گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دومین جلسه «نقدِ نقد» برگزار می شود

دومین جلسه ویژه نقد و بررسی نقد در موسیقی با عنوان «جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران» روز جمعه ۲ آذرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. این نشست با حضور محمدرضا فیاض منتقد، پژوهشگر موسیقی و آهنگساز و آروین صداقت کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی و حمیدرضا عاطفی (عضو هیئت مدیره، کارشناس مجری) به همت کانون پژوهشگران خانه موسیقی برگزار می‌شود.

در این نشست، هر یک از دو سخنران، دیدگاه خود را نسبت به نقش و جایگاه واکاوی در نقد موسیقی به مفهوم امروزین بیان خواهند کرد. محمدرضا فیاض این دیدگاه را شرح می‌دهد که؛ اثر هنری، در هر ترازی که باشد، حاوی انبوه بی پایانی از کدها و ارجاعات درونی و بیرونی است. بر این اساس میتوان حتی به طبقه بندی کدها و ارجاعات دست زد. نقد از هنگامی از سطح اظهارنظر فراتر می رود که کاوش در قلمرو این کدها و ارجاعات را هدف قرار دهد. اگرچه نباید از نظر دور داشت که خود اظهارنظرها و نقدها هم همیشه می توانند و باید در سطوح مختلف مورد واکاوی قرار گیرند. به این ترتیب ضرورت وجودی نقد مرتبط می شود با انچه قوام همبود انسانی را فراهم می کند: تداوم گفتگو.

آروین صداقت‌کیش اما از زاویه‌ی دیگری درباره‌ی جنبه‌هایی از واکاوی که آن را عملا در قلمرو تاویل و تفسیر در نقد قرار می‌دهد، نقش زمینه‌های تاریخی در شکل دادن به آن و نیز نیاز نقد موسیقی ما به واکاوی‌ به معنای کاوش دوباره و چندباره در آثار صحبت می‌کند و نشان می‌دهد که گفتگو می‌تواند تا کجا در نقد موسیقی گسترده شود و چه شکل‌هایی به خود بگیرد.
پرسش و پاسخ حضار و کارشناسان از دیگر قسمت‌های این برنامه خواهد بود.

نشست «نقد نقد در موسیقی ایران» روز جمعه ۲ آذرماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی، خانه هنرمندان برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

لازم به ذکر است که در این سخنرانی در ادامه مجموعه سخنرانی هایی است که اولین آن در ۵ مهرماه در خانه هنرمندان برگزار شد که در این نشست علیرضا میرعلینقی منتقد و مورخ موسیقی، مهران مهرنیا نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر، آروین صداقت کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی، سجاد پورقناد سردبیر سایت گفتگوی هارمونیک و کامیار صلواتی پژوهشگر موسیقی حضور داشته اند و در راستای برگزاری این نشست، دور دوم کلاس های نقد موسیقی آروین صداقت کیش نیز در خانه موسیقی برگزار می شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است