گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونی ملی اکراین

ارکستر سمفونی ملی اکراین (Ukraine National Symphony) به دستور وزارت هنر اکراین در سال ۱۹۱۸ تاسیس شد. این ارکستر برای اولین بار به رهبری الکساندر هوریلیج به روی صحنه رفت. ناتان راچلین سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۲ مدیریت هنری این ارکستر را عهده دار بود. استفان کوژوچار، فدیر هلوچنکو، ایگور بلاژکوف و تئودر کوچر از رهبران اصلی این ارکستر بودند. از رهبران مدعو که به همکاری با این ارکستر پرداختند نام هایی چون لئوپولد استوکویسکی، ایگور مارکتویچ، کورت سندرلینگ، ایوگنی مراوینسکی، کیریل کندراشین، ایوگینی سوتلانو و گنادی روژدستونسکی به چشم می خورد. سولیست هایی که با این ارکستر به اجرای برنامه پرداخته اند عبارتند از: آرتور روبنشتاین ،یهودی منوهین ،دیوید اویستراخ، سویاتوسلاو ریختر، مستیسلاو رستروپویچ، امیل گیللز، لئونید کوگان، گیدون کرمر، اولگ کریسا، مونسرات کاباله، خوزه کارراس و خوان دیگو.


ارکستر ملی اکراین به عنوان ارکستری مطرح در جهان ثبت شده است و گواه این امر اجرای آثار آهنگسازان بزرگی چون: سرگئی پرکوفیف، دیمیتری شاستاکوویچ، آرام خاچاتوریان، بوریس لیاتشینسکای، والنتین سیلوسترااوف، میروسلاو اسکوریک و ایوگین استانکوویچ و انتشار این آثار توسط کمپانی های معتبر موسیقی کلاسیک جهان از جمله انتشارات مشهور ناکسوس می باشد.

این ارکستر موفق به کسب شهرت جهانی در مدت زمانی کوتاه شده است. بعد از یکی از اجراهای خود در شهر مسکو استانکوویچ در مورد این ارکستر گفت: «وجه تمایز این ارکستر دارا بودن گروهی از نوازنده ها است که به سختی بتوان نمونه ای از آنها را در جای دیگری از دنیا پیدا کرد، آنسامبل ارکستر در سطح بالایی قرار دارد، به علاوه سولیست ها و نوازنده های گروه در حین اجرا همانند ارکستر های بزرگ و مطرح در جهان مکمل یکدیگر هستند. از سال ۱۹۳۲ تا کنون ارکستر سمفونی اکراین بیش از صد اثر که شامل آثار کلاسیک و ملی اکراین می شود منتشر کرده است و بیشتر این آثار دارای کیفیت بالایی در سطح جهان هستند.»

در سال ۱۹۹۴ کمپانی استرالیایی (ABC) اثر منتشر شده لیاتوشینسکای، سمفونی شماره دو و سه را که توسط ارکستر سمفونی اکراین اجرا شده بود را به عنوان برترین اجرای ضبط شده سال معرفی نمود.

در سال ۲۰۰۵ سی دی منتشر شده با اجرای همین ارکستر به آهنگسازی سیلوستروف با نام «عزا برای لاریسا» نامزد دریافت جایزه گرمی گردید. چهار سال بعد نیز این ارکستر با کنسرتوی ویولن «بلوخ» و «لی» نامزد جایزه گرمی شد.

ارکستر ملی اکراین کنسرت های موفقی در سر تاسر دنیا داشته مانند: استرالیا، اتریش، بحرین، بلژیک، بلاروس، کانادا، چین، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، آلمان، انگلیس، هنگ کنک، ایران، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، لبنان، هلند، عمان، لهستان، پرتغال، روسیه، اسلواکیا، اسپانیا، سوییس، امارات متحده عربی و آمریکا، در رابطه با این اجرا ها برخی از مجلات به ستایش این ارکستر پرداخته و با عنوان ارکستر ویرتوزها از این ارکستر یاد کرده و در ادامه اذعان داشته که: «ارکستر سمفونیک اکراین در تور سرتاسری خود به استرالیا امروز جمعه در سیدنی به اجرا پرداختند. این ارکستر پر بود از ویرتوزها. آرشه های آنها همچون چوب جادوگری آواز سر می داد، بادی چوبی ها جذبه ای داشتند که به اعماق روح نفوذ می کردند، بادی برنجی ها چنان پرقدرت می نواختند که دیوار جریکو از این نوا ها به خود می لرزید و ضربه های سازهای کوبه ای مردگان را زنده می کرد.» (روزنامه صبح سیدنی)

از آپریل ۱۹۹۹ تا کنون ولادیمیر سیرنکو مدیر هنری و رهبر اصلی این ارکستر بوده است. مدیر این ارکستر از سال ۲۰۰۶ تا کنون الکساندر هورنستای می باشد.


منابع

nsou.com.ua

naxos.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است