گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

امامی: به تئاتر علاقه دارم


نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با مهدی امامی، خواننده و مدرس آواز ایرانی، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است.

لطفا درباره خودتان بگویید، چگونه موسیقی را آغاز کرده اید و نزد چه اساتیدی آواز را کار کرده اید و همینطور چه سازهایی را نواخته اید؟

بنده از کودکی با موسیقی آشنا شده ام و این شانس را داشته ام که در خانواده ای رشد پیدا کنم که اهل موسیقی بودند. پدر بنده استاد احمد امامی سال ها است که دف و تنبک تدریس می کنند، خوب به طبع اولین سازی که تجربه کرده ام و نواخته ام ساز تنبک است و آواز هم در آن سنین می خواندم. بعدها ساز سنتور را تجربه کردم و خدمت اساتیدی چون آقای حسین شکوفا و جناب آقای مسعود شناسا رفتم و آواز را هم در واقع به صورت جدی دنبال کرده ام و بعدها خدمت اساتیدی رسیده ام چون آقای ادیب، استاد محسن کرامتی؛ در کلاس های استاد محمد رضا لطفی شرکت کرده ام و کلاس تحلیل ردیف و آواز تخصصی ایشان افتخار داشته ام که حضور داشته باشم. از سال ۱۳۸۶ هم کارگاه استاد محمد رضا شجریان برپا شد، شرکت کرده ام و در کلاس های ایشان حضور پیدا کرده ام و بسیار از ایشان آموخته ام و استفاده برده ام.

بعضی از مخاطبین ما صدای شما را در ۳ اپرا از بهزاد عبدی شنیده اند اپرای مولانا، عاشورا و حافظ، در مورد آشنایی تان با آقای عبدی هم صحبت کنید و اینکه چگونه شد به این پروژه ها وارد شدید.
آشنایی من با آقای عبدی به سال ۸۷ برمی گردد، زمانی که اپرای عاشورا را با هم کار می کردیم، بعد از آن همکاری ادامه داشت و در اپرای مولوی و بعد اپرای حافظ. این همکاری برای من لذت بخش بوده است و آن کارهایی که با ایشان انجام داده ام را خیلی دوست دارم و تجربه شیرینی بوده است.

شما در تالار وحدت و اجرای صحنه ای اپرای عاشورا به همراه ارکستر سمفونیک تهران و رهبری نصیر حیدریان، یک آریای مفصل خوانده اید و صدا و اجرای شما بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ می خواستم از شما بپرسم که چگونه شد که به این سبک شخصی رسیدید؟
بله! خوشبختانه آن اجرا با استقبال خوبی مواجه شد؛ بنده هم کار خاصی در واقع آنجا انجام نداده ام، طبیعی است که در کنار آواز، آن بخش نمایش را هم لحاظ کنم و خب بنده علاقه زیادی به نمایش و تئاتر دارم و هر بار که در این اپراها شرکت کردم، سعی کرده ام در کنار آن آواز ایرانی ای که باید اجرا کنم، توجهی هم به متن داشته باشم و آن صحنه نمایش را در نظر بگیرم و شاید این باعث شده است که متفاوت جلوه کند و در واقع مقبول اهالی هنر و مخاطبان قرار بگیرد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است