گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مگدلنا کوزنا، اپرا خوانی از چک

مگدلنا کوزنا (Magdalena Kožená) خواننده ای با صدای متسو- سوپرانو است متولد ۱۹۷۳ برنو- جمهوری چک. مگدلنا ، اولین تجربه خوانندگی و آشنایی با موسیقی را با گروه کُر بچه های برنو آغاز کرد. از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در کنسرواتوری برنو در حضور اساتیدی چون؛ نیوا مگووا (Neva Megová) خواننده و ‍ژیری پیسا (Jiri Pesa) پیانیست، به یادگیری آواز و پیانو پرداخت. کوزنا پس از آن در کالج هنرهای نمایشی براتیسلاوا هنرجوی ایوا بالهووا (Eva Blahová) شد و در سال ۱۹۹۵ از آنجا فارغ التحصیل شد.

حتی زمان تحصیل، در بسیاری از رقابتها، جوایز فراوانی کسب کرد، هم در سطح ملی و هم بین المللی؛ برای مثال در سال ۱۹۹۵ به عنوان با استعداد ترین هنرمند موسیقی کلاسیک جمهوری چک شناخته شد! همچنین در همان سال دارنده جایزه ششمین رقابت بین المللی موزار در سالزبورگ را دریافت کرد. او دو بار در سفری گسترده به ژاپن و آمریکا دعوت شد و در آنجا اجراهای مهمی برگزار و اولین دیسکت سولوی خود را ضبط کرد.

مگدالنا کوزنا در بسیاری از پاییتخت های دنیا رسیتالها، کنسرتها و اجراهای فراوان داشته و ضبط آثارش جوایز بیشماری دریافت نموده اند. در سال ۱۹۹۶ نقشهای دورابلا و ایزابلا را برای اپرای ژاناک (Janáček Opera) در برنو خواند. وی در جشنواره بهار پراگ شرکت کرد و در جشنواره کنرت موراویا به شایستگی درخشید.

audio file بشنوید قسمتی از یکی از آریاهای موتسارت را با اجرای مگدلنا کوزنا

وی بین فصلهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ عضو ولک اسپر وین بود (جایی که نقشهای آنیو و هارمین را اجرا می کرد). در سال ۱۹۹۷ برای اجرای آثاری از باخ به سفری در اروپای مرکزی رفت، همچنین در سمفونی چهار گوستاو مالر (Gustav Mahler) به همراه ارکستر فیلارمونیک چک با رهبری لیبرو پسک (Libor Pesek) شرکت کرد و در آنجا به عنوان بهترین خواننده جشنواره دورتنینگلولم شناخته شد.

حضور دیگر او در اپرای ایتالیایی زبان ایدامانته (Idamante) به رهبری مارک مینکووسکی (Marc Minkowski) برای اپرای فلاندر بود؛ رسیتالی با تک خوانی وی در ردلفینوم پراگ به همراه گراهام جانسون (Graham Johnson) که از تلویزیون نیز پخش شد.

در سال ۱۹۹۹ مگدلنا کوزنا برای اولین بار در جشنواره Aix-en-Provence در نقش نورن به همراه مارک مینکووسکی حضور داشت و با آنان در جشنواره وین نیز شرکت کرد. او همچنین در کنسرتهایی به همراه لا پیته باند (La Petite Bande) با رهبری سیجیوالد کوژکین (Sigiswald Kuijken) به کارگردانی رینهارد کوبل (Reinhard Goebel) شرکت کرده است.

audio file بشنوید قسمتی از یکی از اپراهای ویوالدی را با اجرای مگدلنا کوزنا

در فصلهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ مگدلنا در اپرای Orphée (اجرا شده در خانه تئاتر پاریس) خواند که با رهبری جان الیوت گاردینر (John Eliot Gardiner) و به کارگردانی روبرت ویلسون (Robert Wilson) بود. در سال ۲۰۰۰ در اپرای جان الوت گاردینر شرکت کرد. فصل ۲۰۰۰ – ۲۰۰۱ در جشنواره ادینبورگ نقش سستو را خواند. میلیسانده را در اپرای لیپزینگ و در جشنواره بادن-بادن با رهبری مارک مینکووسکی اجرا کرد. او برنده جایزه اکوکلاسیک ۲۰۰۰ است با عنوان؛”بهترین هنرمند نوین”. درفصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ ماگدلنا کوزنا، سستو را در اپرای هلند با رهبری مارک مینکووسکی اجرا کرد.

مگدلنا در St. Matthew Passion به همراه پال مک کریش (Paul McCreesh) و گروه نوازندگان گابریل (Gabrieli Players) در لندن، لیزبون، مونیخ و آلدبورگ به عنوان تک خواننده شرکت کرده است.

audio file بشنوید قسمتی از یکی از اپراهای ویوالدی را با اجرای مگدلنا کوزنا

در جشنواره سالزبورگ نقش زرلینا اثری از موزار را با رهبری نیکلاس هارنونکورت (Nikolaus Harnoncourt) خواند. مگدلنا در سفری به اروپا به همراه پیانیست مالکون ماترتینیو در لندن، پاریس، آنتورب، پراگ، استینسگراد (دانمارک)، اتریش، هامبورگ و هیلسنکی شرکت کرد.

وی در جشنواره های تابستانی همچون؛ موزار در لندن، وربیر، جشنواره اوترخت (Utrecht)-هلند و در اتریش شرکت کرد. در فصلهای ۲۰۰۳-۲۰۰۴ مگدلنا کوزنا در اجرایی از اپرای ایتالیایی ایدومنو با سر سیمون راتل و ارکستر فیلارمونیک برلین، در برلین، لوکرن و سالزبورگ شرکت کرد. او سفرهای بسیار گسترده ای به آمریکا و اروپا داشته مانند: سالن کارنگی نیویورک، سالن ویگمور لندن، تالار کنسرت وین و ساختمان کنسرت هلند.


bach-cantatas.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است