گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نقد و رونمایی آلبوم عطاریه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود

مراسم رونمایی آلبوم عطاریه در روز ۲۵ فروردین ساعت ۱۱ صبح همزمان با بزرگداشت روز عطار در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود. مراسم شامل سخنرانی دکتر محمد بقایی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات) درباره زندگی و اشعار عطار به همرامی نقد و بررسی آلبوم توسط علیرضا میرعلی نقی (محقق، پژوهشگر و مورّخ موسیقی ایرانی) و سجاد پورقناد (نوازنده تار و سه تار، منتقد و سردبیر سایت موسیقی گفتگوی هارمونیک) و اجرا قطعاتی از آلبوم “عطاریه” توسط گروه موسیقی هیراب به خوانندگی رامین بحیرایی و آهنگسازی پیام بحیرایی می باشد.

آلبوم عطاریه به خوانندگی رامین بحیرایی و آهنگسازی پیام بحیرایی و نوازندگی پیام بحیرایی (سه تار و عود) علی نجفی ملکی (نی) و سیاوش عبدی (تنبک و دف) بر روی اشعار شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری ساخته و توسط موسسه فرهنگی هنری موسیقی نغمه پردازان بهنام منتشر می شود.

سید علیرضا میرعلی‌نقی متولد ۱۳۴۵ تهران است. وی از دوران کودکی علاقه وافری به مطالعه خصوصاً در حوزه موسیقی داشت و تاکنون در این حوزه فعالیت دارد. وی آثار متعددی در حوزه نشر، مطبوعات، پژوهش و دایره‌المعارف نویسی داشته است. علاوه بر نویسندگی، چند سال به آموختن سنتور نزد مجید کیانی و پیانو به شیوه غربی را نزد خانم مارگارت اصلانیان (ملیک‌اصلانیان) و پیانو به شیوه ایرانی را با خانم فخری‌ ملک‌پور و نیز در سال‌های بعد از انقلاب نزد حسینعلی ملاح شیوه‌های نوشتن و نسخه شناسی موسیقی را فرا گرفت. میرعلی نقی از سال ۱۳۷۰ تا کنون مسئولیت‎هایی را برعهده داشته است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مسئول آرشیو مرکز موسیقی حوزه هنری از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴، سرپرست گروه موسیقی «دایره المعارف اسلامی تا دایره المعارف تشیع»، مشاور سردبیر نشریه مقام موسیقایی از سال ۱۳۷۴ تاکنون.

نخستین سال‌نامه‌های موسیقی ایران را او از سال ۷۳ تا به امروز منتشر شده است که تا به امروز ده سالنامه انتشار عمومی یافته‌است.

ویراستاری برخی از خاطرات اهالی موسیقی از جمله دیگر فعالیت‌های این مولف و محقق به شمار می‌رود که از جمله آنها می‌توان به کتاب «گلبانگ محراب تا بانگ مضراب» خاطرات جواد بدیع‌زاده (نشر نی) و «خاطرات هنری میلاد کیایی» (انتشارات جاویدان) اشاره کرد.
از او آثار زیر به بازار کتاب و موسیقی عرضه شده است: «موسیقی‌نامه وزیری» (انتشارات معین) و «کتابشناسی موسیقی ایران جلد اول» (انتشارات سوره مهر)

وی تا کنون جوایز و موفقیت‌هایی را نیز از آن خود کرده است که دریافت لوح تقدیر از جشنواره هفت اورنگ (۱۳۷۴)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و تقدیر در هجدهمین جشن خانه موسیقی از آن جمله است.

***

محمد بقایی (ماکان) متولد ۱۳۲۳ نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات، فلسفه و اقبال شناسی است. او دانش‌آموختهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. بقایی ۲۵ جلد کتاب و ۱۰ هزار صفحه راجع به اقبال لاهوری، شاعر پاکستانی، نوشته‌است و به همین سبب در سال ۲۰۰۵ عالی‌ترین نشان فرهنگی پاکستان را از دست پرویز مشرف، رئیس‌جمهور وقت پاکستان دریافت کرد. آثار او مشتمل بر ۶۰ کتاب (تألیف و ترجمه) است. او در دهه چهل با انتشار مقالات تحقیقی در زمینه های ادبی، فلسفی و اجتماعی در مطبوعات کشور، نامی آشنا برای علاقه مندان این گونه مطالب شد. همکاری او با رادیو تلویزیون ملی ایران که تا اواخر سال ۵۶ دوام آورد، منجر به تهیه تقریبا ۴۵۰۰ برنامه یک ساعته رادیویی با نام های فرهنگ و جامعه و زمان و زاویه شد که علاوه بر نویسندگی، اجرای آنها را هم بر عهده داشته است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است