ دی ماه ساعت ۲۰ در تالار رودکی به روی صحنه رفت و امسال این ارکستر دومین سال فعالیت خود را تجربه می کند.

همکاری این ارکستر با سازمان ها و مراکز جهانی از جمله ال سیستما، ال سیستما اروپا، ارکستر نوجوانان و جوانان دورنبیرن در اتریش توانسته توجه این مراکز جهانی را به خود جلب کند به شکلی که امکان تبادل نوازنده و به زودی رهبران ارکستر را هم فراهم نماید. ارکستر نوجوانان ایران در واقع پشتوانه ای است برای ارکستر های بزرگسالان فعال در ایران همچون ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است