گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پورقناد در پایان گفت: به نظر من آلبوم عطاریه به جز در قطعه «سرچشمه» به صورت خودخواسته سعی کرده پا را فراتر از فرم های شناخته شده نگذارد. در این اثر قطعات «سرچشمه» و دو تصنیف در آواز بیات ترک که از قدرت ملودیک قابل قبولی برخوردار است، بهترین آثار این آلبوم محسوب می شوند. وی همچنین با انتقاد از اجرای بعضی از بخش های متر آزاد این اثر به صورت بداهه گفت: بخشی از آواز های این آلبوم خوشبختانه به صورت طراحی شده ارائه شده بود که کیفیت قابل قبولی داشت ولی ظاهرا در بخش هایی از آلبوم بداهه نوازی انجام شده که بهتر است امروز از این کار اجتناب شود چراکه به خاطر تکرار مکررات، دچار کلیشه و اشباع شده ایم.

میرعلی نقی نیز در ادامه گفته های پورقناد اضافه کرد: علینقی وزیری اولین کسی بود که آواز را برای روح انگیز به نت نوشت و همان موقع ۸۰ سال از امروز ما جلوتر بود. کاری که همین الان هم خواننده های امروزی حاضر نیستند زیر بارش بروند.


پس از ارائه نقد ها رامین بحیرایی از منتقدین و حاضرات در جمع تشکر کرد که در این برنامه حضور پیدا کرده اند و همچنین پیام بحیرایی گفت: این اولین تجربه من در آهنگسازی بوده است و تمام نقد های انجام شده را می پذیرم و امیدوارم در کارهای بعدی بتوانم آثار بهتری ارائه دهم.

پس از پایان این بخش رونمایی از این آلبوم انجام شد و سپس گروه هیراب با حضور: پیام بحیرایی (عود)، مسعود نجفی (سنتور)، سهراب بحیرایی (کمانچه)، اسماعیل بحیرایی (بمتار)، سیاوش عبدی (تنبک و دف)، رامین بحیرایی (آواز) به روی صحنه رفته و قطعاتی از آلبوم عطاریه را به اجرا رساند.


در این بخش دکتر محمد بقایی پشت میکروفن رفت و گفت:
برخی از قالبهای شعری ما چنان آهنگین هستند که نیازی به ساختن آهنگ برای آنان نیست. سه نوع قالب شعری داریم که ملودی خاص خود را دارند، مثنوی، ساقی نامه و امیری مازندرانی و شگفت اینجاست که بسیاری از غزل های ما نه تنها راهنمای آهنگساز هستند بلکه به آنها می گویند که در چه مایه و چه گوشه ای ملودی باید ساخته و اجرا شود. برای نمونه این غزل از حافظ با مطلع: خستگان را چو طلب باشد و قدرت نبود/ گر تو بیداد کنی شرط مروت نبود؛ این بیت را هر کس خوانده، در دستگاه همایون و گوشه بیداد بوده است و خود شعر راهنمای بسیار خوبی بوده برای این انتخاب.


لازم به ذکر است که در مراسم رونمایی این آلبوم هنرمندانی چون: مهران مهتدی، مزدا انصاری، خداداد بحیرایی، محمدرضا قبادی، علی نجفی ملکی، علیرضا دریایی، روزبه مغربی، آرش لطفی و احسان نصیری حضور داشتند. عطاریه آلبومی است به خوانندگی رامین بحیرایی و آهنگسازی پیام بحیرایی که بر اساس اشعار شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری ساخته شده است. این آلبوم از معدود آثاریست که با محوریت اشعار عطار ساخته شده است و تلاش شده است تا ادای دینی باشد به این عارف و شاعر بزرگ ایرانی. این آلبوم توسط موسسه فرهنگی هنری موسیقی نغمه پردازان بهنام منتشر شده است. هنرمندانی که در این آلبوم حضور دارند شامل: رامین بحیرایی (خواننده)، پیام بحیرایی (آهنگساز و نوازنده سه تار و عود)، علی نجفی ملکی (نوازنده نی) و سیاوش عبدی (نوازنده دف و تنبک)

این آلبوم از طریق سایت بیپ تیونز قابل دانلود می باشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است