گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بیابانگرد: فضای مجازی به کمک ناخوانندگان آمده!

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با ماری بیابانگرد، خواننده و مدرس آواز ایرانی، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. ماری بیابانگرد ماسوله متولد ۱۲ بهمن ۱۳۳۹ است وی آواز را در دوره کودکی آغاز کرد و مشوق اصلی او مادرش بود که خود صدای خوبی داشت. در آن زمان از طریق گوش سعی در تقلید آواز های پریسا و مرضیه داشت و از آنها به عنوان معلم های غیر حضوری خود نام می برد. از سال ۱۳۵۹ در کانون چاووش نزد نصرالله ناصح پور به فراگیری ردیف آوازی عبدالله دوامی پرداخت. پس از این دوره نزد صدیق تعریف به فراگیری همان ردیف پرداخت.

پس از اتمام ردیف دوامی، مدتی نزد معصومه مهرعلی به آموختن آواز پرداخت و همچنین از محضر محسن کرامتی نیز استفاده کرد.
در سال ۱۳۸۴ که محمدرضا لطفی به ایران آمد، به مکتب خانه میرزاعبدالله راه یافت و تا شروع کلاس های محمدرضا شجریان از محضر او استفاده کرد.

در سال ۱۳۸۷ وارد کارگاه محمدرضا شجریان شد و تا سال پایانی تدریس ایشان و شروع تورهای کنسرت، از محضر این استاد استفاده کرد.

وی تدریس ردیف آوازی را از سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی در آموزشگاه پرنیان در رشت آغاز کرد و به درخواست محمدرضا درویشی یک آلبوم تالشی را با همکاری آرمین فریدی به ضبط رساند.

وی تا کنون در هیچ اجرایی مخصوص به بانوان شرکت نکرده است.

ماری بیابانگرد در سال ۱۳۵۷ در رشته پرستاری وارد دانشگاه تهران شد ولی با پیش آمد انقلاب فرهنگی، پس از هفت سال موفق به کسب لیسانس شد. او از سال ۶۴ تا ۶۵ به عنوان مربی پرستاری مشغول به کار شد و پس از آن به مدت دو سال به پرستاری در تهران پرداخت و از سال ۶۷ به شهر رشت بازگشت و تا کنون در این شهر ساکن است.

به عنوان اولین سئوال چه تفاوتی احساس می کنید میان خوانندگان نسل کنونی و نسل قدیم؟
خوانندگان نسل قدیم با توجه به عشقی که داشتند سالها نزد اساتید این هنر تلمذ می کرده اند تا اینکه بتوانند آموخته های خودشان را تکمیل کنند و به هیچ عنوان هم در فکر معروف شدن نبوده اند اما جناب پورقناد متاسفانه خوانندگان جدید بدون هیچگونه آموزش کافی و با استفاده از فضای مجازی و کپی خوانی با یک تهیه آلبوم با کیفیت هنری پایین و پخش در فضای مجازی خیلی سریع معروف می شوند.

به نظر شما تدریس آواز در گذشته تفاوتی داشته است با امروز که امروزه می بینیم نسل گذشته خوانندگان خیلی موفق تری داشته اند تا نسل امروز؟
نمی شود گفت بهتر بوده است، آموزش آواز از گذشته به صورت آموزش ردیف بوده و در واقع همانطور که گفتم، به علت نبود فضای تبلیغات یا سرمایه گذار یا تهیه کننده، خواننده در حین یادگیری ردیف آوازی سعی می کرده است تکنیک ها را خودش یاد بگیرد و به کار ببرد و عده ای هم که این تکنیک ها را درک نمی کردند و یاد نمی گرفتند از گردونه خوانندگی حذف می شدند الان این کلاس ها وجود دارند و امکانات هم وجود دارند، منتها خوانندگانی که حتی تکنیک هم ندارند ولی چون در فضای مجازی هستند و امکانات تبلیغاتی دارند می توانند مطرح و معروف شوند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است