گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تور کر فلوت تهران در اروپا به پایان رسید

کر فلوت تهران (TCF) به سرپرستی فیروزه نوائی و رهبری سعید تقدسی مجموعه کنسرت هایی را در شهرهای زوریخ، فلدکیرش، گراتس و وین در روزهای ۲۳ تا ۲۸ مارچ به روی صحنه بردند. در این مجموعه کنسرت ها، سولیست های مختلفی کر فلوت تهران را همراهی کردند و همچنین در شهر گراتس برای اولین بار، یک رهبر میهمان نیز هدایت تعدادی از قطعاتِ کنسرتِ کر فلوت را به عهده گرفت.


در این تور، در شهر زوریخ، آثار زیر به روی صحنه رفت:


در این برنامه پیام تقدسی، سولیست ویولنسل، کنسرتو ویولنسل ویوالدی (Konzert für Cello in C-Moll, RV. 401) را به همراه کر فلوت تهران به روی صحنه برد. همچنین قطعه دیامانتس دِایِر (Diamants d’air) اثر فلیپ راسین (Philippe Racine) آهنگساز معاصر با پنج سولیست: ماتیاس تسیگلر، فیروزه نوایی، ریحانه حاجی محمد، شایان حاصلی و غزاله میرزازاده به اجرا رسید.

در کنسرت بعدی کر فلوت تهران که در شهر فیلدکیخت به اجرا رسید، کیان سلطانی سولیست ویولنسل کنسرتو ویولنسل ویوالدی (Konzert für Cello in C-Moll, RV. 401) را به همراه کر فلوت تهران به روی صحنه برد.

لیست قطعات این برنامه چنین بود:

کنسرت بعدی کر فلوت تهران در شهر گراتس اتریش اجرا شد، در این کنسرت نصیر حیدریان راستی (رهبر ارکستر و مدرس دانشگاه موسیقی گراتس) به عنوان رهبر میهمان دو قطعه را رهبری کرد و دیگر قطعات مانند برنامه های دیگر با رهبری سعید تقدسی به اجرا رسید. در این شب، نینا کلینار (Nina Klinar)، نوازنده ساکسوفن سولیست کر فلوت تهران بود؛ وی کنسرتو ویولنسل ویوالدی (Konzert für Cello in C-Moll, RV. 401) را به صورت تنظیم شده برای ساکسفون به اجرا گذاشت.

قطعات این برنامه به این شرح بود:

کنسرت پایانی کر فلوت تهران که در شهر وین اجرا شد که سولیست فلوت آن، رضا ناژفر بود. قطعات این برنامه به این شرح بود:

در این برنامه ها، محمد صادقی، سعید تقدسی و محمد هادی مجیدی به عنوان تنظیم کنندگان ایرانی قطعات کر فلوت تهران، با این گروه همکاری داشتند.

در کنار این چهار کنسرت، پنج مسترکلاس فلوت هم زیر نظر ماتیاس تیگلر (Matthias Ziegler) در دانشگاه زوریخ (Zürich) برگزار شد و نوازندگان کر فلوت تهران در این مستر کلاس ها شرکت داشتند. در شهر گراتس مستر کلاس فلوت با نیل تیلو کرمر (Nils-Thilo Krämer) استاد دانشگاه موسیقی و هنرهای تجسمی گراتس (Universität für Musik und) برگزار شد. بعد از کنسرت در کنسرواتوار فورالبرگ در شهر فلدکیرش (Feldkirch) مستر کلاسی زیر نظر نُلون بارگین (Nolwenn Bargin) برگزار شد.

در شهر وین باربارا کیسلرهاوسه (Barbara Gisler-Haase) سولیست فلوت و رئیس دانشگاه موسیقی ام دِ وِ وین (Universität für Musik und) و همینطور بیرگیت رامسل (Birgit Ramsl-Gaal) که او نیز استاد فلوت دانشگاه ام دِ وِ وین است، مستر کلاسی برای کر فلوت تهران برپا کردند.

فیروزه نوائی، سولیست و استاد فلوت درباره این کنسرت های می گوید: خوشبختانه تمام این کنسرت ها در دانشگاه های مهم اروپایی برگزار شد و این اتفاق موجب نظر مثبت به کَر فلوت و توجه بی حدى نسبت به ایران و ایرانیان و سطح اجرایى کر فلوت از طرف استادان این دانشگاه ها و مخاطبین این برنامه ها شد.

نوایی درباره مستر کلاس ها افزود: در این مستر کلاس ها نوازندگان کر فلوت تهران این خوش اقبالی را داشتند که از کلاس های دو استاد معتبر و بین المللی فلوت یعنی ماتیاس تیگلر و نلون بارگین استفاده کنند. خوشبختانه این دو استاد از سطح نوازندگی اعضای کر فلوت تهران بسیار راضی بودند و هر دو نوازندگان کر را بسیار تشویق کردند. این مجموعه کنسرت ها با استقبال زیادی مواجه شد و همچنین مورد ارزیابی منتقدانی قرار گرفت و نمونه ای از نظرات منتقدان در «مجله فرهنگ» (kulturzeitschrift.at) کشور اتریش به زبان آلمانی به انتشار رسید که افتخار بزرگی برای کر فلوت تهران محسوب می شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است