گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلبوم موسیقی «جان سوزان» اثری در قالب کلاسیک ایرانی، با خوانندگی اسحاق انور، تنظیم حسین کاج و میلاد موحدی و تهیه کنندگی قاسم عابدین روانه بازار موسیقی شد. این آلبوم در ۲ بخش ابوعطا و بیات اصفهان ساخته شده که تنظیم بخش ابوعطا را حسین کاج و بخش بیات اصفهان را میلاد موحدی بر عهده داشته‌اند.



حسین کاج درباره این اثر تازه منتشر شده گفت: از شاخصه‌های «جان سوزان» این است که در حین اینکه اصالت موسیقی ایرانی را درون خود حفظ کرده است، دارای بافتی دو وجهی به صورت هُموفونیک و پُلی‌فونیک است. به این ترتیب که مخاطب در هنگام شنیدن اثر، بعضی جملات را دارای تنظیم هموفونیک و بعضی را به صورت پلی‌فونیک می‌یابد. این در حالی است که بیش‌تر کارهایی که در زمینه موسیقی ایرانی امروزه در بازار یافت می‌شوند شامل دو دسته هستند، دسته اول آثاری هستند که رنگ و بوی اصیل ایرانی را حفظ کرده‌اند و از نقطه نظر بافت کاملاً مونوفونیک هستند. دستۀ دوم کارهایی هستند که چندان به اصالت موسیقی ایرانی وفادار نمانده و بیش‌تر گرایش تلفیقی با جهت‌گیری مدرن دارند.

«جان سوزان» در مجموع چهار تصنیف و دو ساز و آواز دارد که شامل دو تصنیف و یک ساز و آواز در بیات اصفهان و دو تصنیف و یک ساز و آواز در ابوعطا است و تنظیم تصنیف‌ها در قالب ارکسترال انجام شده و در آن از گروه کامل سازهای زهی، بادی چوبی، کوبه‌ای و سازهای ایرانی استفاده شده است. همچنین تصنیف‌های این آلبوم با نام‌های «جان سوزان»، «صنما»، «شیدا» و «آی نگارا» هستند.

کاج آهنگساز و مدرس موسیقی افزود: در «جان سوزان» آهنگسازی ملودی‌های آوازی توسط محمد صادقی (که شاعر این مجموعه نیز هست)، انجام پذیرفته و آهنگسازی ملودی‌‌های مقدمه و میان بندها و همچنین تنظیم تصنیف‌ها در بخش ابوعطا توسط بنده و در بخش بیات اصفهان توسط میلاد موحدی انجام شده و نیز مسترینگ این آلبوم را کاوه عابدین به انجام رسانده است.

وی درباره روند تولید این آلبوم توضیح داد: بخش عمده‌ای از مراحل تولید «جان سوزان» ۹ سال قبل انجام شد اما بنا به دلایلی در استودیو معلق ماند و منتشر نشد تا اینکه سرانجام طی چند ماه گذشته کار مجدد به جریان افتاد و مراحل نهایی آن پایان یافت.

حسین کاج که آهنگسازی برای سریال «بانو» و ساخت سرود ملی صنایع دستی ایران را در کارنامه خود دارد افزود: یکی دیگر از شاخصه‌های این آلبوم، طولانی بودن نسبی زمان تصنیف‌ها است که البته سعی شده تنظیم به گونه‌ای باشد که تغییرات متنوعی در بافت موسیقی ایجاد شود و خط سیر افقی هر قطعه دارای پویایی باشد. همچنین ضبط و میکس این آلبوم که توسط قاسم عابدین، به صورت آنالوگ انجام شده باعث ایجاد صدایی گرم و تفکیک صوتی خوبی در ارکستر شده است، چنانچه شنونده صدای هر بخشی را که بخواهد دنبال کند به راحتی می‌تواند آن را در دل ارکستر بیابد.

در این آلبوم نوازندگانی همچون: زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر، زنده‌یاد شهریار فریوسفی، علی جعفری پویان، میثم مروستی، کریم قربانی، ناصر رحیمی، افسانه افشاری نسب، پاشا هنجنی، سینا جهان‌آبادی، آزاد میرزاپور، پوریا وزیری و علی رحیمی به نوازندگی پرداخته‌اند. همچنین همنوازی آواز در ساز و آواز بیات اصفهان با ساز نی، توسط داوود کلوانی و در بخش ابوعطا با ساز تار، توسط نیما دلنوازی به انجام رسیده است.

در طراحی جلد آلبوم نیز نام عوامل اصلی آلبوم برای عزیزان نابینا به خط بریل نوشته شده و در پشت جلد یاد دو استاد از دست رفته را گرامی داشته و نوشته شده است:

• شهریار فریوسفی، برای «جان سوزان» تار را جانانه و دلسوخته نواخت، اما حوصله نکرد و بیش از این تاب زمین را نیاورد و آسمانی شد. او نماند تا «جان سوزان» در تار و پود وجود نازنینش تنیده شود.

• علیرضا خورشیدفر هم که سودای سوتش از کرخه تا راین رفت، چنان زمختی کنترباس را با نجابت طبع لطیفش درهم ‌آمیخت، که ماندنی شد در ذهنمان. هنوز در برمان بود که «جان سوزان» جان گرفت.

• گرچه امروز نیستند، اما جایشان سبزِ سبز است میانمان.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است