گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

عبدالکریم مهرافشان درگذشت

عبدالکریم مهرافشان از آهنگسازان و نوازندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی بعد از مدت ها مبارزه با بیماری شنبه ۵ اسفند ماه درگذشت. آثار مهرافشان در دوره اول فعالیت های ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی چندین بار به روی صحنه رفته بود.

عبدالکریم مهرافشان در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد، وی از ۱۰ سالگی به صورت خودآموز آموختن ویولن را آغاز می کند و شش سال بعد در کلاس شبانه انجمن موسیقى ملى که به همت روح ‏الله خالقى تأسیس شده بود ثبت نام می کند و نزد حسینعلى ملاح ویلونیست و محقق موسیقى مشغول فراگیرى موسیقى می شود. در سن ۲۲ سالگی بنا به دعوت استاد روح‏اللَّه خالقى، در ارکستر انجمن موسیقى ملى به نوازندگى ویولن می پردازد. در همین زمان او به ارکستر شماره شماره یک رادیو به عنوان عضو افتخاری دعوت می شود؛ در این ارکستر استادانی چون: مهدى مفتاح (ویولن)، حسینعلى ملاح (ویولن)، حسینعلى وزیرى‏ تبار (قره‏ نى)، نصراللَّه زرین ‏پنجه (تار)، حسین تهرانى (تمبک) و چند استاد با نوازندگی پیانو و سرپرستی جواد معروفى و خوانندگی این ارکستر، غلامحسین بنان مشغول به کار بودند. مهرافشان برای اولین بار در برای این ارکستر دست به آهنگسازی می زند و جواد معروفی این اثر را برای ارکستر تنظیم می کند.

مهرافشان در همین زمان به مکتب ابوالحسن صبا وارد می شود از کلاس های ویولن او استفاده می کند. در سن بیست و پنج سالگى به پیشنهاد مشیر همایون شهردار، رسماً در رادیو ایران استخدام شد و در ارکستر شماره دو و ارکستر ویژه که توسط مشیر همایون تأسیس شده بود، به عنوان نوازنده ویولن به همکاری می پردازد.

در سن سى سالگى (سال ۱۳۳۷) حسین دهلوى او را به وزارت فرهنگ و هنر وقت منتقل کرد و در ارکستر صبا به عنوان نوازنده ویولن انتخاب شد. مهرافشان در این مدت نزد لوئیچى پازانارى (که در آن زمان مایستر ارکستر سمفونیک تهران بود) به آموختن ویولن کلاسیک و تمرین اتودها و کنسرتوهای غربی پرداخت.

در تاریخ بیست و هفتم آذرماه سال ۱۳۴۲ طبق ابلاغ رسمى وزارت فرهنگ و هنر، به سمت آهنگساز و سرپرست یکى از ارکسترهاى موسیقى ملى این وزارتخانه منصوب گردید و به تصنیف حدود ۱۴۰ اثر پرداخت که از این میان ۴۰ اثر به ضبط رسید.

فعالیت های مهرافشان پس از انقلاب بیشتر شامل تدریس ویولن بود ولی چند اثر از او توسط ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک صدا و سیما به اجرا و ضبط رسید. در سال ۱۳۸۴ آلبوم “بهار رویا” با صدای ” فاضل جمشیدی” به صورت سی دی و نوار، توسط انتشارات سروش به بازار عرضه شد که شامل آثاری از عبدالکریم مهرافشان و کاسعلی اکبرپور بود.

audio file
بشنوید تصنیف «بهار رویا» را با آهنگسازی عبدالکریم مهرافشان و صدای فاضل جمشیدی

مراسم تشییع این هنرمند ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه نهم اسفند ماه از مقابل تالار وحدت برگزار می شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است