گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منا: برای کتاب رضا محجوبی ۱۳ سال تلاش شده است

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با شهاب منا، نوازنده و محقق موسیقی، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. منا چند سالی است به صورت حرفه ای وارد کار نشر کتاب شده است و آثار متعدد و با ارزشی را از طریق نشر خود که خنیاگر نام دارد، به بازار موسیقی ایران عرضه کرده است.

به تازگی کتابی از شما به انتشار رسیده است به نام «شرح حال و خاطرات رضا محجوبی» که تهیه این کتاب را با همراهی یکی از محققان خیلی خوب جوان به نام محمدرضا شریلی انجام داده اید؛ لطفا در مورد این مجموعه صحبت کنید.

این مجموعه که عنوانش «رضا محجوبی افسونگر نغمه پرداز» است در ۲ کتاب به سامان رسیده است. کتاب اول درباره شرح حال و خاطرات رضا محجوبی است و کتاب دوم بررسی شیوه نوازندگی، آوانگاری و شرح آثار رضا محجوبی است. در واقع این کار از ۱۳سال پیش، توسط آقای محمدرضا شرایلی شروع شده است و در میانه راه از من خواسته اند که ایشان را همراهی کنم برای تکمیل مطالب و همچنان به سامان رساندن و منظم کردن و به هر حال ارائه آن ها به صورت کتاب و بنده هم پذیرفتم و درتمامی مراحل هم درگرد آوری مطالب و همینطور در پردازش و ارائه آن به صورت کتاب در واقع یک مشارکتی انجام داده ایم و این کتاب به هر حال بعد ۱۳سال از زمان شروع اش به سامان رسیده است و توسط نشر خنیاگر چاپ شده است.

هرکدام از این کتاب ها به همراه یک لوح فشرده صوتی هستند که در لوح فشرده کتاب اول ۸ ترک از نوازندگی رضا محجوبی درج شده است که ۶ عدد از آن ها را برای اولین بار به انتشار رسمی رسیده است و از این استاد بزرگ و نوازنده ویولن که در واقع خیلی تعریف ها و تمجیدهای زیادی از نوازندگی شان موجود بوده است، امروزه ما می توانیم با وجود این سی دی در واقع یک صورت گویا و مستند از نوازندگی ایشان داشته باشیم.

علاوه بر این، در سی دی مجلد اول، ۷ ترک نیز از نوازندگی شاگردان رضا محجوبی درج شده است و در سی دی دوم ۳۲ ترک از نواخته های رضا محجوبی که توسط موسیقیدان های مختلف از اوایل قرن حاضر بین صفحات سال های هزار و سیصد و شش و هفت گرفته تا تنظیم های هموفونیک چند صدایی رادیو در دهه های چهل و پنجاه درج شده است و معمولا از هر اثری ۲ تنظیم ارائه شده است که یکی از اجراهای قدیمی تر و یکی جدید تر است که در واقع بعضی هایشان اجرای کننده های هم دوره استاد رضا محجوبی هستند تا به هر حال دوره هایی که تنظیم های نوتر و چند صدایی از آثار رضا محجوبی رو به دست بیاودند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است