گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ولادمیر سیرنکو، رهبر اکراینی

ولادیمیر سیرنکو

ولادمیر سیرنکو (Vladimir Sirenko) در اول نوامبر ۱۹۶۰ در شهر مرزی پولتاوا در اکراین متولد شد. شروع کار حرفه ای وی در سال ۱۹۸۳ با اجرای آثاری از آهنگسازانی چون: استراوینسکی، شوئنبرگ و بولز در سالن فیلارمونیک کیف بود. سیرنکو در سال ۱۹۸۹ از کنسوارتور ملی اکراین جایی که رهبری ارکستر را زیر نظر پرفسور آلین ولاسنکو تعلیم دیده بود فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۹۰ یکی از فینالیست های مسابقه جهانی رهبری ارکستر در پراگ گردید. یک سال بعد به سمت رهبری و مدیر هنری ارکستر رادیو اکراین نائل گردید و تا سال ۱۹۹۹ به فعالیت و همکاری خود با رادیو ادامه داد.

در طی این دوران بیش از سیصد اثر رهبری و ضبط کرد که شامل آثاری چون: سمفونی شماره ۳۸ و ۴۱ موتزارات، سمفونی شماره ۹ بتهوون، عزای آلمانی برامس، زنگ های راخمانینف، سمفونی شماره هفت و نه دووژاک می باشد.

از سال ۱۹۹۹ تا کنون رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک اکراین می باشد. کارنامه کاری وی با بیش از اجرای صد برنامه با این ارکستر و همینطور با اجرای آثار کامل مالر، باخ و لیاتوشینسکى، درخشان و تحسین برانگیز است. سیرنکو در مطبوعات و جراید موسیقی، با رهبران بزرگی چون: ایسا-پکا سالونن (Esa-Pekka Salonen) و سیمون رَتِل (Sir Simon Denis Rattle) مقایسه شده است.

او بیش از پنجاه دیسک فشرده و سی دی را ضبط کرده است که در این بین «عزا برای لاریسا» (Requiem for Larissa by Valentin Silvestrov) در سال ٢٠٠۴ نامزد دریافت جایزه بین المللی گرمی گردید. سیرنکو پیشرو کار با آهنگسازان اکراینی همچون استانکوویچ در سمفونی شماره ۶ و سیلوستراو در سمفونی شماره ۷و ۸ بوده است.

سیرنکو آثار متعددی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک ایران از جمله: بهزاد عبدی، احمد پژمان، محمدرضا درویشی و… ضبط کرده است که در این میان، اپرای مولوی با آهنگسازی بهزاد عبدی، توسط کمپانی ناکسوس به انتشار رسیده است.

Audio File بخشی از اجرای موومان چهارم سمفونی مانفرد چایکوفسکی را با رهبری ولادمیر سیرنکو ببینید.

با رهبری ولادمیر سیرنکو تا کنون ۷ اثر توسط انتشارات ناکسوس به انتشار رسیده است.
سیرنکو تورهایی در کشورهای اتریش، بحرین، بلژیک، بلغارستان، کانادا، جمهوری چک، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کره، لبنان، هلند، عمان، لهستان، پرتغال، روسیه، اسلویکیا، اسپانیا، امارات متحده عربی و آمریکا برگزار کرده است.

سیرنکو با ارکسترهای بین المللی نیز همکاری کرده است مانند: رویال فیلارمونیک ارکستر مسکو، ارکستر فیلارمونیک پترزبورگ، سمفونی وارشوویا، ارکستر کاتویک، ارکستر سمفونی سوتلانو، ارکستر رادیو براتیسلاوا، ارکستر فیلارمونیک روسیه، فیلارمونیک بروکلین.

پرفسور سیرنکو به عنوان رهبر ارکستر در بسیاری از تالارهای بزرگ جهان ظاهر گردیده که می توان از کنسرت گبواو (آمستردام)، بروکنر هاوس (لینز)، باربیکن و کادوگان (لندن)، تئاتر دِ چام -الیاس و اپراى کمیک (پاریس)، مرکز هنری کره، پائلو دِلا موزیکا در والنسیا و سنترو مانوئل د فالا در گرانادا، فیلارمونیک ناردووا (ورشو)، تالار بزرگ مسکو و سن پترزبورگ، رُى تامسون (تورنتو)، اپرای ژاپن و ارکستر سمفونی اوزاکا می توان نام برد.

سیرنکو از چهره های مطرح و هنری و هنرمند ملى اکراین به شمار می رود و برنده جایزه تاراس شفچنکو که یکی از مهمترین جوایز هنری اکراین محسوب می شود است. سیرنکو پرفسور رهبری ارکستر در آکادمی موزیک اکراین (چایکوفسکى) نیز می باشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است