گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خوزه آنتونیو آبرئو، پایه گذار اِل سیستما، درگذشت!

موسیقیدان ونزوئلایی، مایسترو خوزه آنتونیو آبرئو، بنیان گذار اِل سیستما، روز شنبه ۲۴ مارس ۲۰۱۸ در سن ۷۸ سالگی، در کاراکاس پایتخت این کشور، درگذشت. اِل سیستما که برنامه آموزش موسیقی جهت کودکان محروم است، تاکنون در بیش از پنجاه کشور به اجرا درآمده است.


آبرئو ۷ می ۱۹۳۹ در شهر والِرا (Valera) در ونزوئلا متولد شده بود. او تحصیل کرده رشته اقتصاد بود و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه کاتولیک آندره بلو (Andrés Bello) دریافت کرده بود. او همچنین در دانشگاه میشیگان تحصیلات عالی در زمینه اقتصاد نفت انجام داده بود.

وی همچنین موسیقی را تحت نظر دورالیزا جیمِنِز دو مِدینا (Doralisa Jimenez de Medina) در بارکیسیمِتو (Barquisimeto) فرا گرفته بود.

برنامه اِل سیستما که آموزش هزاران جوان ونزوئلایی را شامل می شد، الهام بخش «اقدام اجتماعی برای موسیقی» بود که آموزش موسیقی را در خدمت دفاع از کودکان در آورده بود. تعهد همیشگی او برای آموزش، توانبخشی و پیشگیری کودکان و جوانان با موفقیت بسیار روبرو شده بود. آبرئو متقاعد شده بود که آموزش موسیقی ابزار اصلی بیداری خلاقانه جوانان است و تمرین ارکستری و کرال به همگرایی و توسعه هبستگی اجتماعی کمک می کند.

آبرئو جوایز بسیاری برای این برنامه از جمله جایزه بین المللی موسیقی یونسکو در سال ۱۹۹۳ و نشان لژیون دونور در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد. او همچنین از طرف سِر سیمون راتِل (Sir Simon Rattle)، رهبر ارکستر بریتانیایی، برای دریافت جایزه صلح نوبل پیشنهاد شده بود.
مشهورترین شاگرد اِل سیستما بدون هیچ شکی، گوستاوو دودامل (Gustavo Dudamel) است. امروزه گوستاوو یکی از مشهورترین رهبران ارکستر در دنیا است. وی که در حال حاضر مدیریت موسیقی ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس را بر عهد دارد، پس از فوت مایستر آبرئو با انتشار عکسی از استاد خود در شبکه های اجتماعی نوشت: «با تمام عشق و قدردانی جاودانه به پدرمان و آفریننده اِل سیستما».

مدیر کل یونسکو، خانم اُدری آزولای (Audrey Azoulay) یکی از شخصیت هایی است که به آنتونیو آبرئو ادای احترام کرد. آبرئو ۱۴ اکتبر سال ۱۹۹۸، برای قدردانی از ایفای نقش در ترویج آرمان های سازمان یونسکو و تعهد شخصی اش در گسترش هنر و گفتگوی بین فرهنگی از طریق ارکستر جوانان و کودکان، به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو برگزیده شده بود. خانم آزولای یادآور شد که آبرئو از موسیقی به عنوان نیروی آموزش همگانی با ایجاد دگرگونی در زندگی هزاران جوان بهره جسته بود.

نیکولاس مادورو (Nicolas Maduro)، رییس جمهور ونزوئلا در پی درگذشت مایستر خوزه آنتونیو آبرئو سه روز در کشورش عزای عمومی اعلام کرد. او در پیام خود از آبرئو به عنوان «میراث بزرگ اخلاق، مرام و فرهنگ» یاد کرد و خاطر نشان کرد که آثار وی در محله های ونزوئلا در جریان است.

به همین مناسبت دفتر یادبودی در سفارت بولیواری ونزوئلا در تهران، در روزهای ۲۸ و ۲۹ مارس ۲۰۱۸ (برابر با ۸ و ۹ فروردین ماه ۱۳۹۷) از ساعت ۱۰ تا ۱۳ گشوده شده است.


fr.unesco.org

francemusique.fr

fr.wikipedia.org

منیره خلوتی

منیره خلوتی

متولد ۱۳۶۰
مترجم
دکترای زبان و ادبیات فرانسه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است