گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چاهیان: روی موسیقی خراسان تحقیقات میدانی داشتم

آیا گرایش شما به موسیقی نواحی ایران از دوره تحصیل در دانشگاه شروع شد یا قبل از آن هم این گرایش را داشته اید و تحقیقاتی انجام می دادید؟

به عنوان شخصی که فارغ التحصیل موسیقی ایرانی هستم، به هر حال شنوای موسیقی نواحی ایران بوده ام و البته بسیار هم کنجکاو بودم تا این آثار را تهیه کرده و گوش کنم اما پژوهش جدی من در این زمینه از مقطع ارشد آهنگسازی ام شروع شد؛ به ویژه در ارتباط با موضوع پایان نامه نظری من در این مقطع بود. انتخاب من هم سه دلیل داشت که دلیل اول این بود که بسیار مشتاق بوده ام تا این موسیقی ارزشمند را بتوانم آوا نویسی، ثبت و تحلیل کنم، دلیل دوم آن بوده است که به خاطر هدفی که در آهنگسازی برای خودم در نظر گرفته ام بتوانم فرهنگ و هویت موسیقی ایرانی را در آثارم نشان دهم و سعی دارم تا با استفاده از تجزیه و تحلیل این موسیقی ارزشمند بتوانم ویژگی های موسیقایی این نغمات را در آثارم به کار گیرم و دلیل سوم هم این است که به عنوان یک اجرا کننده موسیقی ایرانی بسیار مشتاق هستم تا بتوانم اجرا کننده این موسیقی هم باشم تا از این طریق نیز این موسیقی را به نوبه خود حفظ کنم.

منطقه ای که در قدم اول شروع به پژوهش کردم، منطقه شمال خراسان بود که به دلیل موضوع پایان نامه نظری من بوده است که دو مقام آوازی لو و هرایی و همچنین مقام ها و دیگر قطعات موسیقی شمال خراسان را تجزیه و تحلیل و آوا نویسی کردم. خدا را شکر بعد از پایان نامه هم این پژوهش ها ادامه داشته و با توجه به صحبت های صورت گرفته توانستم منطقه دیگری از موسیقی نواحی ایران را مورد بررسی قرار دهم و شروع به پژوهش و آوانویسی کنم و به صورت جدی تری این راه را ادامه دهم. البته همان طور که می دانید تحقیقات میدانی در پژوهش های موسیقی نواحی امری بسیار مهم و ضروری است و من هم از این امر غافل نبودم و در قدم اول پژوهش در موسیقی شمال خراسان سفری داشته ام به خراسان، به شهر ها و روستاهای آن منطقه سفر کردم و دیدار و گفتگوهایی داشتم با اساتید موسیقی شمال خراسان تا بتوانم بهتر و جامع تر این موسیقی را تحلیل کنم.

پایان نامه شما که به عنوان پایان نامه برگزیده دانشگاه هنر تهران انتخاب شده است، در باب آهنگسازی موسیقی نواحی بوده است، لطفا در مورد این پروژه توضیح دهید؟

پایان نامه بخش عملی تحت عنوان «چهار آواز کُرمانجی برای دو تکخوان و ارکستر سمفونیک» است که تحت نظارت استاد راهنمای محترم جناب آقای محمدرضا تفضلی و استاد مشاور محترم جناب آقای تقی ضرابی نوشته شد و همچنین پایان نامه بخش نظری هم تحت عنوان «بررسی و تحلیل تکنیک های آوازی مقام های لو و هرایی» است که تحت نظارت استاد راهنمای محترم جناب آقای دکتر حمیدرضا اردلان و استاد مشاوره محترم جناب آقای حسین مهرانی نوشته شد و به عنوان پایان نامه برتر مقطع کارشناسی ارشد آهنگسازی دانشگاه هنر تهران انتخاب شده است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

  • سلام,باتشکراززحمات خانم چاهیان درشنایایی هنرمندان.تحقیق درموسیقی مقامی ومحلی,,
    امیداست درخصوص رسیدگی به هنرمندان پیشکسوت .جمع اوری وثبت اثار انان برنامه باشد.چون با درگذشت هریک از این هنرمندان پیشکسوت بسیاری ازنغمات وهنر انان پایان می یابد,سپاس

بیشتر بحث شده است