گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برنامه ریزی بخش های تمرین (۱)

مقاله ای که پیش رو دارید، ترجمه ای است از نوشته جرالد کیکشتاین (Gerald Klickstein) با عنوان «برنامه ریزی بخش های تمرین» (Scheduling practice sessions) که توسط امین عبدلی ترجمه شده است. این مقاله گزیده ای از نوشته ای با عنوان «راه موسیقیدان» از دانشگاه آکسفورد (excerpted from The musician Way, oxford university press, 2009) است.

برنامه ریزی بخش های تمرین

در بسیاری از موارد دلیل انجام کارهای خلاقانه نوع برنامه ریزی تمرین شما خواهد بود. یک برنامه ریزی موثر شما را برای دستیابی به اهداف موسیقایی تان یاری می کند و همچنین برنامه ریزی اشتباه موزسین را به سمت تمرین نامنظم و بی فایده و یا تجربه های آسیب زا می کشاند. بنابراین این بخش ۵ راهنمای تمرین را پیشنهاد می کند تا همچنین موضوعات مرتبط با مدیریت تمرین را نیز مطرح کند.

این پنج راهنمای برنامه ریزی تمرین موسیقی عبارت اند از:

۱- تمرین منظم؛

۲- بخش های چندگانه و کوتاه تمرین؛

۳- استراحت و تنفس؛

۴- افزایش تدریجی زمان تمرین؛

۵- برقراری زندگی متعادل.

۱- تمرین منظم

تکامل تدریجی هنر شما با تمرین هوشمندانه و مداوم محقق می شود. هدف شما تمرین کردن به صورت مداوم با میزان زمانی برابر و یکسان تمرین بین روزهای هفته می باشد. تمرین شما باید به گونه ای باشد که از آستانه ظرفیت جسمانی شما فراتر نرود و با آمادگی ذهنی کامل انجام شود. همچنین توصیه می شود که حتما یک روز در هفته را برای استراحت یا حداقل تمرین محدود اختصاص دهید.

۲- بخش های چندگانه و کوتاه تمرین

برای برطرف کردن خستگی ناشی از تمرین و همچنین یادگیری عمیق تر موسیقی، تمرین های خود را در چند موقع از شبانه روز انجام دهید. در عین حال که ساعت های تمرین روزانه شما نسبت به این زمان تمرین در دیگر روزهای هفته هم اندازه و برابر باشد. نوازنده های زیادی در این ارتباط توصیه هایی کرده اند که از این بین، داوید ایستراخ می گوید: “تمرین ویولن را در چند موقع شبانه روز انجام دهید؛ در صبح، بعد از ظهر، شب و قبل از استراحت شبانه”. در صورتی که به تمرینات زیاد احتیاج دارید مثل زمانی که با یک گروه کار می کنید، قبل از تمرین استراحت کنید، در هنگام تمرین تنفس داشته باشید و به بدنتان توجه کنید. اگر احساس خستگی و ناراحتی می کنید، برای آن روز تمرین را متوقف کنید. بهتر است قبل از ایجاد خستگی تمرینتان را تمام بکنید چون زمانی که بدنتان خسته باشد و ذهنتان از اندیشیدن باز بماند تمرین شما بی فایده خواهد بود.

۳- استراحت و تنفس

به عنوان یک راهنما کلی؛ به ازای هر ساعتی که در اتاق تمرین هستید ۱۰ دقیقه استراحت بکنید. اگر سخت و فشرده کار می کنید یا تکنیک های جدیدی را فرا می گیرید بیشتر استراحت کنید. یک چرخه منطقی تمرین و استراحت که توسط آموزگاران و پزشکان توصیه شده است این هست که برای هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین ۵ دقیقه استراحت در نظر گرفته شود. بعضی از موزسین ها با ایجاد تناوب بیشتر در چرخه تمرین-استراحت، برای هر ۱۵ دقیقه تمرین ۲-۳ دقیقه استراحت پیشنهاد کرده اند. گر چه در تمرینات گروه های بزرگ بعد از ۵۰ دقیقه تمرین گروه می تواند ۱۰ دقیقه استراحت کند اما در صورتی که حجم و سرعت تمرینات فشرده نباشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است