گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش ساز، کاری دانشگاهی نیست (۵)

در این مدتی که در دانشگاه این تغییرات را به وجود آوردید و به مدت ۸ سال بود ریس دانشکده موسیقی بودید فکر می‌کنم زمان کافی برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان برای حداقل پنج دوره فراهم بود. چه کسانی در آن دوره به‌عنوان موسیقی‌شناس فارغ‌التحصیل شدند. لطفاً نام ببرید.
به‌یقین بیش از چند اسم به خاطر نخواهم آورد. موضوع مربوط به چهل‌ و چند سال پیش است. به‌طور مثال آقای لطفی.

ایشان که نوازنده موسیقی ایرانی بودند نه موسیقی‌شناس.

بله تمرکز روی موسیقی ایرانی داشتند. همچنین دیگر اسامی عبارتند از آقای داریوش طلایی، آقای درویشی. که آقای درویشی را در دانشگاه ندیدمشان. مگر دیگر نیستند؟

مدتهاست که در دانشگاه تدریس نمی‌کنند و انصراف داده‌اند! البته آقای درویشی در آهنگسازی فارغ‌التحصیل شدند.

ایشان یک دائره‌المعارف (encyclopedia) بسیار خوبی درباره سازشناسی موسیقی ایرانی نوشته‌اند که واقعاً بی‌نظیر است.

بله، دائره‌المعارف سازهای ایرانی کتاب بسیار ارزشمندی است که ایشان ۱۵ سال پیش آن را نوشتند و این مربوط به دوران ۴۰ سال پیش نمی‌شود. می‌خواهم بدانم در دوره حضور شما کسی به‌عنوان موسیقی‌شناس ایرانی تربیت شد یا نه؟ مثلاً از شاگردان مسعودیه کسی بود که به راه استاد برود و نظریه‌پردازی کند؟ چراکه در اسامی که نام بردید ما داریوش طلایی را به‌عنوان نوازنده و ردیف دان می‌شناسیم. استاد فقید محمدرضا لطفی که دیروز روز فوت ایشان بود را به‌عنوان نوازنده تار و آهنگساز باسابقه ساخت چند قطعه می‌شناسیم. آقای درویشی به‌عنوان آهنگساز مطرح شدند و بعدها دنباله‌رو کارهایی شدند که خانم مجد آغاز کرده بود و به پژوهش و شناسایی موسیقی نواحی اقدام کردند. و کتاب دائره‌المعارف سازهای ایرانی در دهه هشتاد کارشده و ماحصل پژوهش‌های قوم‌موسیقی‌شناسی است که بعد از انقلاب انجام دادند و خروجی دوران دانشگاهی ایشان نیست. منحصراً کسی که بشود همانند مسعودیه از او نام برد. مسعودیه مربوط به دورانی است که در آلمان رشته قوم‌موسیقی‌شناسی‌اش در دنیا صاحب اعتباری است. آیا کسی در هشت سالی که در رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران بودید بدین شیوه موسیقی‌شناسی به آنالیز و شناخت موسیقی همت گماشت؟

من بعد از هفت هشت سالی که در دانشگاه تهران بودم بقیه زمانها را از کشورم دور بودم. به‌یقین اشخاصی بودند اما با فرض بر اینکه تعدادی از فارغ‌التحصیلان دورانی که من در دانشگاه شاغل بودم بعداً کارهای درخشانی درزمینه موسیقی‌شناسی کرده باشند در آگاهی من نیست چون من دیگر ایران نبودم. و اینکه اگر بگویم من نمی‌دانم حاکی از این نخواهد بود که کسی نبوده و نیست؛ شاید باشند.

در آن دوره کسانی به گرایش موسیقی‌شناسی علاقمند شدند؟
بله، از شاگردان مسعودیه کسانی بودند که ایشان را مثل لیدر و رهبر خویش می‌دانستند ولیکن اینکه چه کسانی بودند در یادم نیست. و متأسفانه زود فوت شدند. ۲۰ سال پیش فوت کردند و من چهل سال است ایران نبوده‌ام.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است