گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پیرگلو: خانم افتاده من را نزد استاد پایور برد

بعد مدتی با خانم نوشاد کار کرده و ردیف های صبا را با مضراب لخت نواختیم، نمی دانم روش ایشان چطوری بوده است که ما با مضراب لخت می نواختیم؛ بعد از آن هم یک مدت کوتاهی پیش خانم مینا افتاده بودم و در مدرسه هنر و ادبیات و کارگاه موسیقی آنجا، خانم افتاده دست من را گرفتند و مستقیم بردند نزد استاد فرامرز پایور که در خیابان فلسطین امروز آن موقع کلاس داشتند؛ دیگر پیش استاد پایور ماندم و تا سال اواخر ۱۳۶۳ تعلیم گرفتم.

لطفا در مورد تحصیلاتتان در خارج از کشور هم بفرمایید.

از ایران به ترکیه رفته و یک سال آنجا ماندم، بعد به بلژیک مهاجرت کرده و به آکادمی موزیک درس آکادمی موزیک اندفر رفتم. استاد خیلی خوبی در آنجا داشته ام البته من در ایران بعد از سنتور در سال ۱۳۵۹ با آقای طاهر جلیلی پیانو را شروع کرده بودم و بالاخره چون همیشه چشمانم دنبال آن ساز بود، در حالی که ردیف های سنتور را با استاد پایور و خانم نوشاد یک دو سه باری دوره کرده بوده ایم، دیگر دنبال پیانو بودم.

استاد کمک کردند که پیانو هم من خریداری کردم و روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت تمرین داشته ام و بعد از آنکه دیگر مستقیم در آکادمی موزیک قبول شدم، خوشبختانه با یک استاد خیلی خوب به نام هدریک فان فارنبرگ آشنا شدم که کار من را از طریق تلویزیون بلژیک دیده بودند و که سونات شماره ۱۷ بتهوون را زده بودم و به محض آنکه من را در آکادمی دیدند، فرمودند اصلا لازم نیست امتحان بدهم. با ایشان هم شروع کردم.

هدویک فانوارنبرگ یکی از شاگردان خیلی خوب آلکسیس وایزنبرگ بودند و به هر صورت چون بنده با آقای طاهر جلیلی تکنیک روسی کار می کردم، وزن و ریلکسیشن و… دیگر آنجا به هدریک گفتم که نمی خواهم تکنیک خود را عوض بکنم و فقط می توانیم با هم یک مروری زوی رپرتوار پیانو داشته باشیم و کلا راجع به بقیه قضایا شروع بکنیم، خوب ایشان هم خوشبختانه آدم خیلی خوبی بودند و خیلی فلکسیبل بودند و توانستیم نزدیک ۴ سال آنجا با هم کار کرده و دیپلم پیانو ام را آن جا بگیرم.

یادم است امتحانی که دادم از باخ، راخمانینف، دبوسی و شوپن قطعاتی اجرا کرده ام که از ۱۰۰ امتیاز ۹۸ امتیاز آورد و بالاترین نمره در آکادمی بود.

بعد از آن دیگر مجبور شدم که بروم به کشور سوئد و دیگر در بلژیک نمی توانستم ادامه بدهم. رفتم به کشور سوئد و خوشبختانه در آکادمی موزیک استکهلم قبول شدم و آن جا ۲ سال هم دوره آکادمی را دیدم که پیش زمینه ای بود برای ورود به کنسرواتوار. در سوئد مسئله زبانی سوئدی و دیپلم سوئدی خیلی مطرح است که حتما شما باید دیپلم سوئدی را بگیرید تا بتوانید وارد دانشگاه شوید.

من در عین حال که آکادمی موزیک می رفتم، زبان سوئدی را هم از ساعت ۶ تا ۹ شب در کلاس یاد می گرفتم. بعد که وارد مدرسه بزرگسالان شده و توانستم دیپلم سوئدی را بگیرم، بالاخره وارد کنسرواتوار شهر گتنبرگ شدم.

در گتنبرگ هم استاد خیلی خوبی داشته ام به نام پروفسور استیگ مگنوز تورشن که استاد من بود. آنجا به مدت ۴ سال لیسانس را خواندم با ایشان. البته شبانه هم یک کرسی بود در رابطه با زنان آهنگساز در غرب که پروفسور مارگارت مایرس استاد ما بود و بسیار انسان شریفی بودند، انگلیسی الاصل بودند و آن جا زندگی می کردند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است