گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شکوری: همه انسان ها یگانه هستند

شما غیر از نوازندگی پیانو کار آهنگسازی هم می کنید، چگونه می شود به نظر شما یک هنرجوی خلاق تربیت کرد؟ آیا اصلا چنین کاری می شود انجام داد؟

خلاقیت یه مبحث بزرگ و جالب است، حالا بخواهم کوچک و خلاصه بگویم، اول اینکه جدیت زیاد خلاقیت را از بین می برد یعنی باید حتما یک طنز داشت، یک چیزی باید داشت که در آن سبکی باشد، فکر هنرجو را شلوغ نباید بکنیم، چه آن بچه ای که دارد کار هنری انجام می دهد، چه آن انسان بزرگسال، چون زمانی که شلوغ باشد اصلا فرصت نمی کند چیزی را پیدا کند و خلق کند؛ یکی از کلید اصلی خلاقیت این است که ذهن تان خلوت باشد تا بتوانید کار کنید، بتوانید فکر بکنید به چیزی جدید؛ دوم، شکایت کردن، غر زدن جایز نیست! باید نگاه کنید ببینید چه کاری می توانید بکنید، ببینید که تمام هنرمندانی که در رشته های مختلف در دنیا بوده اند و مردم دوست شان داشته اند، چه چیزی را جابجا کرده اند؛ بیشتر آنها نه از خانواده های مرفه بوده اند، نه از خانواده هایی بوده اند که امکانات تحصیلی و بهترین رفاه را داشته اند…

من فکر می کنم هر کسی در دنیا به همان شکلی که یک اثر انگشت خاص دارد، یک سری خصوصیت های یگانه هم دارد؛ پس هرکس در این دنیا یک اثر انگشتی دارد و یک خلاقیت منحصر به فرد می تواند داشته باشد و اگر هوشیار یا خوش شانس باشد می تواند کشف اش کند.

در مورد برنامه های که در آینده خواهید داشت بفرمایید، آیا ضبطی انجام خواهید داد یا کنسرتی دارید؟ لطفا برای شنوندگان برنامه ما بفرمایید؟

بله، برنامه های در دست دارم و به زودی انشالله تمام می شود، یکی از کارهایی که اخیرا داشتم را در استدیویی در لندن که یک استودیوی قدیمی و خیلی خوب است، ضبط کرده ام و الان مشغول ادیت آن هستم. بعد یک سری کار دیگر هم در دست دارم و یک سری کنسرت و برنامه های مختلف؛ تازگی کنسرت اخیرم در فستیوال بود، اینجا تمام شد، کنسرت های بعدی هم به زودی در راه است.

برای کنسرت در ایران برنامه ای ندارید؟

بله، امیدوارم بتوانم در ایران هم فعالیت های بیشتری داشته باشم، از نظر برنامه و کنسرت و اجراهای کاراهایم و هم از نظر همکاری باموزیسین های ایران… دوست دارم کلاس های جمعی بگذارم و یکی دیگر از چیزهای که خیلی دوست دارم دوباره اتفاق بی افتد تکرار کارگاهم در نیشابور است. اخیرا یک کلاس در آموزشگاه بیان با مدیریت آقای بیان در نیشابور داشتم، کارگاه موسیقی بود که خیلی استقبال شد و شاگردان خیلی را خوبی آنجا دیدم؛ شاگردانی مشتاق و خواهان یادگیری… چقدر هم خوب کارمی کنند، دیگر امیدوارم این اتفاقات بیشتر پیش بیاید.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است