گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت مردمی «عاشیقلار بایرامی» با اجرای هادی سپهری اجرا می شود

برای سومین سال متوالی، همزمان با سیزدهمین برنامه مردمی «عاشیقلار بایرامی»، هادی سپهری اجرا خواهد داشت. مراسم «عاشیقلار بایرامی» که بهار هر سال در زنجان برقرار است، امسال نیز روز شنبه پانزدهم اردیبهشت ماهِ، با حضور علاقمندان و بزرگان موسیقی عاشیقیِ استان های مختلف کشور در سالن «فرهنگسرای امام» این شهر، برپا خواهد شد.

امسال نیز در این برنامه، اجرای موسیقی عاشیقی ترکیه، توسط «هادی سپهری» با آواز و ساز باغلاما و «مهران قهرمان زاده» با ساز دَربوکه، انجام خواهد شد. علاوه بر این هادی سپهری و بهرنگ نیک آئین فروردین امسال در کنفرانس «مسائل موسیقی فرهنگ های ترک» در شهر باکو به ایراد سخنرانی در مورد وضعیت موسیقی عاشیقی استان زنجان و شمال شرق ترکیه پرداختند. در این کنفرانس دو روزه، در دانشگاه دولتی «فرهنگ و هنر» آذربایجان، پژوهشگران موسیقی اقوام ترک از کشورهای انگلستان، ترکیه، آمریکا، آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان، ایران، مجارستان و روسیه به ارائه مقالات خود پرداختند.

برنامه کنفرانس طی روزهای ۱۲ و ۱۳ آوریل از ساعت ۱۰ صبح آغاز و تا ۵ عصر تک تک شرکت کنندگان به ارائه نتایج پژوهش¬هایشان پرداختند. موضوع مقاله سپهری «بررسی موسیقی عاشیقی در شمالِ¬شرق ترکیه (کارْص): مسئله‏ تغییرات (۷۸۹۱ـ ۶۱۰۲)» است، که از فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد موسیقی شناسی استخراج شده بود. دفاع از این پایان نامه در شهریور ۱۳۹۶ در دانشگاه تهران انجام شد.

برنامه جشنواره
از جمله عاشیق های پیشکسوت و جوان که در این مراسم به اجرا خواهد پرداخت می توان به «عاشیق محمد حسین دهقان» از ارومیه، «عاشیق غفار ابراهیمی» از تبریز، «عاشیق ستار» از زنجان، «عاشیق عباس ستاری» از میانه، «عاشیق مهدی نجفی» از زنجان و «عاشیق گولاب داود بیگی» از قیدار اشاره کرد. همچنین در این برنامه تجلیل از مقام هنری استاد عاشیق «مسلم عسگری» با نیم قرن سابقه فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی صورت خواهد گرفت.

سال گذشته نیز مراسم «عاشیق‌لار بایرامی» با حضور هنرمندانی از استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، البرز، قم، قزوین، آذربایجان شرقی و همدان در استان زنجان برگزار شده بود. شایان ذکر است که عید عاشیق‌ها، به عنوان میراث معنوی، در روز ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۸۸ به شماره پرونده ۸۰ به ثبت ملی رسیده است؛ حوزه موسیقی عاشیقی زنجان با برگزاری این مراسم در بین هفت حوزه داخل کشور، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مراسم از سال ۱۳۸۵ برگزار شده و امسال نیز سیزدهمین دوره آن برگزار خواهد شد.

در نهایت ۲۹ اردیبهشت و ۱۲ خرداد ماه سال جاری هادی سپهری در کانون موسیقی شناسی دانشگاه تهران درباره «موضوع زمان در موسیقی» سخنرانی ای در دو قسمت خواهد داشت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است