گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شیراز در روز میزبانی از شریف لطفی

سالیان سال است که شیراز چه در عرصه ی اجرا و چه در عرصه ی آموزش دانشگاهی و آموزشگاهی در زمره شهرهای موسیقی خیز است و نیاز به برگزاری برنامه های جدی آموزشی در کنار اهداف موسسات به اصطلاح فرهنگی که فقط به درآمد زایی می اندیشند به شدت احساس می شود. طبق اطلاع رسانی های روزهای گذشته کمتر از یک سال است که شرکت تعاونی نگین فارس به مدیر عاملی فریدون رحیمی در بخش آغازین اهداف بلند مدت با تاسیس آموزشگاه موسیقی نگین فارس در راستای توجه به نیاز جدی آموزش موسیقی به شروع فعالیت پرداخته است.



دومین قدم این مجموعه برگزاری نشست تخصصی موسیقی با عنوان «مبانی و اصول اجرای موسیقی» با سخنرانی رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران، شریف لطفی بود که در نهم اسفندماه سال جاری در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس با همدلی مسئولان آن حوزه برگزار گردید.

پس از ایراد سخنرانی کوتاه و خوش آمد گویی مدیر مسئول آموزشگاه موسیقی نگین فارس، – ابوالفضل (چکاد) زنده بودی – و مسئول واحد موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، مهدیار علیزاده، فریدون رحیمی مدیر عامل نگین فارس به ایراد سخنرانی پرداخت و در این سخنرانی چشم اندازی از اهداف آینده نگین فارس را به سمع حضار رساند.

وی خاطر نشان کرد که به زودی پروژه مجتمع فرهنگی هنری نگین فارس که بزرگترین مجتمع فرهنگی هنری خاورمیانه است آغاز به ساخت خواهد کرد. پس از آن با تشویق حضاری که به احترام شریف لطفی قیام کرده بودند این استاد پیش کسوت به جایگاه آمد؛ لطفی در آغاز خوشحالی و شگفت زدگی خود از حضور پرشور شیرازی ها را با ابراز احساسات بیان کرد و خاطر نشان کرد آنچه امروز در حوزه موسیقی شیراز شاهد آن بوده فراتر از تصور اش بوده است.

همچنان وی به عنوان عضو هیات امنای ارکستر فیلارمونیک تهران، خوشحالی و امیدواری خود را در جهت دایر کردن اولین ایستگاه ارکستر فیلارمونیک تهران در شیراز با نام ارکستر فیلارمونیک شیراز بیان کرد. در بخش تخصصی این نشست لطفی نوازندگان را به دسته های کولی، راوی و علمی تقسیم کرد و به بیان ارزش ها و جایگاه های هر کدام پرداخت.

شریف لطفی گفت: اجرای موسیقی از دیدگاه اصول اجرا مستلزم رعایت موارد چهارگانه ای به شرح زیر است: تکنیک، سونوریته، موزیکالیته، استایل؛ تکنیک دارای دو جنبه است: ۱- دستیابی به اکول صحیح، یعنی تسلط به نحوه درست قرار گرفتن در ارتباط با وسیله اجرا و رعایت تمام نکات آن. ۲- آگاهی لازم بر مواردی از قبیل ریتم، اینتروال، تمپو، دینامیک، آگوگیک.

سونوریته به معنای صدا دهی مطلوب در ساز است که مستلزم رعایت موارد تکنیکال و جنسیت و ساختار ساز است. موزیکالیته به معنای اجرای موسیقایی آثار است و مستلزم زیبا نوازی با رعایت نکات ظریف و دقیق اجرا کننده است و تحقق موزیکالیته در گرو تسلط اجرا کننده به تمامی عوامل تشکیل دهنده ارکان تکنیک و سونوریته است.

در وهله دوم، رعایت نکات مهمی است که مربوط به موزیکالیته می باشد. استیل، سبک شناسی در آثار موسیقی است. لطفی در ادامه به معرفی دایره اجرا پرداخت و گفت: آنچه تاکنون بیان شده بنا بر سیر دایره اجرا هدایت می شود. در ادامه و بنا به درخواست حضار او در مورد قانون جاذبه شنواتی به بیان نکات مهمی پرداخت که شریحی بود بر کتاب «روش نوین اجرای مبانی موسیقی».

لطفی در پایان خاطر نشان کرد: امروز افق دید من نسبت به موسیقی شیراز وسیع تر شد و امیدوارم به زودی شاهد اتفاقات مهمی در حوزه موسیقی شیراز باشیم. عکس های یادگاری و امضای کتاب حسن ختام حضور به یاد ماندنی شریف لطفی در شیراز بود.

شایان ذکر است در این میان جای خالی مدرسان موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و دانشجویان آنان به شدت احساس می شد و عدم حضورشان جای بسی سوال دارد که البته پاسخ به آن در این مجال نمی گنجد.

ابوالفضل زنده بودی

ابوالفضل زنده بودی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است