گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

به مناسبت بیستمین سال فعالیت مجله هنر موسیقی

تعادل در حین پیشرفت

حضور من در اولین کلاس سه تار و تئوری موسیقی نزد استادانم مسعود شعاری و هوشنگ کامکار همزمان بود با تاسیس مجله هنر موسیقی. خوشبختانه در آموزشگاه کامکارها اولین شماره های این مجله را دیدم و یکی از خوانندگان پر و پاقرص آن شدم. در آن سالها نشریات مربوط به موسیقی کم شمار بود و هنوز سایت ها و وبلاگ های مربوط به موسیقی، فعالیت زیادی نداشتند.

گرایش های مجله هنر موسیقی در آن زمان با مدیریت مهدی ستایشگر که مکتب دیده فرامرز پایور و تا حدی نزدیک به مکتب وزیری بود، محتوای متفاوتی برای این مجله نسبت به نوشته های پراکنده ای که بیشتر متمایل به گرایش مرکز حفظ و اشاعه بود، بوجود آورده بود.

با پا گرفتن و رواج روز افزون فضای مجازی در ابتدای دهه هشتاد و بوجود آمدن سایت گفتگوی هارمونیک که در ابتدا نویسنده آن و بعد سردبیر آن شدم، همچنان خواننده مجله هنر موسیقی بودم و همچنین همکاری ام را با این مجله آغاز کردم که این همکاری، هرچند پراکنده ولی تا امروز ادامه دارد.

مجله هنر موسیقی امروز از نظر محتوا و شکل تفاوت های آشکاری با شماره های اول دارد، هرچند همان خط سیر اولیه که نزدیک به مکتب کلاسیک موسیقی ایرانی است در آن حس می شود. در این سالها مجله هنر موسیقی توانسته با انتشار مطالب تخصصی و نیمه تخصصی هم مخاطبان حرفه ای و هم مخاطبان آماتور موسیقی را جذب کنند و در عین حال رو به جلو حرکت کند.

حفظ این تعادل در حینِ پیشرفتِ محتوایی، به گمان من مشکل ترین چالش این مجله بوده و در تولده بیست سالگی «مجله هنر موسیقی» شایسته است به مهارت بی نظیر گردانندگان اش دست مریزاد گفت.


مجله هنر موسیقی



***

هنر موسیقی، نخستین ماهنامه موسیقی پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران است. ماهنامه‌ای به زبان فارسی که با هدف توسعه فرهنگ موسیقایی و بررسی دیدگاه‌های هنری آن و اطلاع‌رسانی جهت ارتقاء موسیقی از اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۷ به مدیرمسئولی و سردبیری مهدی ستایشگر منتشر می‌شود.

بخش‌های عمدۀ نشریۀ هنر موسیقی عبارت است از: سرمقاله، مقالات تخصصی موسیقی، گفت‌وگو، گزارش، تاریخ موسیقی، نقد کنسرت و آلبوم‌های موسیقی، موسیقی فیلم، ادبیات و موسیقی، معرفی موسیقی‌دانان، معرفی سازها، مطالب موسیقی غیرایرانی در قالب ترجمه و تحقیق است و هیات فعلی نویسندگان اصلی آن شامل: محمد برفر، محمدعلی پورخصالیان، علی شیرازی، آروین صداقت‌کیش، مهدی فیروزیان، سیامک قلی‌زاده و محسن گلتاش هستند و همچنین نویسندگان و موسیقیدانان بزرگی با این نشریه تا کنون همکاری داشته اند.

لازم به ذکر است که انتشارات «هنر موسیقی» به غیر از ماهنامه هنر موسیقی، تا کنون ۸ کتاب را نیز روانه بازار کرده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است