گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فراخوان سومین جشنواره سازدهنی ایران

جشنواره سازدهنی ایران، که با سه سال سابقه ی فعالیت مستمر، معتبرترین رویداد موسیقایی کشور در زمینه ی سازدهنی به شمار می رود؛ ویترین تمام نمای سازدهنی ایران در تمامی جنبه ها و گونه های آن است. این جشنواره هر ساله در سه بخش اصلی رقابتی، کارگاهی و اجرایی برگزار می گردد. اساسنامه ی این جشنواره توسط شورای سیاستگذاری تیم سازدهنی ایران که اعضای آن متشکل از چند تن از مدرسان و نوازندگان مطرح کشور در سراسر ایران می باشد تبیین شده است و این شورا مسئولیت نظارت بر جشنواره و نحوه اجرای آن می باشد. از اهم اهداف و ارزش های برگزاری این جشنواره می توان به موارد زیر اشاره کرد:



شناخت نیروها و نیازهای نسل جوان و حمایت از خلاقیت های هنری در زمینه ی سازدهنی. معرفی، حفظ و اشاعه سازدهنی به عنوان یکی از پرطرفدارترین سازهای دنیا. ایجاد زمینه بروز ظرفیت ها و توانمندی های سازدهنی و تمام عوامل دست اندرکار آن. معرفی استعدادهای سازدهنی ایران. معرفی و اجرای گروه های فعال سازدهنی در ایران در سبک های مختلف. ایجاد شرایط مناسب برای حضور و معرفی همه‌ی هنرمندان جوان موسیقی در سراسر کشور. بررسی، معرفی و تجلیل از فعالان برگزیده ی حوزه ی سازدهنی در جنبه های مختلف از جمله فعالان صنعت تولید و نشر، پژوهشگران، آهنگسازان، خوانندگان، رهبران ارکستر، نوازندگان، فعالان صنعت نشر به صورت مکتوب، دیجیتال و حوزه ی مجازی و رسانه ها. شناسایی نخبگان و برترین های سازدهنی ایران و در نتیجه حمایت لازم برای حضور در عرصه های انتشار آثار،برگزاری کنسرت و … توجه ویژه به ارتقا فرهنگی در برخورد با این ساز.

تلاش برای ساخت زیرساخت های آکادمیک و علمی و تحکیم پیوند بین نوازندگان، آهنگسازان و تمامی دست اندرکاران این ساز. گسترش زمینه ی مشارکت و مباشرت همه ی علاقه مندان و دست اندرکاران در امور هنری مرتبط با این ساز. حمایت از فعالیت ها و اقدامات مرتبط از جمله ضبط آلبوم، کنسرت های آموزشی و غیر آموزشی، فعالیت های آموزشی و پژوهشی…

در بخش کارگاهی به مانند دو سال گذشته دو کارگاه مجزا در سطوح مقدماتی و پیشرفته برای ساز دیاتونیک، دو کارگاه مجزا در همین دو سطح برای ساز کروماتیک که شرکت کنندگان می توانند هم به‌طور فعال (با ساز) و هم به‌طور غیر فعال (بدون ساز) در این کارگاه‌ها شرکت کنند و همچنین دو کارگاه جنبی و اکران فیلم‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد که شرکت برای کسانی که در بخش کارگاهی یا رقابتی ثبت‌نام کرده باشند رایگان است. لازم به ذکر است که عناوین کارگاه‌ها و جزییات مربوط و زمان برگزاری آنها متعاقبا از طریق کانال‌های اطلاع رسانی جشنواره اعلام خواهد شد. شرکت کنندگان کارگاه‌ها در پایان هر کارگاه گواهینامه پایان دوره مربوط به همان کارگاه را دریافت خواهند کرد. مدرسین برگزار کننده ی کارگاه های امسال الیاس دژآهنگ، محسن مهاجر، مانی مزکی، زویا افسری، حسام حق پژوه، احسان شریفی، سبحان حیدری و جلال هیبتی می باشند.

بخش رقابتی به سه بخش دیاتونیک، کروماتیک کلاسیک و کروماتیک آزاد در قالب دو گروه سنی الف) ۱۲ تا ۱۸ سال و ب) بالای ۱۸ سال تقسیم بندی می‌شود. متقاضیانی که سن آنها از ۱۲ سال کمتر است نیز می‌توانند در صورت آمادگی و تمایل در گروه الف شرکت کنند. برای ارزیابی بهتر داوران از شرکت کنندگان، قطعات امسال از خیلی آسان تا خیلی سخت سطح بندی شده و امتیاز سختی هرکدام از قبل مشخص شده است بنابراین شرکت کنندگان با انتخاب قطعات سخت تر می توانند امتیاز بیشتری بدست آورند البته موارد امتیاز‌دهی طوری طراحی شده است که اجرای قوی یک قطعه‌ی آسان می تواند از اجرای ضعیف یک قطعه‌ی سخت به مراتب امتیاز بیشتری کسب کند بنابراین اکیدا پیشنهاد می‌شود قطعه انتخابی با در نظر گرفتن سطح نوازندگی باشد تا امتیاز سختی قطعه. شرکت کنندگان می‌توانند قطعات بخش رقابتی را پس از ثبت نام رایگان در وبسایت به صورت رایگان دریافت کنند.

همچنین قطعات همراهی برای بخش دیاتونیک هم در همان صفحه قابل دانلود است لازم به ذکر است برای دوبخش کروماتیک آزاد و کروماتیک کلاسیک نیز شرکت کنندگان می توانند در صورت تمایل از فایل همراهی یا حتی اکمپانیست برای همراهی خود استفاده کنند که باید در زمان ثبت نام نهایی فایل همراهی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده و یا در صورت وجود اکمپانیست اسامی. آنها و نام ساز همراهی کننده را در فرم مربوطه ذکر کنند. شرکت کنندگان می‌تواند در دو یا هر سه بخش رقابتی نیز شرکت کنند ولی برای هر بخش، ثبت نام مجزا الزامیست. شرکت کنندگان در هر بخش می توانند فقط یک قطعه برای اجرا انتخاب کنند. به نفرات اول تا سوم هر بخش در هر رده سنی تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیم می‌گردد.

این جشنواره به دبیری احسان مصطفوی در تاریخ ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت در سالن مدرسه ی موسیقی هترا به آدرس یوسف آباد خیابان فتحی شقاقی پلاک ۸۲ برگزار خواهد شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است