گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مهرداد دلنوازی: سعی می کنم با ارکستر های مختلف ذوق آزمایی کنم

بعد از گروه خالقی، ارکستری تشکیل دادم که با توجه به تلمذم در مکتب استاد پایور، در واقع ادامه راه ایشان بود. با این ارکستر، کنسرت های متعددی در کشورها و شهر های مختلف اجرا کردم.

یکی از آثار خیلی محبوب و معروف موسیقی ایران تصنیفی هست به نام «همپای جلودار» که با صدای حسام الدین سراج در آلبومی به نام نینوا منتشر شد، البته اکثر اهالی موسیقی بخاطر آنکه اطلاعات درون آلبوم ناقص بود، در مورد آهنگساز و نوازندگان آن اثر اطلاعاتی ندارند، لطفا درباره شکل گیری آن آلبوم توضیح بفرمایید و بگویید که کار تنظیم و آهنگسازی توسط چه کسانی انجام شده است یعنی در واقع ملودی سازی و تنظیم برای ارکستر ایرانی به صورت چندصدای توسط چه کسانی انجام شده است و ماجرای این ارکستر را لطفا بفرمایید؟

آلبوم «نینوای یک» که با خوانندگی آقای حسام الدین سراج ضبط شده است، در واقع سال های ۶۰ -۶۱ به بازار آمد. ملودی های آن اثر تماما برای آقای سراج هستند که قسمت اول که ساید الف نوار می شود، به صورت گروهی و نه شخصی تنظیم شد و به نوعی در واقع، کار عملی بود؛ زمانی که تمرین می کردیم هرکس ایده داشت و همان زمان ارائه می داد تا آن که در پایان کار به این صورت شکل گرفت و کار زیبایی هم درآمد ولی بخش ب نوار که دشتی است، کاملا توسط بنده تنظیم شده است.

این آلبوم به دلیل اینکه مصادف بود با زمانی که همه ما به تازگی کار جدی را شروع کرده بودیم و زیاد به دنبال اسم و رسم نبودیم بدون هیچ اسمی منتشر شد. در آن البوم ذکر نشده است که چه کسی آن را ساخته، چه کسی آن را خوانندگی کرده است و چه کسی تنظیم کرده است و چه کسی نواخته است، بلکه هدف بیشتر آن بود که کار بیرون بیاید و آقای سراج هم مسبب تولید آن اثر بوده اند.

شما قطعات زیادی برای ارکستر بزرگ نوشته اید چه ارکستر های مجلسی و چه سمفونیک، لطفا بفرمایید که چگونه شد که وارد این کار شده اید و اولین قطعه ارکسترالی که نوشته اید برای ارکستر بزرگ چه قطعه ای بوده است؟

بله آثاری دارم که برای ارکستر سمفونیک ساخته و تنظیم شده است که البته من اصولا علاقه مندم به هر نوع ارکستری هستم، به همین خاطر خیلی تلاش می کنم که هر نوع آثاری که پیش می آید تولید کرده و به نوعی ذوق آزمایی کنم. اولین بار در سال ۶۲ اولین تجربه ارکستری ام را داشتم و در آلبوم سارنگ قطعه ای برای نی و ارکستر در مایه شوشتری و بیشتر در گوشه نی داوود ساختم. این قطعه برای نی و ارکستر زهی نوشته شده بود که در واقع جایگاهی هم پیدا کرد و بین علاقمندان موسیقی جاذبه ای هم ایجاد شد البته من خیلی دوست داشتم که آن قطعه خیلی بهتر از آن ضبط شود و در آن زمان در میدان ارگ استودیو شماره ۸ سازمان صدا و سیما در رادیو کار ضبط شد و این کار با رهبری آقای حسن یوسف زمانی و میکس نهایی آقای فریدون شهبازیان به سر انجام رسید و آقای کیانی نژاد هم که سولیست نی بوده اند.

این کار آن موقع ضبط شد ولی همیشه دوست داشته ام که این خیلی بهتر این کار انجام شود تا اینکه سال های ۸۳ که از طرف رهبر ارکستر سمفونیک استانبول به رهبری آقای ساین اکچیل دعوت شده بودم، از من خواسته اند که قطعه ای بیاورم، من هم ملاحظه کرده و دیدم که یک ماه فرصت کوتاهی است که بخواهم قطعه ای جدید بنویسم و واقعا خیلی فرصت کوتاهی بود؛ به همین خاطر بنده این قطعه نی و ارکستر را با عنوان «حکایت نی» برای تار و ارکستر سمفونیک تنظیم مجدد کرده و ارسال کردم و آنجا هم مورد قبول واقع شد و بنده دعوت شدم و در ترکیه اجراهایی داشتم.

در چند شهر ترکیه مثل استانبول، آنکارا و قونیه با این قطعه به عنوان سولیست تار روی صحنه رفتم و برای ضبط مجدد آن قطعه در سال ۹۰ اقدام کردم و با ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما آن قطعه را به ضبط رساندم و چون حقیقتا دیده بودم که ارکستراسیون طوری است که برای ساز نی نوشته شده است و شاید تار زیاد جاذبه نداشته باشد برای این نوع ملودی ها، تنظیم مجددی که شده بود را همراه با نی ضبط کردیم. از نوازندگان نی خوب سازمان صدا و سیما آقای داوود ورزیده خواهش کردم که سولوی نی این اثر را بنوازند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است