گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نکوداشت وارطان ساهاکیان برگزار می شود

مؤسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش با مشارکت بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، آیین نکوداشت آهنگساز و استاد موسیقی «وارطان ساهاکیان» را سه شنبه نهم مرداد ماه ساعت۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می کند.

در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و اساتید برجسته هنر برگزار می شود، از خدمات ارزنده این استاد موسیقی که تربیت و پرورش شاگردان بسیاری در عرصه های گوناگون موسیقی، به عهده داشته است تجلیل می شود.

پخش چند اثر از ساخته های وی، اجرای قطعاتی از موسیقی فولکوریک ایران توسط گروه کر اردیبهشت به رهبری حمید عسگری، پخش نماهنگی از زندگی این هنرمند که با سخنان تعدادی از هنرمندان پیشکسوت و شاگردان وی همراه است و اجرای پیانو توسط شاگردان وارطان ساهاکیان، قسمت های مختلف این برنامه را شامل می شود.

وارطان ساهاکیان زاده ۱۰ آذر ۱۳۳۶ در شاهرود است. او از ۱۵ سالگی تاکنون در تهران سکونت دارد. وی فراگیری موسیقی را با ساز پیانو از ۱۴ سالگی آغاز کرد و سپس در تهران وارد دانشگاه شد و از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. ساهاکیان دارای مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرک معادل دکترای عمومی از دانشگاه هنر می‌باشد.

اوایل دهه هفتاد تدریس در دانشگاه، هنرستان ها و مراکز آموزشی موسیقی تهران را شروع کرده است و امروز هنرمندان زیادی از محضر او بهره برده اند.

ساهاکیان تنظیم قطعات فولکوریک ایرانی برای ارکستر بزرگ، نوشتن ملودی بر روی رباعیات خیام و چند اثر سمفونیک دیگر را در کارنامه هنری خود دارد.

او به آهنگسازی فیلم نیز می پردازد و ساخت موسیقی فیلم هایی همچون: «صورتی» (۱۳۸۱) به کارگردانی فریدون جیرانی و «سگ کشی» (۱۳۷۹) به کارگردانی بهرام بیضایی و همچنین آهنگسازی برای چند انیمیشن را در کارنامه خود دارد.

همچین وارطان ساهاکیان سابقه طولانی در تدریس موسیقی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (در رشته آهنگسازی) دارد. او رهبری گروه کر ارکستر سی ساز را نیز به عهده داشته است.

ساهاکیان در جشنواره های مختلف موسیقی همچون جشنواره موسیقی فجر، جشنواره نوای خرم، جشنواره باربد، جشنواره عدالت و صلح پایدار و جشنواره محله، بارها به عنوان داور همکاری داشته است.

پیشتر نیز از وی در اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر تجلیل شده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است