گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نوربخش: برای یادگیری دیر نیست!

با این سئوال آغاز میکنم که یادگیری ویولون از چه سنی مناسب است؟

برای رسیدن به یک پاسخ مناسب و قانع کننده به این سئوال لازم است که این پرسش را از چند زاویه مختلف مورد بررسی قرار دهیم. این سئوال از این بابت جالب است که دغدغه فکری بسیاری از کسانی است که به صدا و نوازندگی ویولون علاقمندند ولی نمیدانند که در سنی که در حال حاضر قرار دارند، مناسب یادگیری است؟ و آیا دیر نشده؟ برای من جالب بوده است که خیلی از کسانی که در سایت گفتگوی هارمونیک نظراتشان را بیان می کنند، این مسئله را مورد پرسش قرار میدهند، در طی سالهای مختلفی که در سایت فعالیت داشته ام و همینطور از دوستانی که در بیرون از فضای سایت دیده ام، این مسئله رو مورد سوال قرار داده اند.

برای بررسی این مسئله اول باید بپردازیم به انسان و توانایی های فکری و جسمی او؛ تا فرارسیدن سن پیری که کم کم بدن انسان مواجه میشود با تحلیل رفتن توانایی های عضلانی و فکری و غضروف ها هم دیگر عملکرد سابق را ندارند که این موارد را هم علم پزشکی تایید کرده و هم کاملا مشهود است، به نظر من، انسان میتواند فراگیری را در زمینه های مختلف از جمله نوازندگی داشته باشد.

افرادی هستند که ۲۵ سال یا ۳۰ سال دارند و میپرسند آیا میتوانم یادگیری ویولون را شروع کنم و نگران این موضوع هستند، پاسخ من مثبت است! به این خاطر که انسان هنوز در این سن، در دوران جوانی است و از نظر عضلانی و فکری ضعفی وجود ندارد.موردی که باید به آن توجه کرد این است که اگر یک فرد در مسیر زندگی طوری حرکت کرده باشد که مثلا در راه کسب علم کوشش کرده باشد و توانایی های ذهنی خود را به تدریج ارتقا بخشیده باشد، میتواند به پیشرفت سریع تری در زمینه فراگیری ویولن و یا هر رشته فکری دیگری دست یابد.

البته بطور کلی هم این نکته وجود دارد که انسان با بالاتر رفتن سنش به توانایی های بالاتر فکری میرسد، اگر دقت کرده باشید یک فرد ۲۵ ساله خیلی بهتر از یک بچه ۸-۷ ساله میتواند بسیاری از مسائل مختلف زندگی یا مسائل علمی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به پاسخهای مناسب برسد و حال اگر در عین حال این فرد در مدت زندگی اش روی بالاتر بردن توان ذهنی اش هم سرمایه گذاری کرده باشد به نحو بهتری میتواند آموزش دیدن سازی مثل ویولون را شروع کند.

در همین ارتباط مورد دیگر این است که میپرسند چرا گاهی یک درس ویولون را یک کودک ۷ ساله در مدت یک هفته بهتر از یک فرد ۲۵ ساله در همین مدت مینوازد؟ شاید یک دلیل خیلی مهم مسئله مشغله های فکری و اجتماعی فردی باشد که سن بالاتری دارد و به طبع دارای مشغله های بیشتری است که این هم میتواند راه حلی داشته باشد مثلا آن فرد با برنامه ریزی مناسبی که متناسب با مشغله ها و مسائل کاری، فکری وخانوادگی او است، میتواند به سطح مناسبی از تمرین برسد که به نظر من کار سختی هم نیست، چراکه هر انسانی میتواند به ارزیابی دقیقی از وضعیت موجود خود برسد، اگر انسان بتواند اینکار را به نحو مناسب انجام دهد، با توجه به اینکه دارای قدرت تحلیل ذهنی بیشتری از یک فرد کم سن است، خیلی خوب میتواند جواب بگیرد.

بنابر این انسان تا رسیدن به سن پیری و تحلیل رفتن قوای فکری و جسمی، در زمینه یادگیری دانش نوازندگی ویولون مشکلی نخواهد داشت.

به یاد دارم زمانی که در سن ۲۰ سالگی ویولون را شروع کردم، روزی از آقای شجاع الدین لشکرلو پرسیدم آیا کسی را دیده اید که در ۲۰ سالگی ویولون را شروع کند و به جایی برسد، به شوخی و خیلی محترمانه پاسخ دادند که به جز تو کسی را ندیدم! در واقع با این پاسخ جواب منفی دادند به پرسش من! حال سوال من از شما این است که اگر در این سن هم میشود موفقیتی در نوازندگی کسب کرد، چرا نوازندگان بزرگ دنیا هیچ کدام از این سن وارد نوازندگی ویولون نشده اند؟

فایل صوتی از مصاحبه :

Audio File قسمتی از گفتگو

اگر بخواهیم دقیق به سئوال شما نگاه کنیم، باید ببینیم که واقعا موفقیت در زمینه نوازندگی یعنی چه؟ ما چه کسی را نوازنده موفق میدانیم؟ آیا نوازنده موفق کسی است که جزو نوازندگان بزرگ دنیا است؟ اگر اینطور است ما چند نوازنده بزرگ در عصر حاضر یا در عصر گذشته داریم؟! ۵۰ تا ۷۰ تا؟! چند نفر؟ اینها (نوازندگان بزرگ مورد اشاره شما) تعداد محدودی هستند، امثال هایفتز، اویستراخ و دیگران و وقتی که بیاییم نسبت تعداد این نوازندگان را با کل نوازندگان دنیا مقایسه کنیم، میبینیم که این نسبت نزدیک به صفر است! چراکه اینها تعداد انگشت شماری هستند و اگر بخواهیم اینطور فکر کنیم، تقریبا کسی در زمینه نوازندگی ویولون در دنیا موفق محسوب نمیشود، در حالی که چنین چیزی نیست! ما نمیتوانیم لزوما فردی را در نوازندگی موفق بگوییم که لزوما او جزو نوازندگان بزرگ دنیا شده باشد.

این همه نوازندگان خوبی که امروزه مشغول اجرا هستند، چه در ارکسترهای سمفونیک حرفه ای، چه در ارکستر های اپرا، چه در ارکسترهای مجلسی خوب و چه در گروه نوازی و… اینها هم نوازندگان موفقی هستند. همه اینها در راه اعتلای موسیقی و به جا گذاشتن آثار با ارزش موسیقی و ترویج موسیقی افتخار کسب میکنند. بنابراین من نمی توانم موفقیت را تنها در این بدانم که کسی در دنیا نوازنده بزرگی شود.

از طرف دیگر، ضمن اینکه نوازنده بزرگ شدن بستگی به خیلی از مسائل دیگر دارد که سن میتواند یکی از کوچکترین پارامترهایش باشد، چراکه کسی که میخواهد نوازنده بزرگی شود، بستگی دارد به اینکه استعداد بسیار درخشانی دارد یا نه! آیا فرد سختکوشی هست یا نه و یا آیا معلم های خوبی داشته است و تحت آموزش صحیحی قرار گرفته است یا نه؛ به فرض اینکه کسی استعداد خوبی هم دارد ولی تحت یک سیستم آموزشی غلط به بی راهه میرود، خیلی سخت این فرد به راه صحیح کشیده میشود. آیا این فرد توانایی مالی مناسبی دارد که برود و در یک سیستم صحیحی در دنیا تحصیل کند؛ ما می دانیم که خیلی از خانواده هایی که فرزندان نابغه ای دارند میروند از یک کشور به کشور دیگر مهاجرت میکنند و در واقع خیلی از امکاناتشان را فدای آن بچه میکنند، مثل امکانات مالی، اجتماعی و خانوادگی و… آیا اینها توانایی مالی دارند که ساز خوبی برای فرزندشان بخرند یا اجاره کنند؟

مسائل سیاسی را هم در همین رابطه ببینید! شما اگر نگاهی بیاندازید به انتشارات های بزرگ نشر سی دی در دنیا، میتوانید یک تصوری پیدا کنید که چه مواردی از نظر سیاسی هم وجود دارد، بنابراین بسیاری از نکات هست که سن فقط میتواند یکی از آنها باشد، برای نوازنده بزرگ در دنیا شدن.

حالا باز اگر بخواهیم بیشتر تر به این سئوال نگاه کنیم متوجه میشویم که این سئوال، سئوال خوبی نیست، برای اینکه خیلی از کسانی را که هنوز در اول راه هستند و اطلاعات خوبی را از این رشته ندارند، سرخورده می کند و جواب هم، جواب خوبی نیست. زیرا جواب هم، یک جواب فوق العاده ایده آلیستی است، یعنی در واقع فقط کسی را موفق میداند که نوازنده بزرگ دنیا باشد که اینهم فقط برای تعداد بسیار معدودی در آن سطح بسیار بالا امکان پذیر است و در واقع تفکر یا صد یا صفر است، در صورتی که اعداد بسیار دیگری هم در بین اینها وجود دارد.

ضمن اینکه باید به یک موضوع دیگر توجه هم داشته باشیم که ما چقدر می توانیم لذت ببریم از اینکه حرکتی رو شروع کنیم که در راه رشد و اعتلا و آگاهی ماست، چرا از این زاویه به موضوع نگاه نکنیم؟ چرا اینگونه نگاه نکنیم که با آموزش دیدن و کار کردن میتوانیم در آینده سطح توانایی ها و شعور خود را بالا ببریم و بسیاری از لذت هایی را ببریم که در گذشته نمی بردیم و درک و دید دیگری از مسائل برسیم و چیزهایی را یاد بگیریم که اصلا اطلاعی از آنها نداشته ایم! خوب اینها هم به نظر من در نوازندگی موفقیت هستند. موفقیت، فقط اجرای فلان کنسرتو ویولن با بهترین ارکستر دنیا نیست! من نوازنده بزرگ شدن در دنیا را موفقیت می دانم ولی تمامی این موارد دیگر را هم موفقیت در نوازندگی می دانم. آن فقط یک زاویه از موفقیت است ولی زوایای دیگر را هم باید دید.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۱۳۲

  • خیلی ممنون از پست خوبتون،

    مطلب خیلی جالبه و باید ببینیم نظر آدمایی که تنها با منطق استدلالیشون به یک مطلب نگاه می کنند چیه؟

    به نظر من، در هر سنی آدم هر چیزی می تونه یاد بگیره، باید از موتزارت در سن ۳ سالگی، که ذهن اصلا شکل نگرفته، آهنگ سازی کلاسیک با اون همه قوانین رو یاد گرفت،

    یا آلفرد برندل، پیانیست طراز اول معاصر، بدون کمک معلم در سطح فوق العاده حرفه ای تونست خودش رو مطرح کنه،

    یا هربرت فون کارایان که در سن ۵۰ سالگی شروع به آموزش کارگردانی تئاتر کرد تا بتونه اپراهاش رو به نحو احسنی رهبری کنه الگو گرفت، نه انسان هایی که نه تنها خودشون روحیه مبارزه طلبی و قهرمانی ندارن و صرفا یک انسان عادی ان و دیگران رو هم می خوان به راه خودشون بکشونن…

    حتی از نظر علم هم ثابت شده:

    کسی که هر روز، فقط ۰.۵ درصد در یک موضوع پیشرفت کنه:

    – در عرض یک سال: ۳۰۰% پیشرفت می کنه.
    – در عرض دو سال: ۱۰۰۰% پیشرفت می کنه.
    – در عرض سه سال: ۳۰۰۰% پیشرفت می کنه.
    – در عرض چهار سال: ۱۰۰۰۰% پیشرفت می کنه.

    (روز ۲۶ ساعته ، وینس پانلا)

    در این هم باید به همون نکته از آقای کارایان برسیم که می گفت:

    “کسانی که به همه هدف هاشون رسیدن، به احتمال زیاد آن ها زیادی پایین انتخاب کردن”.

    ممنون از مطلب خوبتون.

  • سلام
    این نکته بسیار اساسی در مورد تمامی آموختنی ها هم میتواند صدق کند اما آموختنی ها بعضا مهارت و بعضی دانش و برخی دانش به همراه بینش می باشند. در مورد اول که آموختنی ها از نوع مهارتند باید گفت که بعضی از آنها وابسته به توانایی جسمانی می باشند مثلا انجام اعمال آکروباتیک که در سنین خاصی امکان پذیر است یا در نوازندگی ها مثلا نی نوازی ، شما آگر آخرین کاست استاد کسایی(دختر گلفروش) رو گوش کنید باورتان نمی شود که این نی رو استاد بزرگ بلامنازع نی که تا به حال همتایی نداشته نواخته است، چرا؟
    چونکه توانایی جسمانی در انجام این مهارت شرط لازم می باشد.
    بنابر این مهمترین گزینه در آموختن،تطبیق نوع آموختنی با توانایی بالقوه می باشد

  • سلام خیلی ممنون از اینکه درباره موفقییت توضیح زیبایی دادید.من اکنون با ۲۳ سال سن برای شروع از کجا باید شروع کنم؟منظورم اینکه ابتدا باید به آموزشگاهی برم و نامنویسی کنم یا باید کار دیگه ای انجام بدم؟لطفا راهنماییم کنید.خیلی خیلی ممنون.

  • آقای مسگرانی، این موضوع بستگی به شرایط شما و در ضمن سازی که تمایل دارین شروع کنید داره.در صورت تمایل می تونید با ایمیل با من تماس بگیرید تا راهنمایی کنم. با تشکر

  • سلام
    مطلب جالبی بود.منو خیلی امید وار به آموختن موسیقی کرد.
    جناب آقای نوربخش اگر امکان داره آدرس ایمیل خودتون رو برای من ارسال کنید تا بتونم از راهنمایی هاتون در زمینه فراگیری موسیقی استفاده کنم.
    با کمال تشکر

  • با سلام.من ۲۰ سالم هست و دانشجو هستم.با توجه به حجم زیاد درسام و وقت کم برا تمرین به نظرتون بیشرفتی خواهم داشت؟

  • سلام جناب نوربخش.من کتاب خالقی۱ رو زیر نظر استاد یاد گرفتم می خواستم بدونم میتونم کتاب دوم خالقی رو خودم کار کنم یا حتما باید برم کلاس

  • خانم آناهیتا، شما تا زمان رسیدن به سطح استاندارد در نوازندگی لازم که کلاس هاتون رو ادامه بدین. ضمن اینکه کتاب خالقی به تنهایی برای یادگیری نوازندگی ویولن کافی و سودمند نیست. در این زمینه برای آشنایی بیشتر با کتب و دروس لازم برای آموزش نوازندگی ویولن می تونین به مقالات برنامه مدون آموزش ویولن من مراجعه کنید.

  • سلام جناب نوربخش،ممنون از راهنمایی تون البته من به جز کتاب خالقی کتابهای ل ویولن۱و۲،سوزوکی وولفارت رو هم کار کردم.من شیراز زندگی می کنم.می خواستم اگر ممکنه لطف کنید استادی رو به من معرفی کنید

  • سلام اقای نوربخش
    من مدتی هست که ویلن را شروع کردم.کتاب اول خالقی را تا ۶۰ کار کردم.چه کتاب دیگری را برای کار در کنار این کتاب پیشنهاد می کنید؟با تشکر

  • با سلام و درود بر شما جناب آقای علی نوربخش. طرح مباحث مربوط به آموزش ویلون آنهم بصورت عیان و شفاف تنها از عهده ی انسانهای سخاوتمند بر میاید. امید است همیشه در زندگی تان موفق باشید.

  • سلام
    ممنون از راهنمایی خوبتون
    من خیلی به نوازندگی ویولون علاقه دارم۲۰ سالمم هست ولی به هر کی گفتم گفته دیگه دیره واسه تو باید از ۴.۵ سالگی شروع میکردی.راهنماییهاتون منو واسه رسیدن به این هدفم خیلی امید وار کرد ممنونم.

  • سلام
    من ۳۶ ساله هستم تازه ویولون را شروع کردم. الان دارم کتاب دوم هنرستان را بعد از ۲ ماه شروع می کنم. ذکر چند نکته را ضروری می دانم:
    ۱- با بالا رفتن سن قدرت تحلیل مغز افزایش می یابد اما قدرت بدنی کاهش چون ویولون هردوی این فاکتورها را می خواهد بنابراین می توان گفت که واقعا سنی برای ویولون را نمی توان مشخص کرد.
    ۲- عزیزان من از کتابهای شوچیک غافل نشید چه ایرانی کار می کنید چه کلاسیک.

  • سلام من بهنام هستم . من اینقدر ویالن رو دوست دارم که هر شب خوابشو میبینم البته هفت سال هست که گیتاره فلامینک میزنم ولی متاسفانه تا الان فرستی برای ویالن نداشتم . من خودم به این که سن برای یادگیری مهمه اعتقاد ندارم شاید برای اینه که دوست ندارم به من بگن برای ویالن سنم گذشته . بازم از همه چی ممنونم.

  • با سلام.من حدود۱سال است که درهنرستان موسیقی ساز ویلن را شروع کردم والان کتاب لویلن۳-ولفارت وهریمالی وکنسرتوهای کوچک را میزنم به نظر شما روند کارم خوب بوده یا اینکه سال دوم سازم را عوض کنم من پیانو را قبلا درحدقابل قبولی میزدم یعنی چرنی-کلمنتی-بیر-اناماگدالنا باخ وهانون را میزدم. ایا به نظر شما ویلن را ادامه بدهم؟
    اگر میشه لطف کنید استاد ویلنkرا در اصفهان به من معرفی کنید باتشکر.

  • باسلام بازهم مزاحم میشم استادهای هنرستان ازروند کارم راضی بودند ونوازندگی در طی یک سال را خوب می دیدند حتی نوازندگی پیانو را برای من در حدعالی می دانستند اما من مایلم کتابهاواتودهای بیشتری کارکنم لطفا درمورد معلم ویلن من راراهنمایی کنید.باتشکرفراوان

  • متاسفانه با اساتید ویولن اصفهان آشنایی ندارم.در رابطه با کتب هم می تونین به مقالات برنامه مدون آموزش ویولن در صحفه شخصی من مراجعه کنین: harmonytalk.com/nourbakhsh

  • با سلام و درود.
    گفته هاتون صادقانه و بی آلایش بود. ممنونم و براتون آرزوی موفقیت دارم. ضمنا نکته ای که در مورد هدف گفته بودید برام جالب بود، اینکه هدف از روی آوردن به نوازندگی یک ساز چیه؟ شهرت، رقابت، چشم و هم چشمی (!).. یا عشق و لذت بردن از درک مفاهیم و دنیاهای جدید. به عنوان یه نمونه چایکوفسکی موسیقی رو از ۲۳ سالگی شروع کرد و به نظرم تنها عشق باعث شد که بشه چایکوفسکی! اگر بحث فنی نکنم(چون موسیقی کلاسیک رو نمی شناسم!) و بدون شناخت آثار این چند هنرمند تنها به بزرگی نام ها اکتفا کنم به نظرم کاری که چایکوفسکی کرده بسیار بزرگ تر از کاری بوده که موتزارت و بتهوون کردن!

  • با خوندن این مطلب کلی انرژی گرفتم….مرسی ی ی ی ی ی ی……
    من الان ۲۶ سالمه و اغز همین ماه شروع می کنم تا به آرزوی همیشگیم برسم.

  • سلام خیلی خیلی ممنونم از راهنماییهای خوبتون.راستش من ۲۳ سالمه وعلاقه خیلی زیادی به ویولن دارم الان کلاس سلف‍‍ژدر جهاد دانشگاهی مشهد میرم میخواستم نظرتونو در رابطه با جهاد دانشگاهی مشهد واینکه ایا معتبر هست که من سازهم همونجا برم. سوال دومماینه که برادرم پیانو می زنه اما اون کلاس خصوصی رفته و روش یاد گیریش طوری بوده که ساز و سلفژ و با هم یاد گرفته.میخواستم بدونم این روش برای یادگیری بهتره یا روش جهاد.خیلی متشکرم

  • با سلام به همه دوستداران موسیقی
    و تشکر فراوان از
    استاد نوربخش
    حق با شماست
    یادگیری هیچ چیزی دی نیست
    فقط
    تلاش پشتکار و بینهایت صبر
    عامل موفقیت هست
    مرسی به خاطر سایت عالیتون
    و پاسخ به ایمیل ها

  • سلام من ۲۸ ساله ام و انگشت دست چپم خیلی کوتام است تقریبا۵ cm و میخوام ویلن سل بزنم یعنی تقریبا شروع هم کردم
    واقعا برام مهمه که بدونم کوتاهیه انگشتم مشکلی ایجاد نمیکنه برام اگر متلا بخواهم بعدا گروه نوازی کنم
    ممنون میشم اگه یه جواب صریح به من بدید

  • سلام
    من یک مشکل دارم زمانی که دو انگشت اول چسیبده هست از ۰ مثلا رو سیم لا از نت لا به می میرم اون حالت چسبیدشو از دست میده بزبان خودمونی انگشتم قاطی میشه!!!!

  • سلام استاد منموقع زدن ویبره موقع ارشه چپ در ته : سازم میلرزه و ارشه میپره چی کار باید بکنم در ضمن ۵ ساله کار میکنم

  • سلام آقای نور بخش خسته نباشید من ۲۲ ساله هستم من میخواهم ویولون را به طور جدی شروع کنم میتونم از شما خواهش کنم یک استاد خوب در تبریز معرفی کنید در ضمن میشه در مدت شش و هفت سال با روزی ۴ الی ۵ ساعت تمرین در ویولون به حد خوبی رسید بازم ممنون از راهنمایی های خوبتان

  • متاسفانه آشنایی با اساتید تبریز ندارم. در رابطه با روش تمرین نیز می توانید به مقالات نوازنده و تمرین مراجعه کنید.

  • با تشکر از مقاله ی خوبتون.
    الان دیگه احساس میکنم علاقه و انگیزم نسبت به فراگیری موسیقی بیشتر شده.
    این حس مضاعف رو مدیون شما استاد گرانقدر هستیم.
    ممنوون

  • سلام من ۱ سال است که ویلن میزنم استادم کتاب های Le violon، suzuki ،آهنگ های آسان برای ویلن رو با من کار میکنند که الان جلد ۱ همشون تموم شده به نظرتون همین کتابا کافیه برای یادگیری؟ در ضمن من ۲۱ سالمه و سوال بعدی اینکه چند سال زمان میبره تا به جایی برسم که از ساز زدنم حد اقل خودم لذت کامل ببرم؟

  • سلام ، ممنون از توضیحات خوبتون
    آقای نوربخش ، می خواستم نظرتان را درباره ی نقش استعداد در یادگیری ویولن بپرسم ، مثلا ، استادها بر اساس چه معیارهایی می گویند که فلانی استعداد دارد ، آن یکی ندارد، و اینکه به نظرتان می شود کسی بدون استعداد و فقط با پشتکار به جایی برسد ؟

  • استعداد در یادیگری هر کاری از جمله ویولن بسیار موثر و تعیین کننده است. اما در ویولن، از آنجا که وجه عملی دارای نقش تعیین کننده است، استعداد بی تمرین چندان موثر نخواهد بود.
    افراد کم استعداد اما با پشتکار افق روشنتری از اشخاص با استعداد بی پشتکار دارند، اما راه را دشوارتر و طولانی تر می پیمایند و اگر فردی با داشتن استعداد و پشتکار آموزش صحیح ببیند بهترین حالت متصور بوجود خواهد امد.

  • سلام
    آقای نور بخش من ۲۱سالمه و۴ماهه که ویولن رو شروع کردم وهم زمان کتاب ل ویولن۱(درس۳۷هستم)و کتاب استاد روح الله خالقی(درس۱۵)ووزن خوانی روکار میکنیم به نظرتون روند خیلی کند؟خواهش میکنم پاسخ بدین

  • متشکرم, به نظر من اینکه به چه شیوه ای و به چه شکلی این دروس رو اجرا میکنین مهمه نه اینکه به چه درسی در طی چه زمانی رسیده اید.

  • سلام .من ۲۲ سالمه وخیلی زیاد به ویولن علاقه دارم.با خوندن این مطلب برای شروع یادگیری خیلی امیدوار شدم…
    شما میتونید یه استاد خوب در اراک به من معرفی کنید؟
    با تشکر

  • با سلام و تشکر ویژه از جنابعالی من ۳۶ سالمه اگر امکان دارد یک استادی برای ویولن ایرانی در تهران برای بنده معرفی نمایید استادی که قبول داشته باشه برای آموزش ویولن دیر نیست. آیا جنابعالی در آموزشگاهی تدریس هم می کنید؟

  • شب وروزتون قشنک
    آقای نوربخش من در کنار تمرین ویولن چکاری بایدبکنم مثلا چه کتابایی بخونم چکارای دیگه ای بکنم واسه فهمیدن بهتر وبیشتر موسیقی واسه منی که اوایل راهم؟

  • سلام ممنون بابت راهنمایی هاتو اما میخوام بدونم که میتونم بدون کلاس ویلن یاد بگیرم؟ البته حدود ۶ماه رفتم که بنابه دلایلی کنسل شد!

  • سلام
    من اصول اولیه و نت های موسیقی روهم بلدنیستم ولی دوستدارم ویولن یاد بگیرم.برای یادگیری اصول اولیه موسیقی چقد زمان لازمه؟
    درضمن سنم هم ۲۰ ساله! اصلا امکانش هست من بتونم ویولن یاد بگیرم درحالیکه هیچ سازی بلد نیستم؟

  • سلام ممنون از مطلب خیلی خوبتون من ۱۸سالمه و تا حالا هم اصلا توی خط ساز و موسیقی نبودم و تازه از ساز ویالون خوشم اومده که اونم به خاطر دیدن کارهایlindsaystrilingهستش.حالا الان خیلی دوست دارم که ویالون یاد بگیرم ولی فکر می کردم دیر شده .از اینکه منو آگاه کردین ازتون منونم

  • سلام استاد نوربخش ممنون از مطلب خوبتون من ۲۰سالمه تازه میخوام ویولون شروع کنم .میدونمم که برای رسیدن به خواسته هاهیچ موقع دیر نیست. ادم نباید برای هدفاش به سنش توجه کنه باید ببینه روحش چی میخواد و ارامش پیدا میکنه ارزوی موفقیت برای همه

  • سلام اقای نوربخش و خسته نباشی ممنون از سایت خوبتون.من ۳۲ سالمه و ۲ ساله ویولنو شروع کردم.مرسی که امیدواری میدین ولی من فکر میکنم واسه به جایی رسیدن دیره.من دزفول زندگی می کنم لطفا یه استاد خوب به من معرفی کنید از شما بسیار ممنونم

  • من الان ۱۴ ساله که دارم ویولن مینوازم فقط همون ۱ سال اولش سخته در واقع شروع موسیقی و نواختن سازی مثل ویولن برای یک کسی که اصلا آشنایی با موسیقی نداره واقعا سخته اما هیچ وقت برای شروع دیر نیست . موفق باشید . بردیا مشکات

  • سلام، من الآن ۴۳ ساله هستم و می خواهم موسیقی را بیاموزم نمی دانم از چه سازی شروع کنم تا موفق باشم. شنیدم چون پیانو و سنتوراز سازهایی هستند که نتهای آن از قبل تنظیم شده اند یادگیری آن ساده تر هست . آیا به نظر شما می تونم موفق به یادگیری پیانو بشم آیا به نظر شما با این سن و سال یاد می گیرم. لطفا راهنمایی ام کنید. منتظر جوابتان هستم.

  • هر سازی رو که صدا و تکنیک های نوازندگیش رو بیشتر دوست دارین شروع کنین. ضمن اینکه قطعا می تونین یاد بگیرین اما بسته به سطح توانایی ذهنی و بدنی و میزان تمرین مقدار پیشرفت شما متفاوت خواهد بود و این در عمل مشخص خواهد گردید

  • خیلی ممنون . امیدواری دادین. من قبلا کار کردم اما متاسفانه استاد خوبی نداشتم.لطفا می تونید استاد خوب معرفی کنید . باتشکر

  • سلام من یک سال ونیمه که به نوازندگی گیتار مشغولم و قراره به ویولون برم. خواستم بدونم که این ساز برای من که یک ساله گیتار کار کردم همون سختی رو داره؟

  • بعضی مطالب مثل اشنایی با نتها و ریتم و… رو در این مدت باهاش اشنا شدین و این نقطه قوت شماست اما نواختن دو ساز اگر بصورت حرفه ای دنبال شود کاری بس دشوار است…

  • سلام اقای نوربخش.من ۲۵ سالم هست و می خوام ساز ویلون رو یاد بگیرم با توجه به حرف های شما فهمیدم دیر نیست…ولی من از این میترسم که شکست بخورم!با چند جلسه کلاس رفتن میشه فهمید میشه موفق بود یا نه؟

  • حرکت در مسیر هنر یک امر تدریجی است که با گذشت زمان بدست می اید و اینکه مثلا گفته شود در طی فلان تعداد جلسه مشخص می شود که شما موفق میشوید یا نه حرف صحیحی نیست. اگر در انتخاب استاد دقت کافی داشته باشید و تمرین مناسب هم داشته باشید موفق خواهید شد و انچه می ماند لذت از پیمودن مسیر یادگیری است

  • با سلام به همه دوستان گلم.منم ۱۲ سال پیش دانشگاه میرفتم موسیقی میخوندم.سازمو با بدبختی خریدم.با اون قیمتای گرون و اوضاع و احوال شغل و دانشگاه و هزار امید و آرزو که یه روزی یه نوازنده؟؟/ میشم.با ل ویولن کریک بوم شروع کردم. ۵ جلدیه رو میگم از انتشارات چنگ.کتابای هنرستانم زدم ۴ جلدی استاد خالقیو میگم . توسط یکی از اساتیدم به یه استاد ویولن مغرفی شدم. که اون راه و مسیر زندگی منو عوض کرد و ب ه یه راه اشتباهی دیگه رفتم و ناکارامدی اون آقای به اصطلاح استاااد؟؟؟ منو هز راه نوازندگی دور و دور کرد .تا که واسه همیشه این سازو نواختنشو فراموش کردم.خودمم مقصرم.شاید تلاش نکردمو . هزاران شاید دیگه… ولی بچه ها تو انتخاب استاد خیلی دقت کنین… چه بسا شما در آینده نوازنده های چیره دستی بشین ولی در مسیر استادی بیفتین که راه شما رو دور و فاصلتوونو از این حیطه بیشترو بیشتر کنه . از او نموقع هر جا که میشنم یه دوره گرد تو خیابون ویولن میزنه یا تو رادیو و تلویزیون آهنگی پخش میشه گوشام تیز میشه و دنبال صداش میرم. ولی افسوس …اتفاقی اومد اینجا گفتم اینارو به شمام بگم که عمرتونو بیهوده خرج نکنین و مثل من…. نشین

  • آقایون و خانومهای عزیزی که اسم خودشونو استاد گذاشتن به کارشون تعهد اخلاقی داشته باشن… خودشونو جای خونواده طرف مقابل بزارن و ببینن با چه مشکلاتی دارن شهریه آموزشگاه و کلاسا رو فراهم میکنن.. اوضاع اقتصادی و خرج گرون و مستاجری و قسط و هزار گرفتاری دیگه رو هم بهشون اضافه کنید. اونوقت شاید دلسوزانه تر با بچه ها کار کنین.. جمله بندیم یکم تنده… و حالت توصیه نداره ولی اینا رو عاجزانه ازتون میخوام … حتما از من بهتر میدونین که چقدر تو مسیر و جهت دادن به زندگی بچه ها موءثرین. و باید پاسخگو باشید… شاید یکی از شاگرداتون مثل ( اساتیدی چون پرویز یاحقی.همایون خرم.مجتبی میرزاده .سیاوش زندگانی و بقه اساتید که اسمشون رو نبردم بشن)در پایان دست تمام اساتید و که بدون هیچ ادعایی عاشقانه در مسیر شکوفایی عزیزانی که مشتاقانه در این مسیر وارد شده اند را میبوسم. باشد که یاد و خاطره آنها و نام نیک آنها بقاء خیر و توشه آخرت آنها باشد.

  • با سلام و عرض ادب و خسته نیاشید.

    بنده کتاب های خالقی ۱-۲-۳ را تمام کرده ام و از کتاب های کلاسی ل ویلون ۱و ۲ را زده ام همچنین کتاب دنیای زیبای ویلون و کتاب ۱۸ قطعه برای ویلون.خیلی برای معلم ویلون ایرانی دنبال استاد خوب می گردم منتها کسی رو در تهران پیدا نکردم.اکثرا کلاسیک کار هستند ممنون می شم یک استاد خوب به من معرفی کنید.ممنونم

  • سلام خسته نباشید
    پسرم ۳ سالش به نظرتون میشه الان ویلون را شروع کنه ؟ من رشت هستم استاد خوب اینجا میشناسید معرفی کنید؟
    ممنون

  • از سه سالگی در غرب با بچه ها کار می کنند. اما اول اینکه تمامی بچه ها وضعیت یکسانی ندارد و این موضوع در فرزندتان باید چک شود و بچه ها دارای گیرایی و تمرکز متفاوت هستند و دوم اینکه فردی که در محل زندگی شما بخواهد به فرزند در این سن شما اموزش دهد باید دارای تخصص لازم باشد

  • سلام.
    من ۱۴سالمه و در یکی از شهرستانهای اصفهان زندگی میکنم.علاقه ی شدیدی به ویولن دارم و یه کتاب ل ویولن ۱ را تمام کردم اما خانوادم راضی به رفتنم به کلاس نیستند.خواهش میکنم راهنماییم کنید چه طور قانعشون کنم بدون اینکه بهشون فشار بیارم نمیخوام ازدستم ناراحت بشن.

  • سلام. من ۲۶ سالمه و کلا علاقه زیادی به سازهای موسیقی دارم. به خاطر نارضایتی خانواده و کم رویی خودم هیچوقت نتونستم کلاس برم. این چند سال اخیر به ویولن خیلی علاقه مند شدم. ولی دانشم در مورد موسیقی صفره. یعنی حتی نت هارو هم بلد نیستم. شما فرمودید توی این سن هم میشه شروع به یادگیری کرد. آیا با شرایطی که گفتم هم امکانش هست؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر،به بنده گفته شده برای یادگیری ویولون بهتر است ابتدا تار را یاد بگیرم ، آیا این مطلب صحیح است یا خیر؟

  • درود وخدا قوت به آقای نوربخش وتمام بر وبچه های اهل ویولن من ۳۲سالمه ویک ساله که ویولن رو شروع کردم با عشق تمام به سمت این سازرفتم هیچ استادی هم ندارم چون معتقدم بیشتر کسایی که اسمشونو گذاشتن استاد وآموزش میدن فقط دکان باز کردن ودارن ازهنر جوها سواستفاده مالی میکنن بیشترشونم چیزی بلد نیستن که بخوان یاد بدن.من یه کتاب تئوری بنیادین موسیقی گرفتم مطالعش کردم هر بارم نیاز باشه بهش مراجعه میکنم چیزهایی رو که یادم میره دوباره میخونم تا کاملا ملکه ذهنم بشه وقتی هم که داشتم ویولن میخریدم دستگاه کوک دیجیتالم خریدم یه کاغذ چسبوندم روی دسته ویولن جای نتهارو روی سیمها پیدا کردم تقریبا هرروز روزی نیم ساعت هم شده میشینم تنهایی تمرین میکنم خدارو شکرمیتونم چند تا قطعه موسیقی روبزنم یه دی وی دی آموزش هم گرفتم فایلهای آموزش متنی وفیلمی و…استفاده میکنم هیچکس هم تاحالا نتونسته علی رغم آیه یاس خوندن ناامیدم کنه چون واقعا سازمو دوست دارم ومیخوام به تنهایی وتنها با تکیه به پشت کاروعلاقه خودم ویلن ویادبگیرم حالا هر چند سال که میخواد طول بکشه.به تمام برو بچه های اهل ویولن میگم که اگه تا حالا دس دس کردن برن سمت سازی که دوست دارن اصلا هم به سن وسالو نتونستنو نمیشهو این چیزا فکر نکنن شروع کنن ازکتاب تئوری موسیقی حتی شده چند بار هم بخونن کم کم خیلی چیزا دستگیرشون میشه خدارو شکرالانم که کلی امکانات آموزشی وجود داره مثل فیلم وعکس وکتاب واینترنت و مهمتر از همه آقای نور بخش بعدشم آدم نباید به پیشوازچیزای بد بره یعنی از ابتدای کارهیچ تلاشی برای کاری که میخواد انجام بده نکنه. برای همه بچه های اهل ویولن آرزوی موفقیت دارم وبه امید روزی که استاد همدیگه باشیم.

  • با سلام وعرض ادب خدمت استاد نوربخش
    بهترین تمرین وزود بازده ترین تمرین برای دقیق تر شدن جای انگشت وسرعت انگشتان چه برنامه ای است با سپاس فراوان از زحمات شما

  • سلام آقای نوربخش،من ۳۰ سال سن دارم و قبل از این همیشه دوست داشتم و مانند یک رویا بود برایم که بتوانم یک یا چند نوع ساز را یاد بگیرم و بنوازم ،ولی هیچوقت نتوانستم به طور کامل به این امر بپرداز و فقط توانستم دو ترم ویولون و چند جلسه آواز سنتی را پشت سر بگذارم و بعدها هم خواستم به کلاسهای آموزش تار بروم با مخالفت خانواده و دوستان که دیگر از سن تو گذشته مواجه شدم و نا امید شدم ،حالا از شما میخواهم این سوال را بپرسم،وجدانن من میتوانم به یادگیری تار بپردازم ،آیا مورد تمسخر کسی قرار نمیگیرم،ضمنا به قول استاد آقایی صدای مخملی و دو رگه ای دارم و میخواهم تار را یاد بگیرم تا بتوانم همراه با آن برای دل خودم سازی را بزنم و بخوانم و برای شرکت در ارکستر یا درآمد زایی نمیخواهم این کار را انجام دهم متشکرم…

  • با عرض ادب و احترام خدمت شما
    بنده ۲۳ سال دارم و از بچگی به ساز ویالون علاقه مند بودم اما به دلیل محیا نبودن شرایط نتونستم پیگیر باشم و این هنر رو یاد بگیرم.حالا چند ماهیه که میخوام شروع کنم خواستم راهنماییم کنید؟از کجا باید شروع کنم؟ ممنون میشم پاسخم رو بدید

  • وقتی که سرچ کردم “یادگیری ویولون برای افراد ۲۵ ساله مناسب است؟”
    هیچوقت فکر نمیکردم که دقیقا جواب سوالم رو پیدا کنم …
    خیلی خیلی ممنون که به تصمیمم در مورد یادگیری ویولون کمک کردین …
    ولی من هیچ آشنایی با موسیقی ندارم، باید از کجا شروع کنم؟؟؟؟

  • دوستان بدونن شک برای سازهایی نظیر ویالن که فرت لس هستند در کناز استایل و . . که تو همه ی سازها مهمه گوش دقیق اهمیت زیادی داره پس سعی کنید با تجربه ی قبلی از یه سازی مثل کی بورد یا پیانو و یا گیتار و… که نت هاش مشخصن وارد ویالن بشید و یا اگه براتون ممکن نیست از استاد های خوب بهره مند شید که بعد از استایل و .. . روی این که چه نتی هم میزنید حساس باشن در نهایت اگه هیچ کدوم براتون ممکن نیست استفاد ه از نرم افزارهایی مثل sing and see هم میتونه مناسب باشه

  • من تازه میخواهم برم کلاس از خیلی وقت ارزوش را داشتم الان ۱۳ سالمه ولی مشکلی که هست من در شرایطی هستم که اگه صدای ساز زیاد باشه همسایه میتواند شکایت کند اگه فقط در کلاس تمرین کنم می توانم خوب یاد بگیرم خواهشن جواب بدید.

  • سلام،من ١٨ سالمه و میخام یادگیرى ویولن رو شروع کنم،میخاستم بدونم سنم براى شروع دیر نیست؟منظورم حرفه اى ساز زدنه،و اگر ممکنه استاد خوبى بهم معرفى کنید تو فردیس کرج یا خود کرج.ممنون

  • سلام.من دوازده سالمه و می خوام از تابستون یه ساز شروع کنم.به نظر شما بین گیتار و ویولن کدوم برای سن من مناسب تره؟ویا کدوم قشنگ تره؟تو کدوم می تونم خیلی بهتر پیشرفت کنم؟واقعا تو دوراهیم.کمکم کنین.و ممنون از وبلاگ خوبی دارین و به من خیلی دلگرمی دادین.

  • با سلام وخسته نباشید من دختری هستم ۳۹ ساله که ۵ ماهه که کلاس ویلن میرم هفته ای ۱ ساعت ومعمولا میانگین روزی ۱:۳۰ الی ۲ ساعت تمرین میکنم اما هنوز آرشه رو خوب نمیکشم گاهی کج گاهی روی خرک میره به هرحال صدای خوبی مخصوصا از سیم ۳ و ۴ ندارم و وقتی ویلن میزنم چه در تمرین چه سر کلاس خیلی مظطربم واون آرامشی که بقیه شاگردا دارند ندارم در ضمن از نظر احساسی وابستگی شدیدی به استادم دارم و ایشون هم میدونن و این موضوع هم باعث اظطراب من میشه و تمرکزم رو بهم میزنه.اگه یه آهنگی رو از اول خوب بزنم همش توی ذهنم میگم الان خراب میکنم الان خراب میکنم و آخرش جایی رو که همیشه خوب میزدم یکهو خراب میزنم.
    مدتیه ناامید شدم فکر میکنم شاید دیره برای شروع یا استعدادش رو ندارم و وقتی خیلی یه آهنگ رو تمرین میکنم اما باز یه جاهایی رو بد میزنم اعصابم خورد میشه و بهم میریزم نمیدونم چیکار کنم؟
    بطورکلی نمیتونم یه آهنگ رو بی غلط بزنم حتی اگه بارها رووش تمرین کرده باشم،انگشتای دستم رو با فشار روی سیم میزنم و اون نرمی رو تووی دستام ندارم فکر کنم از اظطراب موقع زدنه حتی وقتی توی خونه میزنم.تمرین رووم اثر نداره ممکنه یه آهنگ رو بار۱۰ خوب بزنم اما بار ۳۰ نتونم به اون خوبی بزنم خیلی کلافه شدم.
    خواهش میکنم اگه میتونین کمکم کنین.خیلی نا امید شدم.

  • سلام
    ببخشید من یه سوال داشتم من علاقه ی زیادی به موسیقی دارم حالا میخوام ویولن رو شروع کنم ۲۲ سالمه دیر نیست؟ و سوال دومم اینه که دستای من رطوبت زیادی داره یعنی بهتره بگم کاملا خیسه این مسئله توی نواختن سازی مثل ویولن اختلال ایجاد نمیکنه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  • اقای نور بخش سلام نظرات شما رو خوندم عالی بود ولی من ویو لن رو تنهای بدونه استاد در ۴سال یاد گرفتم چون استعداد داشتم وتلاش حتی دستگاه وپیش درامد هم میزنم فقط تلاش وتمرین نشد ندارد هر اهنگی برای اولین بار گوش کنم به درستی میزنم وحتی به بچه های فامیلام مشغول یاد دادن هستم دخترم یاد گرفته ودو تا استاد تو ساری تعجب کردن تاسن ۸۰ سالگی میتوان موسیقی اموخت

  • ممنونم از حرفاتون من ۱۷سال دارم یک سال پیش ویالون رو شروع کردم سازی ک عاشقش بودم اما متاسفانه پیش ی استاد خیلی بد ک از راه منحرفم کرد چاهار ماه پیش رفتم پیش ی استاد دگ و ب سحتی تونستم چیزایی ک اون تو ذهنم کرده بود و بیرون کنم مواظب انتخاباتون باشین یاعلی

  • سلام.من در سن ۱۸ سالگی شروع به نواختن ویولون کردم و البته ۳ سال بود که گیتار میزدم الان ۲۹ ساله هستم و یه دیپلم افتخار موسیقی برای ویولون زدن در یه نمایش خیابانی از وزارت ارشاد شهر رشت ازدست خانوم پروانه معصومی هدیه گرفتم و خوشحالم که مثال واقعیه ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازست هستم.دمستان هیچوقت دیر نیست و به قول جناب نور بخش لذت بردن از مسیر راه مهمه حالا مقصد هر کجا میخواد باشه

  • باسلام وخسته نباشید..من یکی دوماهی میشه شروع کردم علاقه شدیدی به نواختن باویولن دارم من تمام موریکهایی که پخش بشه درحافظه ام ذخیره میشه و موزیکهارو بارها گوش میدم ودرحافظه ام ظبط میگردد اما زیاد ازنت ها سر درنمی آورم درحال حاظر درسم نت های گرد و سفید وسیاه و پرچمی رو آمورش دیدم اما حس میکنم برام گنگ و مبهمه نمیدونم چیکارکنم که گیرائیم بره بالا کمی احساس گیجی میکنم فکرمیکنم عملی استاد یاد بده بهتر فرا بگیرم نمیدونم شاید اوایله یادگیریمه اینطورگیج میزنم یا اینکه تا آخراینگونه خواهم بود یکی ازآرزوهام اینه که بتونم خوب یاد بگیرم وبنوازم طوری که گوش خراش ودرحد آماتور ویولن نزنم و حتی درکنسرتها اجرا داشته باشم دراین حد آیا امیدی است ؟؟؟ لطفا راهنمائیم کنید استاد

  • سلام من ۲۴ ساله هستم و.یک بچه سه ساله هم دارم،یک ساله که ویالون رو شروع کردم،تمام مباحث ویالون رو.با یکبار گفتن به خوبی می آموزم اما وقتم برا تمرین بسیار اندکه،علاقه زیادی به ویالون دارم ولی بخاطر کم تمرین کردن شدیدا خودمو باختم،انگیزمو از دست دادم،با این حال بازم در حال تلاش هستم،استادم کارمو قبول دارن ولی من از خودم راضی نیستم،دلم میخواد خیلی موفق تر بشم،چون دیگه برا منی که با هزار تا مشقت ویالون میزنم پیشرفت ناچیز خیلی کمه،بخاطر اینکه خودمو باختم حسابی اعصابم داغونه،تازه برای فرزندم هم ویالون خریدم اما نمیدونم چطوری اموزشش بدم،اون فقط ویالونشو میزاره رو شونشو ارشه رو تند تند میماله به سیمها،و خلاصه بگم صبر ایوب میخواد تا بتونم بهش یاد بدم،اصلا نمیدونم اون ادمهای موفقی که از سه سالگی شروع کردن واقعا چطوری یاد گرفتن یا چطوری یاد دادن بهشون،ممنون میشم راهنماییم کنین در هر دو مورد،در ضمن همسرم هم تنبک میزنن،و این احساس ضعف در من خبلی رو تمریناتم اثر گذاشته،چون همش خودمو مقایسه میکنم با دیگر ویالون زن ها،کاش روزی بشه که واقعا جزو.انسانهای موفق ویولونیست باشم،مطلب بالایی شما کمی بهم کمک کرد،ولی من احتیاج به یک محرک بسیار قوی دارم

  • اول اینکه تدریس ویولن به بچه سه ساله شخص متخصص می خواهد نه هنرجوی تازه کار که ادامه این روند اثر مخرب بر یادگیری او خواهد داشت و در هیچ جای دنیا چنین کاری به این شکل مرسوم نیست.دوم آنکه نوازنده ویولن شدن نیاز به آموزش صحیح و تمرین مرتب و به میزان کافی دارد و استعداد به تنهایی اصلا کافی نیست.تمرین را بیشتر کنید بعد از چند ماه وضعیتتان بهبود خواهد یافت و آخر اینکه چیزی به نام ویالون وجود ندارد…وایلن تلفظ انگلیسی و ویولون تلفظ فرانسوی آن است.

  • سلام من ۱۸سالمه به گیتارهم خیلی علاقه دارم میخواستم بدونم برای یادگیری دیر شده؟خیلی دوست دارم بای گروهی کار کنم چجوری باید وارداین کاربشم؟ایامیتونم؟اینکارچقدزمان میبره؟

  • سلام ببخشید من یه سوال داشتم میخواستم ببینم به نظر شما میشه با کتاب های آموزشی موسیقی هم سازی رو یاد گرفت برای ویولون و گیتار؟؟یا اصلا امکانش نیست.میتونین کتابی معرفی کنین.

  • سلام،خلاصه بگم ،من۳۸ سال سن دارم وقتی به سینما به طور جدی علاقه مند شدم تازه فهیمدم من چه نوع موسیقی دارم،از ۲۰ سالگی متوجه شدم من عاشق soundtrack هستم،از کارهای جیمز هورنر،جو هیساشی ،هانز زیمر،وموریکونه،من هیچ علاقه ای به موسیقی ایرانی چه سننتی،چه پاپ ندارم،غرب زده هم نیستم،دوست ندارم،اگه بخوام برای شروع اهنگسازی فیلم ،باید از ایران برم ،یا

  • سلام استاد ببخشید من خیلی ب ویولن علاقه دارم اما متاسفانه در شهرمون کلاس مختص ویولن برگزار نمیشه میخوستم بدونم میتونم بدونم استاد و با استفاده از کتاب و ویدیوی اموزشی در حد نیمه حرفه ای یاد بگیرم ؟ ممنونم

  • سلام من ۱۴ ساله هستم و حدود ۲ ماه کلاس میروم هفته ای نیم ساعت
    روزانه نیم ساعت تمرین دارم استادم می گویند کم است موقعی که در اموزشگاه ویولن میزنم خیلی خیلی استرس دارم و اصلا صدایی که اونجا از ویولنم در میاد شبیه خانه نیست
    استادم توقع خیلی بیشتر دارند طور ک حتی گفتند اگه نمیخوای تمرینی کنی نیا
    الان خیلی نا امیدم چه کنم دیگه حتی میل و علاقه به ادامه دادن هم ندارم
    لطفا لطفا پاسخ منو بدین
    مرسی

  • سلام
    در این سن در حدود حداقل یکساعت تمرین روزانه نیاز دارین. اما هر بخش تمرین رو بیشتر از بیست دقیقه انجام ندین و حتما استراحت داشته باشین. موضوع اینه که وقتی تمرین از حدی کمتره همین باعث میشه که سرخورده بشین. در صورت تمایل به مقالات نوازنده و تمرین من در همین سایت می تونین مراجعه کنین.

  • با سلام
    من ۲۰ سال سن دارم. به ساز ویولن علاقه ی زیادی دارم و خیلی دوست دارم که ساز زدن رو یادبگیرم. اما گاهی احساس میکنم که این حس ها دروغ هستند و تموم میشن.
    درواقع چیزی که باعث شده چندین سال یادگرفتن ویولن رو به تعویق بندازم این بوده که میترسیدم که وقتی با حقیقت یادگیریش آشنا شدم دیگه دوستش نداشته باشم
    پیشنهاد شما به عنوان پیشکسوت تو این زمینه چیه؟
    علاقه مندم نظر شما رو بدونم …

  • با سلام،من ۶۰سال دارم و گاهی افسرده حالم ولی صدای ویلون در بعضی وقتها باعث طرب و شادمانی عمیقی برایم میشود. تا بحال هیچ تجربه ساز زدن را نداشتم و نتها را بلد نیستم. مرا راهنمائی بفرمائید. با تشکر

بیشتر بحث شده است