گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کتاب «نت و تجزیه‌ و تحلیل تکنوازی ماهور یحیی زرپنجه» منتشر شد

انتشارات نارون، کتاب «نت و تجزیه‌وتحلیل تکنوازی ماهور یحیی زرپنجه»، با نت‌نگاری و تجزیه تحلیل مازیار کنعانی و ویرایش و اجرای فایل صوتی حمیدرضا حسن‌پور منتشر کرد. در این کتاب یکی از پیچیده ترین و تکنیکی ترین تکنوازی های تار یحیی زرپنجه، آنالیز و نت نویسی شده است.



مازیار کنعانی درباره این کتاب می گوید: «ترجمه‌ی علم و ورود آن به فرهنگ‌های مختلف نیازمند بستر مناسب و یا همسوسازی علم با بومِ مقصد است. در غیر این‌صورت استفاده‌ی از آن کاربری عکس پیدا خواهد کرد. یعنی بومِ مقصد در راستای علم مربوطه قرار می‌گیرد و تقلید بی‌محتوایی را ارائه می‌کند. حوزه‌ی آموزش موسیقی کلاسیک ایران نیز از زمان پذیرش استفاده از خط موسیقی، با چنین چالشی روبرو بوده‌ و این موضوع در دوره‌های آموزشی پیشرفته و عالی بسیار ملموس‌تر است. در دوره‌ی پیشرفته و عالی معمولا هنرجو به تمرین اجرای موبه‌موی ضبط‌های موجود از تکنوازی‌های اساتید برجسته می‌پردازد و در موارد معدودی از نت‌های موجود برای قسمت‌های مترآزاد استفاده می‌کند. اگرچه عمده‌ترین بخشِ به‌جای‌مانده از موسیقی کلاسیک ایران را قطعه‌هایی با متر آزاد تشکیل می‌دهند و احتیاج هنرجوی موسیقی کلاسیک ایرانی به داشتن کارگان آوازی (متر آزاد) غیر قابل انکار است، اما با این‌حال، اکثر نت‌های موجود و در دسترس، مربوط به قطعات با متر معین است.

تجزیه‌ و تحلیل علاوه‌ بر کمک به اجرای خودآگاهانه، خلاقیت ذهن موسیقی‌دان را بالاتر می‌برد. خلاقیت به صورت موروثی یا به صورت اکتسابی به‌دست می‌آید که در شکل اکتسابی خود، نتیجه‌ی تجزیه‌وتحلیل و رسیدن به شناخت در موضوع مورد نظر است. بنا‌براین داشتن علم بر عملِ اجرا و رسیدن به‌خودآگاهی، به‌خصوص برای فراگیری هنر بداهه‌نوازی و آهنگسازی به‌عنوان بخش‌های اساسی دیگر از موسیقی کلاسیک ایران، نیازمند تجزیه و تحلیل مطالبی‌است که مورد آموزش قرار می‌گیرد.
کتاب (تکنوازی ماهور یحیی زرپنجه) اولین جلد از یک مجموعه‌ی چندجلدی است که در آن تلاش شده منبعی مکتوب و تحلیلی، با اهداف کاملاً آموزشی در زمینه‌ تقویت خلاقیت از طریق رسیدن به خودآگاهی، از بخش موسیقی آوازی ایران برای هنرجویان دوره‌ی عالی نوازندگی آماده گردد.

اجرای ماهور زرپنجه یکی از مهم‌ترین و پربارترین صفحات به‌جای‌مانده از نوازندگی کلاسیک تار ایران است که در آن زرپنجه به‌عنوان یک ویرتوزِ تمام عیار هنرنمایی می‌کند. مضراب‌های شفاف و با صلابت، استفاده‌ی منحصربه‌فرد از تکنیک‌ها، سونوریته‌ی مطلوب، انعطاف و تنوع در فیگورهای ریتمیک و ملودیک (با حفظ وحدت)، برخی از مشخصات بارز این اجراست.
در دفتر اول، تکنوازی ماهور یحیی زرپنجه در هشت قسمت ارائه گردیده است. این هشت قسمت برای آموزش به هنرجو طی هشت جلسه درسی می‌باشد. هر بخش با تجزیه و تحلیل مربوط به همان قسمت آمده است. همچنین یک سی‌دی آموزشی که در آن هر قسمت با سرعت کمتر و شفاف‌تر نسبت به فایل اصلی اجرا شده، با کتاب همراه گردیده است. این سی‌دی به درک عمیق‌ و کامل از کل برنامه و اجرای هرچه دقیق‌تر آن کمک می‌کند.

طرح کلی با نظارت دکتر هومان اسعدی ایجاد گردیده و ویرایش فنی نهایی توسط دوست عزیز، جناب آقای حمیدرضا حسن پور صورت گرفته است. محمد باقر ذینلی: صدابردار، امیر رجایی: طراح جلد، ناشر: انتشارات نارون دیگر همراهان در مجموعه بودند. سایر جلدهای مجموعه با روند مشابه جلد اول برای دیگر ضبط‌های برجسته‌ی به جامانده از موسیقی کلاسیک ایران در آینده منتشر خواهد شد.»

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند با نشر نارون با شماره تلفن: ۰۲۱ – ۶۶۴۶۸۵۷۲ تماس بگیرند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است