گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برنامه ریزی بخش های تمرین (۲)

۴- افزایش تدریجی زمان تمرین

معمولا هنرآموزان آکادمی موسیقی ۲ تا ۳ ساعت در هر روز را به تمرین فردی اختصاص می دهند. از طرفی خوانندگان برای آسیب نرسیدن به صدایشان معمولا کمتر تمرین می کنند. بعضی از نوازندگان ۵ ساعت یا حتی بیشتر از آن را در هر روز تمرین می کنند. اگر چه بیشترین حد ممکن تمرین برای اغلب نوازنده ها ۴ تا ۵ ساعت در هر روز است. موزسین هایی که می توانند ساعت ها تمرین مفید و کارآمد داشته باشند استقامت شان روی صحنه بالا می رود. با این حال؛ هنگامی که برای تمرین برنامه ریزی می کنید از افزایش ناگهانی زمان تمرین خودداری کنید. بالا بردن ناگهانی زمان تمرین خوانندگی یا نوازندگی اولین علت آسیب رسیدن به موزسین می باشد.

شما به طور ایمن چه مقدار می توانید زمان تمرین را افزایش دهید؟ پزشک منچستر رالف؛ نویسنده مقاله مشکلات پزشکی در اجرای هنری، پیشنهاد کرده است که زمان تمرین در هر هفته ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به هفته قبل آن افزایش پیدا کند. پس اگر شما به طور متوسط ۲ ساعت در هر روز تمرین موسیقی می کنید افزایش زمان تمرین در روز های هفته بعد نباید از ۱۲ تا ۲۴ دقیقه برای هر روز بیشتر باشد. با این حال اگر شما برای ۳ هفته پی در پی برنامه ریزی می کنید بهتر است هفته چهارم تمرین را برای جلوگیری از خستگی و ناراحتی کمتر تمرین کنید.

افزایش زمان تمرین در مواقع خاص نیز مناسب نیست. برای نمونه اگر شما تمرینات تکنیکال انجام می دهید یا محتوای تمرین شما دشوار هست و یا می خواهید ساز جدیدی یاد بگیرید، بهتر هست زمان تمرین را کاهش دهید و آن را به تدریج بالا ببرید. در این کار شما به بدنتان فرصت تطبیق یافتن با حرکات جدید را می دهید. اما این محدودیت فقط برای تمرینات فیزیکی توصیه می شود. شما می توانید تمرینات ذهنی بسیاری انجام دهید و پارتیتور مطالعه بکنید تا بدین وسیله بدون از بین بردن توانایی های فیزیکی بازدهی تان در تمرین را بالا ببرید.

۵- داشتن زندگی متعادل

برنامه ریزی کارآمد مستلزم هماهنگ کردن همه جنبه های زندگی شما است. سلامتی شما، روابط اجتماعی، تحصیل و کار به اندازه کار موسیقی اهمیت دارد. هنگامی که شما تمرین موسیقی را از برنامه روزانه خود خارج می کنید، تعادل برنامه روزانه به هم می خورد. تمرین موسیقی بکنید، غذاهای خوب بخورید، با دوستان تان خوش بگذرانید، کار آکادمیک بکنید و کارهای دیگرتان را انجام دهید. یک سبک زندگی متعادل برای داشتن یک حال خوب و در طولانی مدت موفقیت یک موزسین ضروری می باشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است