گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بیابانگرد: تقلید باعث بوجود آمدن آسیب های جسمی و هنری می شود

چگونه خروجی کلاس آواز شباهتی به کلاس های ساز ندارد، حتی در موسیقی ایرانی که آموزش تقریبا شباهت دارد؟


چون متدهای مدونی برای آموزش تکنیک آوازی نداشته ایم و فقط از طریق گوش هست که جوانان به شنیدن صدایی که استایل نادرست و تکنیک ناقص هستند عادت می کنند و آنها را الگو خودشان می کنند و این جریان باعث می شود، تکنیک و استایل افت کند و متاسفانه تقلید تا آنجاست که علاوه بر تقلید جنس صدا، از فیگور ظاهری هم و نوع آرایش مو خوانندگان دیگر هم تقلید می کنند!

آیا این آسیب هایی که می فرمایید، آسیب فیزیکی و جسمی هم هستند یا فقط جنبه موسیقای دارند؟

بله! آسیب هم ممکن است هنری باشد و هم فیزیکی حتی تقلید مو به مو این یک صدا می تواند آسیب جدی به حنجره خواننده بزند چون هر صدایی منحصر به فرد است و به همین دلیل بیشتر خواننده نسل قبل امضا خاص خودشان را داشته اند و سعی نمی کرده اند جنس صدای شخص خاصی کار کنند، امروزه متاسفانه به دلیل تقلید کورکورانه صداها بسیار شبیه همه هستند و این مسئله باعث عدم رضایت مخاطبان می شود.

به عنوان کسی که سالها تجربه تدریس دارید چه پیشنهادی برای خوانندگان نسل جدید دارید؟

پیشنهاد اولم این است که هنرجو قبل از آموزش ردیف آموزش تکنیک و استایل را فرابگیرد و این نیازمند به وجود آمدن یک برنامه مدون آموزشی از نظر تکنیک و استایل هم برای هنرآموز و هم هنرجو است، پیشنهاد دوم من این است که مراکزی باشد که از هنرجویان با استعداد حمایتهای هنری و مالی بشود که مجبور نشوند سراغ تهیه کننده های دیگر بروند که از آنها درخواست های «کمتر هنری»، به خاطر جلب مخاطب و بهره برداری بیشتر بشوند.

از شما تشکر می کنم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

بنده هم سپاسگذار هستم از شما که این فرصت را در اختیار من قرار داده اید که به عنوان عضو کوچکی از هنر این مرز و بوم در خدمت شنوندگان عزیز و محترم باشم؛ آرزومندم که آواز ایرانی، میراث بزرگ نیاکان ما، حفظ شود و در پایان از شما و شنوندگان فرهیخته برنامه خداحافظی می کنم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است