گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سومین دوره مسابقه «رضا کروریان» و دومین دوره فستیوال بین‌المللی «موسیقی الکترونیک تهران» برگزار می شود

سومین دوره مسابقه «رضا کروریان» و دومین دوره فستیوال بین‌المللی «موسیقی الکترونیک تهران» به همت موسسه یارآوا و همکاری دانشگاه تهران برگزار می‌شود. فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران از تاریخ از ۱۰ تا ۱۷ شهریور ماه در ۸ روز پیاپی برگزار خواهد شد. امسال فستیوال با تغییری نسبت به دوره پیش همراه با مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان سومین دوره مسابقه رضا کروریان (برگزار شده در سال ۹۷)، با همکاری و تعامل دانشگاه تهران و حضور یوآخیم هاینس استاد آهنگسازی و مدیر استودیوی موسیقی الکترونیک در دانشگاه موسیقی هانوفر، دیمیتری پاپاگئورگیو استاد آهنگسازی دانشگاه ارسطو در شهر تسالونیکیِ یونان و اولریکه براند استاد ویلنسل دانشگاه هنر برلین برگزار خواهد شد.

این فستیوال ۸ روزه شامل کنسرت الکترونیک و لایو الکترونیک، سمینار، سخنرانی، نمایش ویدئو آرت، پرفورمنس، مستر کلاس آهنگسازی و… می‌شود.

در فستیوال امسال بیش از پنجاه قطعه موسیقی الکترونیک از پنجاه آهنگساز از ایران، آلمان، ایتالیا، اوروگوئه، ژاپن، استونیا، روسیه، فیلیپین و …اجرا خواهد شد.

همچنین امسال اختتامیه جایزه رضا کروریان که در سالهای گذشته به صورت جداگانه برگزار می‌گردید در قالب فستیوال موسیقی الکترونیک تهران برگزار می‌شود.

حضور در این فستیوال برای کلیه علاقمندان آزاد است و به زودی جدول زمانی اجراهای مختلف و برنامه فستیوال بر روی سایت رسمی گروه موسیقی یارآوا و شبکه‌های اجتماعی و خبری قرار خواهد گرفت.

فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران در دوره گذشته با استقبالِ کشورهای دیگر از برگزاری این مسابقه در ایران و بازتاب برگزاری این مسابقه در نشریات تخصصی موسیقی معاصر آلمان، مانند «موزیک تکسته» و «پوزیسیون» و در نتیجه تمایل به همکاری از طرف دیگر کشورها، و در عینِ حال، تمایل گروه یارآوا و خانواده‌ کروریان برای ملی نگه داشتنِ مسابقه (به جهت حمایت از آهنگسازان جوان ایرانی)، از سال دومِ مسابقه تصمیم به گسترش فعالیت و برگزاری فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک در همکاری با دانشگاه‌های مختلف گرفته است که مسابقه‌ی کروریان، نیز بخشی از این فستیوال می‌باشد.

سال دوم مسابقه که همزمان با اولین دوره از فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران بود، با همکاری و مشارکت دانشگاه موسیقی تئاتر و رسانه‌ی هانوفر (آلمان)، لابراتوار موسیقی معاصر و دپارتمان مطالعات موسیقی در دانشگاه ارسطو تسالونیکی (یونان)، مرکز رسانه‌های دیجیتال و لابراتوار تولید چند رسانه‌ای کنسرواتوار لوئیجی کروبینی فلورانس (ایتالیا)، انجمن فرهنگی هشت‌هنر فلورانس (ایتالیا) و با حمایت باشگاه موسیقی ارسباران، در فرهنگسرای ارسباران، خانه‌ی نمایش دا، نشر هنوز و گالری دید برگزار شد.

در فستیوالِ هشت روزه دوره گذشته، آثاری در زمینه موسیقی الکترونیک، پرفورمنس، اینستالیشن، ویدیو آرت، سمینار، نشست های تخصصی، مسترکلاسهای آهنگسازی و… به اجرا درآمد. از تبعات مثبت این فستیوال، تعاملِ فرهنگی با کشورهای دیگر بوده که طبق توافق به عمل آمده میان گروه یارآوا با ایشان، در سال جاری، بالغ بر هفتاد اثر (از ۴۰ هنرمند) از هنرمندان ایرانی در دانشگاه هانوفر آلمان، فستیوال «آف بوردِرز» در تسالونیکی یونان و فستیوال «بدن، نور، صدا» در فلورانس ایتالیا به اجرا درآمد.

***

رضا کروریان (آبان ۱۳۵۰ – اسفند ۱۳۹۳) آهنگساز و نوازنده فلوت، گیتار، پیانو و… ؛ تئوری موسیقی، هارمونی و درس‌های اولیه‌ آهنگسازی را نزد علیرضا مشایخی آموخت و بعدها در دانشگاه به فراگیری جزئیات آهنگسازی با فرید عمران و کیاوش صاحب‌نسق پرداخت. کروریان آهنگسازی را به طور جدی‌تر خارج از دانشگاه با صاحب‌نسق دنبال کرد و در ادامه، مبانی موسیقی الکترونیک را نزد شاهرخ خواجه‌نوری و آروین صداقت‌کیش فرا گرفت و از تجربیات یوآخیم هاینتس در زمینه‌ موسیقی الکترونیک بهره‌مند گردید. از رضا کروریان دو سی‌دی با نام‌های «اتاق بنفش» و «الکترومینیمال» در زمینه‌ موسیقی الکترونیک منتشر شده است.

گروه موسیقی «یارآوا» به‌ یاد رضا کروریان (آهنگساز موسیقی الکترونیک) مسابقه و جایزه‌ای را به نام این هنرمند و در زمینه‌ موسیقی الکترونیک برگزار می‌کند. این برنامه با همفکری خانواده‌ رضا کروریان برگزار و حمایت مالی این مسابقه توسط خانواده‌ این آهنگساز فقید انجام می‌شود.

سومین دوره مسابقه رضا کروریان در قالب دومین دوره از فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران نیمه اول شهریور ماه ۹۷ برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقمندان آزاد است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است