گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش ساز، کاری دانشگاهی نیست (۲)

لطفاً نام ببرید که با چه کسانی آشنا شدید که شما را به دانشگاه تهران دعوت کردند؟ چراکه این بخش جزو تاریخ موسیقی ماست و می‌ماند.

از جمله با وزیر فرهنگ و هنر وقت آقای پهلبد، با رئیس سازمان رادیو تلویزیون آقای قطبی و همچنین با رئیس دانشگاه تهران آقای دکتر عالیخانی آشنا شدم که ایشان، عالیخانی، گویا از سوابق دانشگاهی من اطلاعاتی کسب کرده بود و با من راجع به دپارتمان موسیقی که اخیراً در دانشگاه تهران تأسیس‌شده بود صحبت کردند. به گفته او این دپارتمان بی‌سروسامان بود و برنامه خیلی مشخصی نداشت و به‌علاوه کادر آموزشی افرادی بودند که به‌صورت حق‌التدریسی می‌آمدند، درس می‌دادند و می‌رفتند و تماس با دانشجو، به جز سر کلاس، خیلی کم بود. این‌که کار دانشگاهی محسوب نمی‌شود، چراکه کار دانشگاهی فقط درس دادن و رفتن نیست. باید شخصا استاد درصحنه دانشگاه حضورداشته باشد تا به نیاز دانشجویان توجه کند و در برنامه‌های تحقیقاتی که دارند آنها را کمک نماید یعنی فقط رفتن سر کلاس نیست. به‌هرحال، آقای عالیخانی راجع به این‌که این دپارتمانی است که وضع هنوز مشخصی نیافته توضیح دادند بعلاوه کسی که بانی احداثش بود آقای دکتر مهدی برکشلی، یک موسیقیدان حرفه‌ای نبود.

بله، فیزیکدان بودند.

فیزیکدان و استاد فیزیک در دانشکده علوم. ولی چون در جوانی مطالعاتی بر روی موسیقی ایرانی کرده و چند مقاله نوشته بود او بانی احداث این دپارتمان شده بود.

در آن موقع چند سال بود که دپارتمان موسیقی تشکیل‌شده بود؟

سه سالی بود که تشکیل‌شده بود شاید هم چهار سال.

یعنی زمانی که دکتر عالیخانی به شما پیشنهاد ریاست دانشکده موسیقی دانشگاه تهران را دادند دپارتمان موسیقی سه چهار سالی بود که به درخواست دکتر برکشلی تشکیل‌شده بود؟

بله، ظاهراً بانی آن دکتر برکشلی بود و دختر ایشان هم که تحصیل‌کرده کنسرواتوار پاریس بود در آنجا شاغل بود. همچنین آقای نورعلی خان برومند. او را هم یکی دو سال قبل از این گفت‌وشنود (با دکتر عالیخانی) به‌عنوان استاد به دانشگاه آورده بودند. البته برومند کسی بود که آشنایی با موسیقی ملی–سنتی داشت اما سوابق دانشگاهی نداشت.

سواد دانشگاهی در رشته موسیقی نداشت و در خارج از کشور پزشکی خوانده بود.

سوابق رسمی موسیقی نداشت در جوانی برای تحصیل پزشکی به آلمان فرستاده‌شده بود و به علت واقعه‌ای که برای من روشن نیست چه بوده که منجر به نابینایی ایشان شده بود تحصیل را متوقف کرده و به ایران برگشته بودند. البته در خانواده متمکنی بودند و با نوازندگان موسیقی سنتی مراوده داشتند. خودشان هم ساز می‌زدند و آشنایی با سنت موسیقی شهری ما داشتند.

دکتر عالیخانی به شما چه پیشنهادی دادند؟

گفتند از وضع دپارتمان موسیقی راضی نیستند و در فکر آن هستند که دپارتمان را منحل کنند. گفتند که شنیدم در آمریکا تحصیل‌کرده و در دانشگاه تدریس می‌کنید اگر که بیایید و این دپارتمان را سروسامانی داده و برنامه مشخصی بدهید؛ من هم ازلحاظ مادی و معنوی کمک و حمایت می‌کنم تا بتوانید کادر ذی صلاحیتی بیاورید که مستقر شوند و بتوانند ثابت باشند. آن‌وقت این دپارتمان را حفظ می‌کنم و الا به نظر می‌رسد که باید کنار گذاشته شود.

سه چهار سالی بود که دانشکده موسیقی تشکیل‌شده بود که شما رئیس دانشکده شدید، پیش از حضور شما آیا کسی از دانشکده فارغ‌التحصیل شده بود؟

مطمئن نیستم که هنوز کسی فارغ‌التحصیل شده بود یا در شرف آن بود؛ چراکه برنامه چهار سال ریخته شده بود و در سال سوم یا چهارم احداث این دپارتمان بود که من به دانشگاه رفتم.

شما در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران چه‌کار کردید؟ چه اساتیدی را دعوت به همکاری کرده و چه دروس و سیلابسی را تدوین کردید؟ و چه شیوه آموزشی‌ای را برگزیدید؟

برنامه‌ریزی از نظر دروس مشخص با تعیین مفاد هر درسی برای چهار سال انجام شد.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است