گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مژگان چاهیان برنده جایزه اول مسابقه بین المللی آهنگسازی شد

در بیست و چهارمین دوره مسابقه بین المللی آهنگسازی بولونیا ایتالیا، مژگان چاهیان موفق به کسب رتبه اول شد. مسابقه بین المللی آهنگسازی در شهر «بولونیا» ایتالیا از سال ١٩٩۴ توسط تئاتر شهرداری بولونیا راه اندازی شده و هر سال برگزار می گردد و از مهم ترین مسابقات آهنگسازی در دنیا است. از آهنگسازان بزرگی که هر سال به عنوان رئیس هیات داوران این مسابقه انتخاب می شوند می توان به افراد شهیری چون: «انیو موریکونه»، «ریکاردو موتی» و «ریکاردو چلی» اشاره کرد. همچنین هر سال از داوران بین المللی برای قضاوت آثار دعوت به عمل می آید. در سال ٢٠١٢ نیز برای اولین بار از یک آهنگساز ایرانی (امیر اسلامی) در این مسابقه دعوت به عمل آمد تا به عنوان یکی از داوران به قضاوت آثار بپردازد.

در مسابقه آهنگسازی امسال، فابریزیو فستا (Fabrizio Festa)، میشل کرچلا (Michele Corcella)، ماریو روسینی (Mario Rosini)، آنجلو والری (Angelo Valori)، باربارا رتتگلیتی (Barbara Rettagliati) به داوری آثار پرداختند که اثری مژگان چاهیان را به عنوان جایزه نخست این مسابقه برگزیده شد. این اولین بار است که یک بانوی آهنگساز ایرانی موفق به کسب رتبه اول در این مسابقه بین المللی شده است.

چاهیان با تمرکز بر موسیقی نواحی ایران این قطعه را که «مرثیه ای برای صلح» نام دارد، آهنگسازی کرده و سعی داشته اثرش بیانگر اصالت و هویت ایرانی باشد؛ در بیانیه هیات داوران مسابقه، توجه به هویت ملی در این اثر مورد توجه و تحسین قرار گرفته است.

«مرثیه ای برای صلح» برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد آهنگسازی او است و تحت نظارت اساتید او محمدرضا تفضلی و تقی ضرابی آهنگسازی شده و در بازنگری نهایی برای ارسال به این مسابقه با نظارت استادش امیر اسلامی به سرانجام رسیده است.

این چهارمین سالی است که آهنگسازان ایرانی موفق به دریافت این جایزه می شوند و از این طریق آثارشان در سطح بین المللی معرفی می شود:

امیر اسلامی: جایزه اول ۲۰۰۹

وحید جهانداری: جایزه اول ۲۰۱۵

الوند جعفری جلالی: جایزه سوم ۲۰۱۵

محمد امین شریفی: جایزه اول ۲۰۱۷

مژگان چاهیان: جایزه اول ۲۰۱۸

حسام جعفری: قدردانی ویژه ۲۰۱۸


مژگان چاهیان

متولد ۱۳۶۸

آهنگساز، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران

مدرس دانشکده موسیقی- دانشگاه هنر تهران

– کارشناسی ارشد آهنگسازی- دانشگاه هنر تهران (رتبه اول)- ۱۳۹۵

– دریافت لوح تقدیر پایان نامه برتر کارشناسی ارشد آهنگسازی دانشگاه هنر تهران- ۱۳۹۵

– کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی- دانشگاه هنر تهران (رتبه اول)

– دیپلم موسیقی – هنرستان موسیقی

فراگیری موسیقی نزد: امیر اسلامی، محمدرضا تفضلی، تقی ضرابی، دکتر امین هنرمند، کارن کیهانی، پروفسور مارتین ایسرائیلیان، مهدی حسینی، دکتر حمیدرضا اردلان، حسین مهرانی، زنده یاد بانو ناهید دایی جواد، بانو پریسا، مسعود رضایی نژاد، سعید ثابت.

برخی از آثار آهنگسازی وی:

– “حماسه بی بی مریم بختیاری” برای ویلن و ارکستر زهی (۱۳۹۷)

– مجموعه آثار سولو برای سازها (۱۳۹۷)

– “بته جقه” تریو برای فلوت، کلارینت و پیانو (۱۳۹۶)

– “آوای صلح” برای ترومبون تنور و ارکستر سمفونیک (۱۳۹۶)

– “چهار آواز کُرمانجی برای دو تکخوان و ارکستر سمفونیک” (۱۳۹۵)

– مجموعه آثار برای گروه کُر (گُل کو- مریم بانو و …) (۱۳۹۵)

– مجموعه آثار برای پیانو”سونات شماره ۱، تم و واریاسیون و پرلود “

وی در مرداد ماه ۱۳۹۶ در فستیوال بین المللی آهنگسازی “سیمف” به عنوان آهنگسازان منتخب برگزیده شد. به زودی اثر جدید او توسط “آنسامبل آلترنانس” از پاریس اجرا خواهد شد.

از جمله فعالیت های دیگر او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برگزیده شدن مقاله های وی در دومین و سومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران (۱۳۹۷- ۱۳۹۶ )

– برگزاری دو دوره نشست تخصصی بررسی موسیقی نواحی ایران (کهن میراث نامیرا) با تمرکز بر موسیقی خراسان شمالی و آذربایجان شرقی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران- (۱۳۹۷- ۱۳۹۶)

– انتشار مقاله تحت عنوان “بررسی و تحلیل مقام های لو و هرایی” در فصلنامه تخصصی موسیقی زنگار (۱۳۹۶)

– سخنرانی در نشست تخصصی موسیقی شمال خراسان در فرهنگستان هنر تهران و هفته پژوهش دانشگاه هنر تهران تحت عنوان ” ارائه پایان نامه برتر آهنگسازی” (۱۳۹۵ )

– تجزیه و تحلیل دو اثر از حسین دهلوی- چهارنوازی مضرابی، شراب عشق
( شهریور ۱۳۹۱)

– کسب رتبه اول در نوازندگی سنتور در جشنواره هنرستان های موسیقی کشور در سال ۱۳۸۶

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • سرکار خانم چاهیان کسب جایزه اول مسابقات موسیقی بین الملی تبریک عرض میکنم به امید موفقیت روز افزون شما

بیشتر بحث شده است